تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۲۰۶۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی بیگ‌زاده:

تامین مالی ازبستر بازار سرمایه روبه افزایش است

‌می‌متالز - مدیرعامل تامین سرمایه تمدن گفت: روند تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از بستر بازارسرمایه در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱، نشان از روند روبه رشد تامین مالی از این بازار دارد.

به گزارش می‌متالز، علی بیگ‌زاده مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن ضمن اشاره به روند تامین مالی از مسیر بازار سرمایه اعلام کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است و در این نظام، تامین مالی همواره وابسته به بانک‌ها بوده، ولی طی یک دهه گذشته تامین مالی از مسیر بازار سرمایه از محل بدهی روند روبه رشدی را طی کرده به گونه‌ای که طی ۶ماهه امسال بیش از ۳۲همت از بستر بازار سرمایه برای شرکت‌ها و شهرداری‌ها تامین مالی صورت پذیرفته است.

بیگ زاده در ادامه عنوان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، سیستم بانکی برای تامین مالی کوتاه‌مدت سرمایه در گردش و بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت در نظر گرفته شده است و بازار سرمایه نیز در چارچوب موردنظر قانون حرکت کرده است که روند افزایش سرمایه‌ها و انتشاراوراق صکوک برای تامین مالی سیر صعودی به خود گرفته است.

وی در ادامه در خصوص عملکرد تامین سرمایه تمدن در تامین مالی اقتصاد کشور گفت: این شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۱۵ مهرماه با بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد ریال تامین مالی از طریق انتشار انواع اوراق بدهی ۳۸ درصد از سهم بازار اوراق شرکتی وشهرداری‌ها را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در ادامه تصریح کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد از مجموع ۳۲۲ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال اوراق بدهی منتشر شده در کشور که ۲۳۲ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال آن مربوط به اوراق شرکتی و ۹۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال متعلق به اوراق شهرداری بود، تامین سرمایه تمدن ۱۲۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال از تامین مالی صورت گرفته در بازار سرمایه در این بخش‌ها را انجام داده است.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن یادآور شد: همچنین تمدن در مدت مذکور تامین مالی ۵ شهرداری بزرگ کشور را به مبلغ ۸۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به عهده داشته است. از اینرو ۹۰ درصد از سهم تامین مالی شهرداری‌ها در سال جاری توسط این شرکت صورت گرفته است.

بیگ زاده در پایان ضمن اشاره به جذابیت انتشار صکوک مرابحه در بازار سرمایه برای تامین مالی بخش خصوصی گفت: تامین سرمایه تمدن از ابتدای سال جاری با انتشار بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال انواع اوراق بدهی شرکتی، اقدام به تامین مالی بیش از ۱۰ بنگاه اقتصادی کرده است و در حدود ۱۸ درصد از سهم بازار بدهی درخصوص اوراق شرکتی را به خود اختصاص داده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده