تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۴۳۳۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه بازدید از هشتمین رویداد معدنی کرمان عنوان کرد؛

لزوم تشکیل پنجره واحد در حوزه معدن و صنایع معدنی/ سازمان‌های دولتی پهنه‌های معدنی را به متخصصان واگذار کنند

‌می‌متالز - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات راه‌سازی و تجهیزات وابسته کرمان به لزوم تشکیل پنجره واحد در حوزه معدن و صنایع معدنی با هدف تسریع آغاز فعالیت اکتشافی در کشور اشاره کرد و گفت: وجود چنین سازکاری از هدر رفت سرمایه تا حد زیادی کاسته می‌شود؛ با این وجود توسعه فعالیت اکتشافی و تامین پایدار مواد اولیه نیازمند آزادسازی پهنه‌های اکتشافی از سوی سازمان‌هایی نظیر انرژی اتمی و رفع موانع پیش‌روی فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی است.

به گزارش می‌متالز، «علی آقا‌محمدی» در خصوص نقش صنایع معدنی در توسعه اقتصادی کشور نیز گفت: سهم ایران از مواد معدنی جهان به نسبت سهم کشور از اقتصاد و جمعیت دنیا، تقریبا ۷ برابر بیشتر است؛ بنابراین بخش معدن یکی از ثروت‌های مهم ایران به‌شمار می‌رود که در صورت بهره‌گیری از این پتانسیل در راستای رشد اقتصادی و توسعه صنعتی کشور به کار گرفته شود، می‌توان به افزایش سهم بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی امیدوار بود.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: به این ترتیب باید اذعان کرد که صنایع معدنی می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند؛ اما تحقق این موضوع نیازمند نقشه راهی دقیق و بزرگ است. معادن به شکل جداگانه‌ای از صنعت برای آغاز فعالیت برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اما در ادامه درصدد برمی‌آیند تا وابستگی صنعتی خود را با تکیه بر صنایع رفع کنند.

به گفته او، این رویه بخشی از منابع ارزی کشور را به مصرف می‌رساند؛ سفارشات بزرگ به تولیدکننده داخلی سپرده نمی‌شود و در واقع صنایع برنامه مشخص بزرگ و مدونی ندارند.

شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان شوند

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دانش‌بنیان شدن عمدتا در صنایع بزرگ مد نظر است؛ مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید داشتند که اگرچه در کشور شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی وجود دارد؛ اما آنچه اهمیت دارد آن است که شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان شوند.

آقامحمدی ادامه داد: در این مقطع که مجلس جدید فعالیت خود را آغاز کرده و به زودی نیز انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری برگزار می‌شود؛ برنامه هفتم شروع خواهد شد؛ مهم‌ترین مساله کشور برای امسال تبیین نقشه‌ راه برای توسعه معادن و نیاز‌های صنعتی آن و همچنین برنامه‌ریزی برای صنایع مختلف با توجه به قابلیت‌های این حوزه‌ها است.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری افزود: زمانی که در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات راه‌سازی و تجهیزات وابسته کرمان از غرفه‌ها بازدید داشتیم، هر مجموعه‌ای به خیل عظیم دستاورد‌های خود اشاره داشت؛ این رویه معمول در سایر نمایشگاه‌ها نیز وجود دارد. اما برای اظهار نظر دقیق در خصوص موفقیت یک بنگاه لازم است تا هر مجموعه‌ای به شکل دقیق‌تری آمار ارائه کند؛ به‌نحوی که مشخص شود هر یک از دستاورد‌های ذکر شده در قیاس با چه برنامه‌ای و در چه بازه زمانی محقق شده است. آن زمان می‌توان در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت یک مجموعه اظهار نظر کرد، در واقع موفقیت موردی و بیان آمار صرف، به ارزیابی دقیق منجر نمی‌شود.

وی افزود: امیدواریم که در نمایشگاه‌های بعدی شرکت‌های معدنی و صنعتی به شکل دقیق‌تری نسبت به ارائه آمار اقدام کرده و در عین حال برنامه‌های توسعه‌ای خود و نیاز‌های مد نظر در زمینه‌های مختلف از جمله بومی‌سازی را به شکل شفاف ارائه دهند تا فرصت تبادل و همکاری بیشتر میان مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.

لزوم رفع موانع پیش‌روی بخش اکتشاف

آقامحمدی در خصوص موانع پیش‌روی بخش اکتشافات معدنی و تاثیر آن بر فعالیت معدنی کشور گفت: به واقع در حوزه استخراج و اکتشاف در کشور با آشفتگی مواجه هستیم؛ به‌ عنوان مثال سازمان‌های ذی‌ربط اکتشاف، یک پهنه معدنی را طی مزایده به یک مجموعه واگذار می‌کنند؛ اما در ادامه منابع طبیعی به سرمایه‌گذار برنده مزایده اعلام می‌کند که پهنه دریافتی به دلایل زیست محیطی امکان مجوز فعالیت معدنی را ندارد. البته در سال‌های اخیر سازمان محیط زیست و حتی سازمان انرژی اتمی نیز بخش عظیمی از پهنه‌های معدنی کشور را در اختیار گرفته‌اند و این موضوع باعث شده تا فرآیند اکتشاف در کشور به مراتب ضعیف و کند شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی لازم است که ابتدا پنجره واحدی با هدف رفع موانع پیش‌روی بخش اکتشاف شکل بگیرد.

در صورت تاسیس‌ این پنجره واحد، فرصتی فراهم می‌شود تا پهنه‌های بدون معارض محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی اتمی به سرمایه‌گذاران واگذار شود و از هدر رفت سرمایه جلوگیری می‌شود؛ اما درصورتی که چالش‌های پیش روی بخش اکتشاف مرتفع نشود، کشور از تولیدکننده معدنی به واردکننده تبدیل خواهد شد.

به گفته رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری؛ رفع این چالش مهم نیازمند طراحی دقیق است. در پهنه‌های تحت اختیار محیط زیست و منابع طبیعی از ابتدا مزایده برگزار نشود تا بخشی از سرمایه‌های خرد و کلان در انتظار تغییر قوانین و مساعدت افراد مختلف معطل بماند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مانع دیگر در مسیر اکتشاف در کشور مربوط به پهنه‌هایی است که مدت‌ها از زمان واگذاری آن می‌گذرد؛ اما شرکت برنده مزایده اقدامی برای آغاز فعالیت اکتشاف و استخراج ندارد. هر شرکت برنده مزایده باید نقشه مشخص و روشنی ارائه کرده و طبق آن پیشروی داشته باشد.

رفع معضل بیکاری و فقر با توسعه معدن و صنایع معدنی

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه به نقش معادن در رفع چالش اقتصادی مردم بومی در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: بسیاری از معادن کشور در مکان‌هایی واقع شده‌اند که در مجاورت آن میزان قابل توجهی از فقر به چشم‌ می‌خورد. چنین رویه‌ای در استان کرمان به خصوص کرمان جنوبی به خوبی مشهود است.

وی ادامه داد: در صورت توسعه بخش معدن و شکل‌گیری صنایع معدنی در مجاورت معادن به مرور زمان چالش فقر را مرتفع خواهد کرد. توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش‌آفرینی اقتصادی منجر شده و با رفع چالش بیکاری به بهبود وضعیت مردم بومی می‌انجامد که این موضوع ضرورت مهم اقتصادی کشور در شرایط کنونی است. راهکار جامع فقرزدایی و توسعه کشور و افزایش رشد اقتصادی، تصمیم‌گیری در خصوص بخش‌های کلان نظیر فرآیند توسعه معدنی و صنعتی در کشور است.

نمایشگاه‌ها محل برقراری ارتباطات منسجم

آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مزایای برگزاری نمایشگاه‌ها و به ویژه نمایشگاه کرمان گفت: برگزاری هر نمایشگاهی باید با هدفی مشخص انجام شود. حاضرین در هر نمایشگاه باید بدانند که به دنبال چه دستاوردی هستند؛ برگزارکنندگان نمایشگاه می‌توانند با تبیین نقشه راه، دستاورد‌های مدنظر را در اختیار حاضران قرار دهند. ضمن اینکه نمایشگاه‌ها باید منسجم و گویا باشد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده