تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۱۷۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌نیاز رونق بازار سرمایه، عضویت رئیس جدید سازمان بورس در کمیسیون اقتصادی دولت است

پیش‌نیاز رونق بازار سرمایه، عضویت رئیس جدید سازمان بورس در کمیسیون اقتصادی دولت است
‌می‌متالز - مدیر اسبق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در دوره جدید مدیریت سازمان بورس، باید اقداماتی برای فراهم آمدن شرایط ایجاد رونق در بورس انجام گیرد. این اقدامات از طریق حضور رئیس سازمان بورس در کمیسیون اقتصادی دولت با هدف انعکاس آثار احتمالی تصمیمات و نیز امکان پیگیری خواسته فعالان صنایع مختلف به تیم اقتصادی دولت فراهم شود.

به گزارش می‌متالز، «مهدی پارچینی» با اشاره به تغییر مدیریت در سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به رشد و توسعه بازار سرمایه در یک دهه اخیر، شاهد حضور تعداد قابل توجهی از شرکت‌های صنایع مختلف در بازار سرمایه هستیم، همچنین با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و تخصیص سهام عدالت به صورت مستقیم و غیرمستقیم در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سرمایه‌گذاران، بخش عمده‌ای از مردم ایران (حدود ۵۰ میلیون نفر) در تعامل با این بازار و متاثر از آن هستند که به دنبال چنین مساله‌ای باید مطالباتی برای بازگشت رونق به بورس صورت بگیرد.

پارچینی معتقد است: ماهیت بازار سرمایه، هدایت سرمایه‌های خرد به سمت تولید و بنگاه‌های اقتصادی سرمایه‌پذیر است، بنابراین بهتر است تا مسوولان در این راستا اقدامات لازم برای ایجاد رونق در بازار را در دستور کار قرار دهند.

پارچینی با بیان اینکه روند نوسانی و عمدتا نزولی شاخص کل و به ویژه شاخص هم‌وزن حاکی از وجود تکانه‌های اقتصادی و بی‌ثباتی در سیاست‌های کلان اقتصادی است، افزود: استمرار خروج نقدینگی از بازار، نشانه حرکت جریان نقدی به بازار‌های رقیب به ویژه طلا، رمز ارز و در واقع فعالیت‌های غیرمولد است.

مدیر اسبق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب و و برنامه‌های رییس‌جمهوری مبنی بر توجه به حوزه تولید و لزوم ایجاد ثبات در سیاست‌های اقتصادی با هدف پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد می‌تواند نشان‌دهنده انسجام و اراده سیاست‌گذاری اقتصادی هماهنگ در حاکمیت و نیز بازگشت رونق به بازار سرمایه باشد.

عوامل تاثیرگذار در بهبود روند فعلی بازار سرمایه

او در ادامه به عوامل تاثیرگذار در بهبود روند بازار سرمایه در دوره مدیریت جدید اشاره کرد و گفت: مسایلی مانند جهش نرخ سود بانکی (متاثر از ناترازی بانک‌ها و سیاست بانک مرکزی با هدف کنترل نرخ ارز)، قیمت‌گذاری دستوری (با هدف سیاست یارانه‌ای به منظور مهار تورم) و شکاف قابل توجه در نرخ ارز نیما و بازار آزاد (با هدف کنترل تورم و متاثر از تحریم و عدم دسترسی به ارز ناشی از نپیوستن به FATF) به عنوان عوامل موثر بر سیاست سرمایه‌گذاری فعالین این بازار محسوب می‌شوند که باید تدابیری در این زمینه اتخاذ شود.

پارچینی با بیان اینکه بر اساس شواهد موجود و اراده حاکم، می‌توان افق مثبتی را برای بازار سرمایه متصور بود، گفت: لازمه این اتفاق، بازگشت اعتماد به فعالان بازارسرمایه است، این امر به غیر از اجرای اقدام‌های عملی و ملموس توسط سیاست‌گذاران محقق نمی‌شود.

مدیر اسبق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: کنترل نرخ بهره و حرکت به سمت کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی و آزاد، بازگشت شرایط عادی بر زیرساختار‌های بازار از جمله محرک‌های کوتاه‌مدت، فراهم شدن شرایط برای پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری، ثبات سیاست‌گذاری در حوزه نرخ خوراک و حقوق مالکانه پس از بررسی کارشناسی و مدیریت آثار آن بر بودجه دولت از جمله اقدامات اساسی و محرک سرمایه‌گذاری جدید و به‌روزرسانی تکنولوژی در شرکت‌ها و صنایع خواهد بود.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر به منظور تغییر روند بازار، فعالان بازار سرمایه ضرورت حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را در جلسات هیات دولت اعلام داشتند، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

پارچینی ادامه داد: بهتر است در دولت جدید اقدامی صورت بگیرد تا از طریق حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در کمیسیون اقتصادی دولت و مشاور عالی رئیس‌جمهور با هدف انعکاس آثار احتمالی تصمیمات و نیز امکان پیگیری خواسته فعالان صنایع مختلف به تیم اقتصادی دولت، شرایط برای ایجاد رونق در بورس فراهم شود.

مدیر اسبق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: این امر در کنار اتاق بازرگانی می‌تواند کانال ارتباطی مستمر و موثری را بین دولت و فعالان اقتصادی ایجاد کند و تصمیمات شوک‌آور بر اقتصاد مورد مدیریت قرار بگیرند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده