تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۳۰۳۳۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش سهم نسبی سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در اوراق بدهی آمریکا

‌می‌متالز - جدیدترین داده‌های خزانه‌داری آمریکا بیانگر این است که دو کشور چین و ژاپن انباشت اوراق خزانه‌داری خود را معکوس و کند کرده‌اند، اما با این حال با مجموع سهم ۳۰ درصدی، همچنان بزرگترین دارندگان اوراق بلندمدت خزانه‌داری آمریکا محسوب می‌شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد که مانده اوراق بدهی ایالات متحده نزد دارندگان خارجی رو به رشد بوده، اما سهم نسبی خارجی‌ها در ساختار دارندگان اوراق بدهی از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ رو به کاهش رفته و اکنون به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش می‌متالز، خزانه‌داری آمریکا آخرین داده‌های مربوط به دارندگان اوراق خزانه‌داری را در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ منتشر کرد. این داده‌ها بر اساس سررسید اوراق به بلندمدت (سررسید یک ساله یا بیشتر) و کوتاه مدت تفکیک می‌شوند. بر اساس آمار‌های مذکور، اوراق خزانه‌داری کوتاه‌مدت و بلندمدت نزد کشور‌های خارجی به ترتیب بالغ بر ۱ و ۶ تریلیون دلار می‌باشند.

همانطور که از نمودار زیر مشخص است دو کشور چین و ژاپن همچنان بزرگترین دارندگان اوراق بلندمدت خزانه‌داری امریکا هستند. پس از بحران سال ۲۰۰۸ سهم دو کشور مذکور با بیش از ۵۰ درصد به اوج خود می‌رسد و پس از آن روند کاهشی طی کرده تا اینکه مجموع سهم‌شان در سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۰ درصد افت پیدا می‌کند.

کاهش سهم نسبی سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در اوراق بدهی آمریکا

آیا این بدان معناست که چین و ژاپن اوراق بلندمدت خزانه‌داری ایالات متحده را فروخته‌اند؟ برای پاسخ به این سؤال باید به مبالغ اسمی نگاه بیاندازیم. نمودار بعدی، اوراق خزانه‌داری ایالات متحده را با تمام سررسید‌ها (اعم از بلندمدت و کوتاه مدت) نشان می‌دهد. مشاهده می‌شود که حجم کل بدهی‌های ایالات متحده نزد کشور‌های دیگر، از سال ۱۹۹۴ به شدت افزایش یافته؛ بطوریکه از ۵۰۰ میلیارد دلار به بیش از ۷ تریلیون دلار رسیده است.

نمودار زیر نشان می‌دهد که چین پرتفوی خود در اوراق خزانه‌داری ایالات متحده را به میزان قابل توجهی از ۱.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۱ تریلیون دلار در ژوئن ۲۰۲۲ (آخرین آمار منتشر شده) کاهش داده است. [۱]در همین حال، ژاپن مانده اوراق خزانه‌داری خود را که در حال حاضر ۱.۲ تریلیون دلار است، حفظ کرده است؛ بنابراین چین و ژاپن انباشت اوراق خزانه‌داری خود را معکوس یا کند کرده‌اند، اما همچنان با اختلاف، بزرگترین طلبکاران خارجی دولت ایالات متحده هستند.

کاهش سهم نسبی سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در اوراق بدهی آمریکا

ساختار دارندگان اوراق خزانه‌داری ایالات متحده: داخل در مقابل خارج

کل اوراق بدهی دولت ایالات متحده که در داخل توسط عموم مردم نگهداری می‌شود در سال‌های اخیر نیز افزایش معناداری داشته و به ۲۵ تریلیون دلار رسیده است (البته به میزان ۶ تریلیون دلار اوراق نیز در سازمان‌های دولتی [۲]نگهداری می‌شود).

نمودار زیر که از حساب‌های مالی فدرال رزرو [۳]استخراج شده، روند بین‌المللی‌شدن دارندگان اوراق خزانه‌داری ایالات متحده را از حجم تقریباً صفر در سال ۱۹۴۵ تا حدود ۵۰ درصد در سال ۲۰۰۸ به خوبی نشان می‌دهد. نکته قابل توجه این است که روند بین‌المللی‌شدن دارندگان اوراق خزانه‌داری ایالات متحده از سال ۲۰۰۸ به بعد معکوس شده و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از کل مانده اوراق خزانه‌داری نزد خارجیان است. به عبارت دیگر، اگرچه مانده اوراق خزانه‌داری ایالات متحده نزد دارندگان خارجی رو به رشد بوده، اما سهم نسبی خارجی‌ها در ساختار دارندگان اوراق خزانه‌داری از زمان بحران مالی ۲۰۰۸رو به کاهش رفته است. کاهشی که با خرید‌های اوراق توسط فدرال رزرو جبران شده است.

کاهش سهم نسبی سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در اوراق بدهی آمریکا

[۱]البته این کاهش در نگهداری اوراق، با افزایش قابل‌توجه نگهداری غیرمستقیم از طریق حساب‌های امانی بلژیک (custodial accounts Belgium) خنثی می‌شود.

[۲]Intragovernmental Holdings

[۳]Fed Financial Accounts

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده