تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۵
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۳۱۷۴۶۷
سرویس خبر : انرژی

کدام منابع، برق دنیا را تامین می‌کنند؟

‌می‌متالز - در سال گذشته میلادی ۲۹۱۶۵.۲ تراوات ساعت برق در سراسر جهان تولید شد که نسبت به یک سال قبل ۲.۳ درصد افزایش داشت. در این بین زغال‌سنگ هنوز هم در زمینه تامین برق پیشتاز است و ۳۵.۴ درصد از تولید برق جهان در سال ۲۰۲۲ را در دست داشت، پس از آن گاز طبیعی با ۲۲.۷ درصد و برق آبی با ۱۴.۹ درصد قرار دارند.

به گزارش می‌متالز، بیش از سه چهارم کل برق تولید شده از زغال سنگ در جهان فقط در سه کشور مصرف می‌شود. چین بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ است که ۵۳.۳ درصد از تقاضای جهانی زغال سنگ را در دست دارد و پس از آن هند با ۱۳.۶ درصد و ایالات متحده امریکا با ۸.۹ درصد قرار دارند.

سوزاندن زغال سنگ برای تولید برق و همچنین تولید فولاد و سیمان، بزرگترین منبع انتشار دی اکسید کربن در جهان است. با این وجود، استفاده از آن در تولید برق از سال ۱۹۹۷، سالی که اولین توافقنامه جهانی آب و هوا در ژاپن امضا شد، ۹۱.۲ درصد رشد داشته است.

گرچه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال افزایش هستند با این حال روز‌های اوج آن‌ها نیز می‌تواند به سر برسد. در سال ۲۰۲۲، انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی‌های بادی، خورشیدی و انرژی زمین گرمایی، ۱۴.۴ درصد از کل تولید برق دنیا را با نرخ رشد سالانه فوق‌العاده ۱۴.۷ درصدی تشکیل داد که ناشی از دستاورد‌های بزرگ انرژی خورشیدی و بادی بوده است. در مقابل، انرژی‌های تجدیدناپذیر تنها ۰.۴ درصد سهم داشتند.

زغال سنگ اولین انقلاب صنعتی را تامین کرد، اما در این فرآیند زمین را گرم کرد. انرژی باد آزاد و تمیز، اما غیر قابل اعتماد است و انرژی هسته‌ای به طور قابل اعتمادی برق بدون انتشار کربن تولید می‌کند، اما زباله‌های رادیواکتیو نیز ایجاد می‌کند. با ثبت رکورد‌های دمایی در سراسر جهان در تابستان امسال، حل این تنش‌ها فقط جنبه آکادمیک ندارد و دنیا آزمونی مهم برای نشان دادن تعهد خود به آینده انرژی‌های پاک در پیش دارد.

کدام منابع، برق دنیا را تامین می‌کنند؟

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده