تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۱
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۱۴۶۳
سرویس خبر : انرژی

بزرگ‌ترین پست برق GIS نیروگاهی کشور امسال وارد مدار می‌شود

بزرگ‌ترین پست برق GIS نیروگاهی کشور امسال وارد مدار می‌شود
‌می‌متالز - مجری طرح احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F ری گفت: پست بلافصل GIS نیروگاهی کشور برای اتصال واحد‌های این نیروگاه به شبکه سراسری تا پایان سال برق‌دار خواهد شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، روح‌الله اسپنانی مجری طرح احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F ری با اشاره به اینکه این پروژه به منظور بهبود تراز تولید و مصرف برق استان تهران و در راستای تأمین انرژی مطمئن و پایدار و کمک به پایداری برق جنوب‌تهران با اخذ مجوز‌های مربوطه از جمله مجوز زیست‌محیطی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در این طرح با جمع‌آوری واحد‌های گازی کم‌بازده و فرسوده موجود در نیروگاه ری، یک بلوک نیروگاه سیکل‌ترکیبی با ظرفیت حدود ۹۱۰ مگاوات با مبلغ سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو و با استفاده از توان داخلی احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آرایش نیروگاه سیکل ترکیبی ری به صورت ۲+۲+۱ شامل دو توربین گاز راندمان بالای کلاس F هرکدام به ظرفیت ۳۱۰ مگاوات، دو بویلر بازیافت حرارتی و یک توربین بخار است، خاطرنشان کرد: واحد‌های گازی کلاس f فوق از جمله به‌روزترین واحد‌های گازی در دنیا هستند که علاوه بر راندمان بالا (حدود ۴۰ درصد در حال سیکل ساده و ۵۸ درصد در حالت سیکل‌ترکیبی به صورت نامی) دارای کم‌ترین میزان انتشار آلایندگی هوا به میزان حداکثر ppm۲۵ هستند.

اسپنانی ادامه داد: این میزان از آلایندگی بسیار کم‌تر از میزان مجاز استاندارد‌های فعلی زیست‌محیطی کشور (۱۵۰ppm) است و با نوسازی نیروگاه موجود گازی ری به نیروگاه سیکل‌ترکیبی جدید علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و راندمان نیروگاه از حدود ۲۲ درصد به ۵۸ درصد، به کاهش آلودگی هوای منطقه نیز کمک شایانی می‌کند.

مجری طرح احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F ری اضافه کرد: صرفه‌جویی ناشی از افزایش راندمان نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F ری در مقایسه با میزان تولید مشابه در وضعیت فعلی، سالانه حدود ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ارزش حدود ۲۷۰ میلیون یورو را به دنبال دارد.

به گفته وی سیستم خنک‌کن مورد استفاده در این نیروگاه نیز از نوع سیستم خنک‌کن خشک (ACC) است که میزان مصرف آب این سیستم خنک‌کن ناچیز است. همچنین از سیستم پیشرفته بدون پساب ZLD در این نیروگاه استفاده خواهد شد و با بهره‌گیری از این روش پیشرفته تصفیه فاضلاب، تمام فاضلاب تصفیه و بازیافت می‌شود و خروجی آن بدون پساب است.

اسپنانی به زمان‌بندی اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: در خردادماه امسال زمین پروژه نیروگاه سیکل‌ترکیبی ری در اختیار پیمانکار اصلی (مپنا) قرار گرفته است و در صورت تأمین به موقع منابع مالی و کارسازی پیش‌پرداخت پیمانکار اصلی، پروژه امسال وارد مرحله اجرایی شده و سنکرون واحد‌های گاز یک و دو و واحد بخار به ترتیب ۲۴، ۲۶ و ۳۸ ماه بعد از آن پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: جهت اتصال واحد‌های نیروگاه سیکل‌ترکیبی ری به شبکه سراسری ۲۳۰ کیلوولت برق کشور، بزرگ‌ترین پست بلافصل GIS نیروگاهی کشور با ۱۳ فیدر در دست احداث است.

اسپنانی با اشاره به اینکه این پست GIS تا پایان سال برق‌دار خواهد شد، اضافه کرد: با وجود شرایط دشوار در تأمین تجهیزات از سازندگان معتبر، بخش تأمین تجهیزات پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، به طوری که بخش اصلی تجهیزات پست ری از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین تجهیزات و سازندگان تأمین و وارد کارگاه پروژه نیروگاه ری شده است و فعالیت‌های ساختمانی مربوط به سالن GIS، ساختمان کنترل و نصب استراکچر‌های تجهیزات فشارقوی و گنتری‌های پروژه در ماه جاری به پایان می‌رسد و متعاقباً عملیات نصب و راه‌اندازی تجهیزات پست آغاز می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده