تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۳۰۲۶۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
انجمن زغال‌سنگ به وزارت صمت نامه نوشت؛

هشدار به سرپرست وزارت صمت درباره آثار غیرواقعی بودن قیمت زغال‌سنگ

‌می‌متالز - رئیس انجمن زغال‌سنگ در نامه‌ای خطاب به سرپرست وزارت صمت نسبت به آثار غیر واقعی بودن قیمت زغال‌سنگ در کشور هشدار داد.

به گزارش می‌متالز، محسن هاشمی، رئیس انجمن زغال‌ سنگ در نامه‌ای خطاب به سرپرست وزارت صمت درباره آثار قیمت تعیین شده زغال‌سنگ که از اواخر سال گذشته با کاهش ۱۰ درصدی همراه شده، هشدار داده است.

در متن این نامه آمده است: این کاهش قیمت در شرایطی است که حقوق کارگران ۲۷ درصد و ریل و آرک معادن ۳۸ درصد، تجهیزات خارجی ۷۰ درصد افزایش نرخ داشته است. نرخ تورم واقعی کشور که بر کلیه هزینه‌ها تاثیرگذار است، مشخص بوده و نیاز به اعلام آن نیست.

وی ادامه می‌دهد: عدم افزایش و غیر واقعی بودن قیمت زغال‌سنگ موجب شده در مناطق کرمان و البرز تولید سیر نزولی داشته باشد و در منطقه طبس هم متاسفنه امسال شاهد سقوط تولید خواهیم بود. در روزگار نه چندان دور تولید زغال‌سنگ منطقه کرمان بیش از ۷۰۰ هزار تن بود، اما سال گذشته در این منطقه ۲۵۰ هزار تن زغال‌سنگ تولید شد که حاصل سیاست پایین نگاه داشتن و غیرواقعی بودن زغال‌سنگ و اصرار بر عدم دخالت در این حوزه به دلیل انحصار مصرف کننده بوده است.

هاشمی درباره آثار و نتایج رویکرد قیمت گذاری در حوزه زعال‌سنگ می‌گوید: نتیجه نهایی این سیاست واردات بیش از ۱.۵ میلیون تن زغال‌سنگ و مشتقات به کشور با خروج بیش از ۷۸۰ میلیون دلار ارز از کشور در سال ۱۴۰۱ آن هم با قیمت چهار برابری زغال‌سنگ داخلی است. طبق اسناد کدال مندرج در بورس، قیمت زغال‌سنگ وارداتی در سال گذشته حدود هر تن ۱۶ میلیون تومان و متوسط قیمت زغال‌سنگ داخلی هر تن ۴ میلیون تومان بوده است. ممکن است قیمت پایین زغال‌سنگ داخلی را به موضوع کیفیت زغال‌سنگ وارداتی نسبت به زغالسنگ داخلی تفاوت ۳۰۰ درصدی دارد. سال گذشته ذوب آهن رسما در سامانه کدال اعلام کرد که دلیل اصلی زیان آن شرکت کاهش تولید داخلی و افزایش واردات زغال‌سنگ با قیمت چندین برابری بوده است. کشور ایران با ۱۴ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و ۱.۵ میلیارد تن ذخیره قطعی اکتشاف شده از نظر خایر یک کشور متوسط محسوب می‌شود و با این میزان ذخیره تولید ۳.۵ میلیون تن در سال زغال‌سنگ مورد نیاز کشور حداقل کاری است که می‌توانیم در برابر مردم انجام دهیم.

در بخش دیگری از این نامه رئیس انجمن زغال‌سنگ تصریح می‌کند: همچنین با توجه به قیمت ۴ برابری زغال‌سنگ وارداتی نسبت به زغال‌سنگ تولید داخلی، واردات این محصول هیچگونه منطق اقتصادی ندارد و در صورتی که برنامه ریزی فنی و اقتصادی دقیقی بر ئایه واقعی کردن قیمت زغال‌سنگ داخلی بر مبنای حمایت از تولید داخلی انجام شود، علاوه بر گسترش تولید و اشتغال موجب جلوگیری خروج ارز از کشور خواهد شد. ما انتظار افزاش چند صد درصدی قیمت زغال‌سنگ را نداریم و در صورتی که همانند سایر کشور‌ها نرخ زغال‌سنگ در برابر شمش فولاد از ۲۶.۵ درصد فعلی به ۳۵ درصد افزایش یابد می‌توانیم برنامه ریزی خودکفا شدن در این صنعت را آغاز کنیم.

او در پایان خطاب به سرپرست وزارت صمت تاکید می‌کند: با توجه به این موارد دستور فرمایید در جهت مبارزه با انحصار، استفاده از منابع ملی، جلوگیری از واردات و خروج ارز، توسعه اشتغال در مناطقه محروم و نهایتا سامان دهی معادن زغال‌سنگ و بالا بردن ضریب ایمنی با استفاده از اختیارات قانونی وزارت صمت که در سایر حوزه‌های صنعتی و معدنی شاهد آن هستیم جلسه کمیته پشتیبانی به ریاست جنابعالی جهت واقعی کردن نرخ برگزار شد.

هشدار به سرپرست وزارت صمت درباره آثار غیرواقعی بودن قیمت زغال‌سنگ

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده