تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۲۰۸۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد:

ضرورت تجدید ارزیابی در اقتصاد تورم زده

‌می‌متالز - تحلیلگر بازار سرمایه گفت: باید مزیت‌ها و معایب تجدید ارزیابی باهم و در کنارهم بررسی شوند، اما به دلیل وجود اقتصاد تورمی حاکم در کشور و واقعی نبودن قیمت‌ها در هر صورت تجدید ارزیابی به نفع یک شرکت خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، علیرضا تاج‌بر، با بیان اینکه در اقتصاد‌های با نرخ تورم بالا، تجدید ارزیابی دارایی‌ها امری اجتناب ناپذیر است، گفت: در چنین اوضاعی، ارزش دفتری دارایی‌ها انعکاس مناسبی از واقعیت را فراهم نمی‌کند. با این وجود موانعی از جمله مالیات و افزایش نرخ استهلاک منجر به تردید برخی شرکت‌ها در تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌شود.

تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: باید مزیت‌ها و معایب تجدید ارزیابی باهم و درکنارهم بررسی شوند، اما به دلیل وجود اقتصاد تورمی حاکم درکشور و واقعی نبودن قیمت‌ها در هر صورت تجدید ارزیابی به نفع یک شرکت خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: اراده شرکت برای اجرای پروژه تجدید ارزیابی نیز باید مدنظر قرار گیرد. برخی از شرکت‌های دارای زیان انباشته فاقد قدرت تصمیم گیری در مورد چنین پروژه‌هایی هستند.

به باور وی مهم‌ترین اثر مثبت تجدید ارزیابی، افزایش شفافیت ترازنامه شرکت است. در ترازنامه شرکت‌های با سابقه، دارایی‌های ثابتی وجود دارد که ارزش دفتری آن با ارزش بازار فاصله معنا داری داشته و گاهی این اختلاف ارزش از دید سرمایه گذاران پنهان می‌ماند، یا اینکه سرمایه گذار از تقویم این ارزش ناتوان است

وی افزود:باید به این نکته توجه داشت برای مدیرانی که دید یا برنامه مدیریتی کوتاه مدت دارند تجدید ارزیابی گزینه جذابی نیست چرا که هزینه استهلاک واقعی نشان داده می‌شود.

تاج بر با بیان اینکه مهم‌ترین اثر منفی تجدید ارزیابی دارایی افزایش هزینه استهلاک است، عنوان کرد: اگر چه هزینه استهلاک مانع خروج نقدینگی از شرکت می‌شود، ولی افزایش هزینه استهلاک و عدم احتساب آن به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی منجر به کاهش مضاعف سود شرکت خواهد شد.

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: دراین میان مدیرانی نگاه بلند مدت دارند به طور یقین در صدد نشان دادن سود دهی شرکت نیستند بلکه حفظ نقدینگی برای آن‌ها اولویت دارد که به سمت تجدید ارزیابی می‌روند.

وی در رابطه با تجدید ارزیابی شرکت‌ها و رفتار سهامداران گفت: در طی سال‌های گذشته در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودرو، صنایع کشاورزی تجدید ارزیابی صورت گرفت و تجربه نشان داد عمدتا بخاطر شناورتر شدن میزان سهام مورد استقبال سهامداران قرار گرفت.

به گفته تاج بر باید توجه داشت که تجدید ارزیابی دارایی‌های یک شرکت، اثرات بنیادی و روانی مثبت و منفی بر سهام آن دارد و سهامداران نباید صرفاً بر اساس نکات مثبت این اقدام، تصمیم بگیرند.

تاج برتاکید کرد: مساله‌ای که وجود دارد بحث معافیت مالیاتی سود است که این تجدید ارزیابی مستمر را محدود می‌کند اجرای صحیح معقول تجدید ارزیابی این است که هر ۵ سال یکبار انجام شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده