تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۵۰۷۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بهشت معادن ایران به قطب آزمایشگاه معدنی تبدیل می‌شود

بهشت معادن ایران به قطب آزمایشگاه معدنی تبدیل می‌شود
‌می‌متالز - کرمان که به بهشت معادن ایران و خاورمیانه شهره است تاکنون آزمایشگاه معدنی مناسبی نداشت، یعنی کوچک بود و تجزیه و تحلیل مواد معدنی مطابق انتظار انجام نمی‌شد، حالا، اما معاون اقتصادی استاندار این استان می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های معدنی کشور که به عنوان قطب منطقه‌ای و ملی به شمار می‌رود آماده افتتاح شده است.

به گزارش می‌متالز، دیار کریمان بیش از نیمی از ارزش معادن کشور را با ۴۲ ماده معدنی در خود جا داده است؛ از جمله بزرگترین معادن مس، آهن، زغال سنگ، تیتانیوم و دیگر فلزات در استان کرمان وجود دارد و قطب معدنی کشور و خاورمیانه به شمار می‌رود.

وجود این تعداد سنگ‌های معدنی و معادن فعال و بالقوه، ضرورت آزمایشگاهی مجهز و مناسبِ این قدوقواره را ایجاب می‌کرد که به همت مسوولان استان، آماده شده است، زیرا انجام آنالیز مواد معدنی در اکتشاف بسیار نقش مهمی دارد.

بخش معدن جایگزین مناسب نفت به شمار می‌رود و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته که تاکید کرده‌اند سند معدنی کشور نیز تدوین شود؛ در عین حال سرمایه‌گذاری در بخش معدن مانند دیگر بخش‌ها نیست، هم بسیار پرهزینه‌تر و هم پرریسک (خطر)‌تر است، زیرا ممکن است منطبق با برخی تخمین‌ها از پهنه مورد نظر درباره وجود مواد معدنی، سرمایه‌گذاری صورت گیرد، اما در عمل در اکتشاف، عیار لازم یا تخمین پهنه، منطبق با برآورد‌ها نباشد لذا آنالیز دقیق از سنگ‌های معدنی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان که خود نیز دانش‌آموخته رشته زمین‌شناسی است گفت: آزمایشگاه خصوصی مناسب تاکنون در استان با این ظرفیت‌های کم نظیری معدنی نداشتیم؛ تنها یک آزمایشگاه داشتیم که کوچک بود و انتظار‌ها را برآورده نمی‌کرد.

امیر حسن‌زاده افزود: طی چندسال اخیر تلاش زیادی برای به روزرسانی و تجهیز آزمایشگاه کوچکی که در استان داشتیم صورت گرفت تا اینکه کمک کردیم و آماده افتتاح شده است.

وی با اشاره به ضرورت ارزیابی‌های اکتشافات معدنی افزود: در حوزه معدنی، از مهمترین الزامات اکتشاف، آنالیز (تجزیه و تحلیل) مواد معدنی است که اینک هر نوع آزمایش معدنی با هر عنصری با کیفیت مناسب آماده سازی می‌شود.

حسن‌زاده گفت: انواع آنالیز‌های معدنی از ۲۰ عنصری تا بالاتر اینک در این آزمایشگاه صورت می‌گیرد و بهترین در نوع خود در جنوب شرق کشور و نیز در سطح ملی به شمار می‌رود.

وی توضیح داد: برای این آنالیز، سنگ‌های معدنی باید ریز و به محلول تبدیل، سپس آنالیز شود و نتایج این تجزیه و تحلیل‌ها نیز در اقدامات مرتبط با اکتشاف و بهره برداری بسیار نقش حیاتی دارد؛ لذا کیفیت و دقت آنالیز‌ها بسیار مهم است.

دنیا ما را بیشتر از خودمان می‌شناسد

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های معدنی منحصر به فرد ایران از معادن مس و دیگر فلزات گفت: ایران ظرفیت مرجعیت معدنی خاورمیانه را دارد.

وی افزود: دنیا شرکت‌های بزرگ ما همچون مس و گل گهر در استان کرمان را می‌شناسند، اما اینکه معادن ما در داخل کشور معرفی نشده جالب نیست.

حسن‌زاده که بر ضرورت توجه به حوزه معدنی، گفتمان‌سازی و آموزش این عرصه به جامعه از دوران مدرسه تاکید کرد اظهارداشت: مگر چقدر هزینه دارد یک ساختمان را به این کار اختصاص دهیم و داده‌های علمی را جمع‌آوری کنیم، داده‌های حاصل تجربیات خود را از اکتشاف معدنی و استخراج جمع‌آوری و در معرض دید عموم و کشور‌های خارجی بگذاریم، اما این کار‌ها را انجام نداده ایم حال آنکه با محور شدن ایران در بین کشور‌های منطقه، می‌تواند به عنوان مرجع معدنی منطقه به ایفای نقش بپردازد.

وی یادآور شد: باوجود اینکه بزرگترین معادن مس خاورمیانه، فولاد، تیتانیوم، کرومیت و زغال سنگ را از قدیم داریم و کارشناسان کشور‌های خارجی روی معادن ما کار کرده‌اند، اما نتوانسته ایم آنها (دیتا‌های حاصل از آنالیز آنها را) را مستندسازی، ثبت و ضبط کنیم و در مورد آنها حرف بزنیم.

حسن‌زاده همچنین بر ضرورت تشکیل وزارت معادن تاکید و بیان کرد: با اینهمه ظرفیت‌ها که جایگزین مناسبی می‌تواند برای نفت باشد، باید وزارت تخصصی معادن راه اندازی شود تا بتوان انتظار‌ها از این عرصه را محقق کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

عناوین برگزیده