تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۶۹۶۵
سرویس خبر : انرژی

لزوم سرمایه گذاری ۸۰ تا ۸۴ میلیارد دلاری برای تراز کردن برق و گاز صنایع

لزوم سرمایه گذاری ۸۰ تا ۸۴ میلیارد دلاری برای تراز کردن برق و گاز صنایع
‌می‌متالز - مهران محجوب نژاد، مشاور طرح جامع فولاد کشور گفت: برای تراز کردن برق مورد نیاز صنایع به حدود ۸۴ میلیارد دلار و برای گاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمند هستیم.

به گزارش می‌متالز، مهران محجوب نژاد اعلام کرد: صنعت فولاد ایران در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی در ظرفیت سازی تولید تجارت داشته، این صنعت با حفظ رتبه دهم تولید فولاد در جهان، حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۰ میلیون تن رسیده، اما میزان تولید ۳۲ میلیون تن است. در افق سند چشم انداز ۱۴۰۴، ظرفیت تولید فولاد ۵۵ میلیون تن پیش بینی شده، اما این ظرفیت در پایان برنامه هفتم از ۶۰ میلیون تن فراتر خواهد رفت.

کسری انرژی صنعت فولاد

او با اشاره به این که به دنبال افزایش ظرفیت، کسری انرژی در این صنعت هم تشدید می‌شود، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۷، یعنی در سال پایانی برنامه هفتم توسعه، ظرفیت فولاد کشور از ۶۰ میلیون تن فراتر می‌رود و تولید واقعی فولاد به ۳۵ تا ۳۶ میلیون تن می‌رسد و نرخ بکارگیری ظرفیت کاهش می‌یابد. امروز این عدد ۶۵ درصد است ولی در سال ۱۴۰۷ به حدود ۶۰ درصد می‌رسد و ناترازی برق و گاز هم افزایش می‌یابد.

محجوب نژاد گفت: پیش بینی این است که برای تراز کردن برق کشور حدود ۸۴ میلیارد دلار و همچنین برای تراز کردن گاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمند هستیم. ضمن این که برای تحقق رشد اقتصادی مدنظر برنامه هفتم توسعه به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور نیاز داریم.

حلقه‌های زنجیره فولاد

مشاور طرح جامع فولاد کشور با تاکید به اینکه فولاد نقش مهمی در برنامه هفتم توسعه دارد، افزود: عمده نگرانی در حلقه‌های زنجیره فولاد در بخش آهن اسفنجی است به طوری که امروز با نرخ بکارگیری ۸۳ درصد، در این بخش، فعالیت می‌کنیم که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴، تقریبا ۵۲ میلیون تن تولید ظرفیت آهن اسفنجی در مقابل ۳۷ میلیون تن تولید واقعی قرار می‌گیرد. محجوب نژاد تاکید کرد: سال ۱۴۰۷ نرخ به کارگیری آهن اسفنجی ۶۲ درصد خواهد شد و ۷۷ میلیون تن هم پروژه در مدار قرار می‌گیرد و حدود ۴۷ تا ۵۰ میلیون تن تولید کشور خواهد شد.

صادرات مازاد عرضه

او گفت: در سال‌های آینده، ظرفیت‌ها باعث می‌شود که برای صادرات مازاد عرضه برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی کرد به طوری که در سال ۱۴۰۴ مازاد گندله ۱۲ میلیون تن خواهد بود که از امروز باید برای صادرات آن چاره اندیشی کرد. هم چنین برای مازاد عرضه کنستانتره، آهن اسفنجی و محصولات فولاد میانی هم باید برنامه ریزی انجام داد.

رفع موانع صادراتی

او با بیان این که رفع موانع صادراتی مستلزم انجام اقداماتی در دولت است، افزود: با وجود بحث رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان، تلاش دولت باید افزایش صادرات و ایجاد مانعی برای مجوز‌های مازاد زنجیره فولاد باشد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید