تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۲۳
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۰۷۷۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

لیتیوم، کبالت و حالا گرافیت مورد توجه خودروسازان

‌می‌متالز - ۵۰ درصد از عرضه گرافیت طبیعی در سال جاری توسط خودروسازان جذب خواهد شد، زیرا لیتیوم، کبالت و گرافیت سه عضو جدانشدنی از باتری خودرو‌های برقی هستند و با افزایش تقاضا برای این دسته از خودرو‌ها تقاضا برای گرافیت به شدت صعودی خواهد شد، درمقابل تمام منابع از شکاف شدید عرضه با تقاضا در بازار گرافیت خبر می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، تسلا و مرسدس‌بنز از تلاش برای بدست‌آوردن منابع بیشتر گرافیت خبر دادند، زیرا استفاده از گرافیت در باتری خودرو‌های الکتریکی افزایش یافته است و با این روند اگر خیلی زود سرمایه‌گذاری بزرگی در زمینه تولید آن انجام نشود، بازار گرافیت با کاهش شدید تقاضا مواجه خواهد شد.

تقاضا برای فلزات و سنگ‌های معدنی از سوی خودروسازان به ویژه برای خودرو‌های برقی بازار‌های جهانی را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خودرو‌های برقی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳ برابر خواهد شد و همین تقاضای صعودی باعث شد تا قیمت لیتیوم به عنوان عضو مهم در باتری خودرو‌های برقی در مدت ۲ سال بیش از ۱۰ برابر رشد کند و با کاهش یارانه دولت چین برای خودرو‌های برقی قیمت جهانی لیتیوم در ۵ ماه بیش از ۵۰ درصد ریخت. این اخبار در بازار کبالت نیز منجر به نوسانات شدید قیمتی شد. قیمت کبالت تحت تاثیر ریزش قیمت لیتیوم طی ماه‌های گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.

کبالت، لیتیوم و گرافیت اجزای جدانشدنی از باتری اتومبیل‌های برقی هستند و اکنون تسلا و مرسدس بنز در تلاش برای تامین گرافیت مورد نیاز خود هستند. برنت نیکولیشن، معاون اجرایی NextSource Materials می‌گوید: همه خودروسازان اکنون در تلاش هستند تا بفهمند چگونه مواد باتری را در سطح معدن تامین کنند؟

قوانین اتحادیه اروپا و آمریکا برای کاهش وابستگی به چین نیز باعث شده تا خودروسازان به دنبال تامین گرافیت از منایع غیر چینی باشند درحالی‌که منابع و تولیدات فعلی گرافیت شکاف سنگینی با سطح افزایشی تقاضا دارد. مارک تامپسون، مدیرعامل شرکت استرالیایی Talga Group می‌گوید: خودروسازان برای تامین گرافیت در یک تنگنای واقعی قرار گرفته‌اند، زیرا هیچ سرمایه‌گذاری روی گرافیت انجام نشده است.

پیش‌بینی گروه Project Blue نشان می‌دهد کسری عرضه گرافیت در سال ۲۰۳۰ به ۷۷۷ هزار تن برسد. از طرفی بنچمارک مینرال اینتلیجنس (BMI) نیز در گزارشی اعلام کرد برای پاسخ به تقاضای گرافیت تا سال ۲۰۳۰ باید ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه انجام شود.

لیتیوم، کبالت و حالا گرافیت مورد توجه خودروسازان

با این تفاسیر حالا نوبت به گرافیت رسیده تا پس از لیتیوم و کبالت مورد توجه خودروسازان قرار بگیرد و نوسانات قیمتی را آغاز کند. تاکنون تسلا و مرسدس بنز به صورت رسمی از حضور در بازار گرافیت خبر داده‌اند البته به نظر می‌رسد تامین گرافیت تنها گزینه آن‌ها نیست، زیرا شرکت‌ها در حال کار روی فناوری جدیدی هستند تا استفاده از گرافیت را در باتری‌خودرو‌های برقی کاهش می‌دهند با این حال تا زمان به نتیجه رسیدن این تحقیقتا روند صعودی تقاضا برای گرافیت ادامه‌دار است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده