تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۴۳۹۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مهر تایید سهامداران بر عملکرد درخشان فولاد اکسین خوزستان؛

تجلی افتخار و ارزش‌آفرینی فولاد اکسین در مجمع عمومی سالیانه این شرکت

‌می‌متالز - روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۳، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ با حضور سهامداران، هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت در محل هلدینگ سرمایه‌گذاری صباانرژی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در این مجمع بیان کرد: فولاد اکسین با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق‌های عریض فولادی و آلیاژی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، کشتی‌سازی، ماشین‌سازی و...، فعالیت خود را با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و ظرفیت اسمی تولید یک میلیون و پنجاه هزار تن انواع ورق در سال ۱۳۸۸ آغاز به کارکرد.

وی با اشاره به اینکه تحقق ظرفیت اسمی تولید مجموعه در گرو تامین اسلب‌های عریض است (اسلب ضخامت ۳۰۰)، افزود: در حال حاضر تنها تامین‌کننده اسلب مورد نیاز ما در داخل کشور شرکت فولاد مبارکه اصفهان است و اگر بتوانیم اسلب را به میزان کافی تامین کنیم، به تولید یک میلیون و پنجاه هزار تن محصول دست پیدا خواهیم کرد. 

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان، سهام‌داران عمده فولاد اکسین شامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران ۳۹.۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ۳۰ درصد و شرکت صدر تامین ۳۰ درصد است. 

رشد ۴۷ درصدی سود فولاد اکسین در سال ۱۴۰۲ 

محمدی در ادامه به عملکرد شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: میزان سود فولاد اکسین با رشد حدود ۴۷ درصدی، از حدود ۳.۴ همت در سال ۱۴۰۱ به حدود پنج همت در سال گذشته رسید که از جمله عوامل موثر بر آن می‌توان به افزایش ۱۸ درصدی میزان تولید در سال ۱۴۰۲ و افزایش ۶۶ درصدی درآمد‌های شرکت، کاهش میزان توقفات، و افزایش میزان فروش مالکیتی اشاره کرد. در واقع اکثر فروش شرکت در سال گذشته به صورت مالکیتی و با راهبری شرکت سرمایه‌گذاری صباانرژی صورت پذیرفته که تاثیر بسزایی در رشد سودآوری مجموعه در سال گذشته داشته است. 

وی عنوان کرد: مجموع فروش تناژی این شرکت در سال ۱۴۰۲ برابر با ۷۱۷ هزار تن بود که نسبت به سال قبل از آن ۲۱ درصد رشد داشته است. در سال گذشته با توسعه بازار‌های صادراتی خود، موفق به افزایش ۱۴ درصدی و ۷۵ هزار تنی قرارداد‌های صادراتی شدیم و به این ترتیب برای اولین بار عنوان صادرکننده نمونه ملی کشور را کسب کردیم. 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: فولاد اکسین در سال ۱۴۰۲، موفق به کاهش ۴۵ درصدی توقفات تولید و افزایش ۶۲ درصدی تامین مواد اولیه شد که این مهم تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد و بهره‌وری تولید داشته است. در حالی که ما تولید ۶۵۶ هزار و ۲۷۴ هزار تن محصول را در سال گذشته هدف‌گذاری کرده بودیم، اما خوشبختانه با همکاری فولادمردان اکسین و تمامی بخش‌های هلدینگ، موفق به تولید ۷۲۷ هزار و ۹۸۶ تن محصول شدیم که این میزان با رشد حدود ۱۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده است. 

به گفته محمدی، حدود ۹۰ درصد محصولات تولیدی شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال گذشته به محصولات آلیاژی و «API» اختصاص یافت و این مساله به معنای عبور شرکت از ظرفیت اسمی در حوزه محصولات آلیاژی و «API» است. 

وی با بیان اینکه تناژ فروش تجمعی محصولات فولاد اکسین در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹۲ هزار تن بود که این میزان با رشد حدود ۲۱ درصدی، به ۷۱۷ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسید، وی اظهار داشت: در سال گذشته، ما برای اولین بار در تاریخ شرکت، به عنوان صادرکننده نمونه ملی کشور برگزیده شدیم؛ این در حالی بود که ارز حاصل از صادرات شرکت به طور کامل در سامانه نیما عرضه و به این ترتیب توانستیم کمک قابل توجهی را به تامین منابع ارزی کشور داشته باشیم. 

رکورد فروش ۷۹۴ هزار تن محصول در سال ۱۴۰۲ 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در ادامه با اشاره به بازار‌های صادراتی فولاد اکسین در سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا، به ثبت رکود فروش در سال گذشته به میزان ۷۹۴ هزار تن (۱۰۹ درصد برنامه) اشاره کرد و افزود: موجودی انبار محصول فولاد اکسین در مرداد ماه ۱۴۰۲ در حدود ۱۵۰ هزار تن بود که این میزان در پایان سال گذشته با کاهش حدود ۶۱ درصدی، به حدود ۹۳ هزار تن رسید؛ این بدین معناست که فولاد اکسین در تعامل مناسبی با مشتریان قرار دارد و تحویل محصول به آنها در زمان مقرر صورت می‌پذیرد. همچنین در سال ۱۴۰۱، میزان خرید مواد اولیه مجموعه ۶۱۲ هزار تن بود که این میزان در سال گذشته با رشد حدود ۶۲ درصدی، به ۹۹۰ هزار تن رسید.

محمدی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید دو محصول جدید، جابه‌جایی ۷۸۰ هزار تن اسلب از انبار جانبی به انبار اصلی، جانمایی ۸۱۸ هزار تن اسلب در انبار‌های مواد اولیه و تامین ۸۹ درصد از اسلب مورد نیاز خط تولید در بخش برش اسلب شدیم که تمامی این موارد، حاکی از افزایش رکورد تولید و ثبت عملکرد موفق در انبار محصولات در سال پیش بوده است. 
وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از حمایت سهام‌داران فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۴۰۲، به جایگاه نخست این شرکت در میان سایر فولادسازان استان خوزستان در حوزه رشد تولید و سودآوری در سال گذشته اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که این موفقیت‌ها در سال جهش تولید نیز ادامه پیدا کند.

لازم به ذکر است که پس از استماع گزارش هیات مدیره و گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت، در پایان مجموع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد اکسین خوزستان منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲، ۹۰ درصد از سود انباشته میان سهام‌داران تقسیم شد.

عناوین برگزیده