تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۲۹۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیام باقری در مراسم افتتاح اولین آزمایشگاه ضد انفجار IECEx

توسعه پایدار کشور نیازمند نقشه راه توسعه صنعتی است

‌می‌متالز - نایب رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح اولین آزمایشگاه و نهاد صدور گواهینامه ضد انفجار IECEx در خاورمیانه، اتخاذ راهبرد‌های اساسی برای توسعه صنعتی را لازمه تحقق توسعه پایدار کشور عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، توسعه صنعتی را یکی از ارکان توسعه پایدار کشور‌ها دانست و گفت: کشور‌هایی که در عرصه اقتصاد موفق عمل می‌کنند، همواره توجه و اهتمام ویژه به توسعه صنعتی داشته‌اند و این امر نیازمند وجود نقشه راه و اتخاذ راهبرد‌های اساسی در این زمینه است.

پیام باقری در مراسم افتتاح اولین آزمایشگاه و نهاد صدور گواهینامه ضد انفجار IECEx در خاورمیانه توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، افزود: آزمایشگاه‌های مرجعی همچون آزمایشگاه صنایع انرژی (اپیل) دارای مرجعیت و دیدگاه شخص ثالث به مسائل تخصصی هستند و گام‌های بزرگی در زمینه توسعه زیرساخت‌های اساسی صنایع برداشته‌اند.

باقری ادامه داد: در نتیجه این اقدامات، ضمن رفع نیاز‌های خدمات آزمون و گواهینامه‌های بین‌المللی، از خروج ارز از کشور هم جلوگیری شده و امید است که بحث تقویت چنین آزمایشگاه‌هایی همواره مدنظر مسوولان و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

سید محسن میرصدری، مدیرعامل شرکت اپیل که اولین آزمایشگاه و نهاد صدور گواهینامه ضد انفجار IECEx را در خاورمیانه ایجاد کرده است، با اشاره به اهمیت عملکرد ایمن تجهیزات در صنایع با حساسیت بالا، ضروری است که الزامات استاندارد در محصولات تولید شده و اخذ گواهی انطباق محصول در این حوزه‌ها رعایت شود.

وی افزود: معتبرترین سیستم ارزیابی انطباق تجهیزات ضد انفجار که ابزار مناسبی را برای سازندگان، قانون‌گذاران و کاربران فراهم می‌کند، سیستم ارزیابی بین‌المللی IECEx است که هدف آن تسهیل تجارت بین‌المللی تجهیزات و خدمات برای استفاده در محیط‌های انفجاری و در عین حال حفظ سطح ایمنی مورد نیاز است.

میرصدری ادامه داد: شرکت دانش‌بنیان آزمایشگاه‌های صنایع انرژی (اپیل) با سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی و تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، استخدام بیش از ۹۰ نخبه و با حمایت سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت نفت، و صمت موفق شد برای اولین بار در خاورمیانه مجوز نهاد صدور گواهی انطباق و آزمایشگاه مورد تأیید IECEx را دریافت کند.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در افتتاحیه این آزمایشگاه، گفت: ورود به بازار‌های جهانی نیازمند اهتمام دولت، بخش خصوصی و غیرخصوصی در زمینه ارائه محصولات و خدمات باکیفیت در سطح بین‌المللی و برقراری تعاملات سازنده با دنیا است و مجموعه اپیل نمونه بارز حرکت در این مسیر قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به کارشکنی‌ها و شیطنت‌های بین‌المللی برای جلوگیری از عضویت این مجموعه در نهاد بین‌المللی IECEx، همت مدیران و متخصصین این مجموعه را بسیار ارزشمند دانست و گفت: این شرکت گام‌های مؤثری در زمینه ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده تولید، خودکفایی و غرور ملی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و زمینه‌سازی صادرات محصولات و خدمات فناورانه برداشته است.

سیدمحمد موسوی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت نیز با اشاره به موفقیت در زمینه امکان آزمایش و صدور گواهی ضد انفجار IECEx در کشور، این مجموعه تخصصی را تلفیقی از صنعت و دانشگاه دانست و همگان را به مراقبت و حمایت از چنین دستاورد با ارزش بین‌المللی دعوت کرد.

حمیدرضا صالحی سلمی، رئیس هیات مدیره شرکت اپیل نیز با اشاره به دوران قبل از احداث انواع آزمایشگاه‌های تخصصی در این مجموعه اظهار کرد: در آن زمان‌ها به دلیل نبود آزمایشگاه‌های تخصصی کارفرمایان چاره‌ای جز صرف‌نظر از آزمون‌های تخصصی نداشتند چراکه ارسال این تجهیزات به آزمایشگاه‌های خارج از کشور بسیار زمان‌بر بوده و هزینه بسیار زیادی به تولیدکننده تحمیل می‌کرد و در نتیجه و صنایع و با ریسک‌ها و خطرات زیادی مواجه می‌شدند.

وی ادامه داد: احداث و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مختلف در شرکت اپیل منجر به بالا رفتن سطح انتظارات از سطح کیفیت تجهیزات و حتی امکان صدور گواهینامه‌های صادراتی در داخل کشور شده است.

وی اظهار کرد: این شرکت در زمینه تست‌های ضد انفجار در خاورمیانه اولین و تنها آزمایشگاه تخصصی محسوب می‌گردد که علاوه بر امکان انجام آزمایش و صدور گواهی در این زمینه، عضویت در چنین نهاد بین‌المللی که تنها ۲۹ کشور از سراسر دنیا در آن عضو هستند بسیار ارزشمند است.

اکبر شعبانی کیا، مدیرکل پژوهش و فناوری ساتبا با اشاره به سایر ظرفیت‌های اپیل، ازجمله آزمایشگاه‌های حوزه انرژی‌های تجدید پذیر این مجموعه اذعان داشت بدون فعالیت بخش خصوصی و مجموعه‌هایی همچون شرکت اپیل، امکان حصول اطمینان برای احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خوب و همچنین امکان ورود به بازار‌های جهانی وجود ندارد.

وی افزود: ساتبا با همکاری این شرکت دانش‌بنیان در حال تدوین طرح ارزیابی کیفی محصولات و پروژه‌های تجدید پذیر هستند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده