تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۳۰۳۲۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جذب فلزات سنگین آب با اسفنج نانویی

‌می‌متالز - محققان اسفنج جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند فلزات از جمله فلزات سنگین سمی مانند سرب و کبالت را از آب آلوده خارج کرده و آب ایمن و قابل آشامیدن را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

به گزارش می‌متالز، محققان در آزمایش‌های اثبات مفهوم، اسفنج جدید خود را بر روی نمونه‌ای بسیار آلوده از آب آزمایش کردند که حاوی بیش از ۱ ppm سرب بود. با استفاده از این اسفنج، سرب فیلتر شده و غلظت آن به زیر سطح قابل تشخیص رسید.

محققان دانشگاه نورث‌وسترن پس از استفاده از اسفنج، توانستند فلزات را با موفقیت از آن خارج کرده و از اسفنج برای دفعات مختلف مجدداً استفاده کنند. این اسفنج را احتمالاً بتوان در آینده به عنوان ابزاری ارزان و آسان برای کاربرد در فیلتر‌های آب خانگی یا اقدامات اصلاح محیط زیست در مقیاس بزرگ استفاده کرد.

نویسنده ارشد مقاله مربوط به این مطالعه گفت: وجود فلزات سنگین در آبرسانی یک چالش عظیم بهداشت عمومی برای کل جهان است. این مشکل نیاز به راه‌حل‌هایی دارد که بتوان به راحتی و به طور مؤثر و ارزان آن را در هر جا مستقر کرد. این جایی است که اسفنج ما وارد می‌شود. این فناوری می‌تواند آلودگی را از بین ببرد و سپس دوباره و به کررات استفاده شود.

این پروژه در مسیر توسعه اسفنج‌های بسیار متخلخل برای جنبه‌های مختلف اصلاح محیط زیست ساخته شده است.

محققان پس از آزمایش انواع مختلف نانوذرات، دریافتند که یک پوشش گوتیت تقویت‌شده با منگنز به بهترین وجه کار می‌کند. نه تنها نانوذرات گوتیت دوپ شده با منگنز برای تهیه، به راحتی در دسترس و غیر سمی برای انسان و ارزان هستند، بلکه دارای خواص لازم برای جذب فلزات سنگین با گزینش‌پذیری بالا هستند. این نانوذرات دارای مناطق با سطح بالا و سایت‌های سطحی واکنشی فراوان برای جذب بوده و پایدار هستند، بنابراین می‌توان آن‌ها را بار‌ها و بار‌ها مورد استفاده داد.

هنگامی‌که این اسفنج به آب آلوده اضافه می‌شود، اسفنج پوشیده از نانوذرات به طور مؤثری یون‌های سرب را جذب می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده