تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۰۲۵۲۹

افتتاح ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - با تامین منابع لازم تا تابستان ۱۴۰۰ پروژه‌های ریلی یزد - اقلید، بستان‌آباد - تبریز، رشت - کاسپین، همدان - سنندج و زاهدان - خاش با طول تقریبی ۶۵ کیلومتر به افتتاح می‌رسند.

به گزارش می‌متالز، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با اعلام این خبر در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: یکی از اولویت‌های در نظر گرفته شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، توجه ویژه به امر توسعه ریل و رسیدن به چشم‌انداز موردنظر در خصوص شبکه ریلی است. در همین راستا اتصال ریلی به مراکز استان‌ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه قرارگرفته است.

به‌طوری‌که با تمرکز منابع مالی و تعیین چند پروژه برای تامین این هدف، خوشبختانه دستاورد‌های قابل توجهی در این عرصه به دست آمده است. وی افزود: اتصال ۵ مرکز استان‌های همدان و کرمانشاه در سال ۹۶، آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) در سال ۹۷ و همچنین احداث راه‌آهن میانه-بستان آباد برای اتصال آذربایجان شرقی از یک مسیر جدید خود گویای تحقق این مدعا است. در ارتباط بااتصال مراکز بار و مسافر هم با معرفی پروژه‌های احداث راه‌آهن شیراز-بوشهر، رشت-کاسپین، ابر پروژه چابهار-زاهدان، یزد اقلید، بستان آباد-تبریز، همدان-سنندج و مبارکه-شهرکرد که با سرعت قابل‌توجهی در دست احداث هستند، نشان‌دهنده عملکرد مناسب اتصال مراکز مسافری و شهری و همچنین مراکز بندری به شبکه ریلی است. در ضمن طول این خطوط ریلی که احداث شده‌اند بالغ بر ۸۴۰ کیلومتر بوده و با احتساب خطوط ایستگاهی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر هستند. در همین راستا اتصال به مراکز استان‌های دیگر شامل اردبیل، کردستان، چهارمحال و بختیاری نیز در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت کنونی این مرکز استان نیز که بیست و سومین استان متصل به شبکه ریلی بوده متصل شود.

اتصال ریلی ایران و عراق

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با اعلام این خبر در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: در خصوص اتصال ریلی کشورمان به عراق با احداث راه‌آهن شلمچه - بصره مذاکرات و جلسات بسیار مهم و تاثیرگذاری صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود در سال آتی با تشکیل و تاسیس شرکت احداث راه‌آهن مذکور اجرایی شود. سفر وزیر راه در ۱۶ اسفند امسال و تهیه سند تفاهم‌نامه مورد امضای ایشان و وزیر حمل‌ونقل عراق خود نقطه عطفی برای احداث این راه‌آهن می‌توان تلقی کرد. وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌ای هر کشوری میزان و وضعیت شبکه ریلی آن و ارتباط و اتصال به سایر کشور‌های همسایه برای برخورداری از ظرفیت‌های بسیار موثر و مفید حمل‌ونقل ترانزیتی ریلی است. خطیبی درباره عملکرد دولت در اتصال ریلی به کشور‌های همسایه گفت: تا قبل از دولت یازدهم کشورمان از چهار نقطه مرزی ریلی با کشور‌های همسایه برخوردار بود که با اضافه شدن دو مرز ریلی اینچه برون و شمعتیق به‌واسطه احداث خطوط ریلی گرگان-اینچه برون و خواف-هرات عملا ارتباط ریلی کشورمان با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان نیز به‌عنوان پنجمین و ششمین مرز ریلی تحقق یافته است. علاوه بر این مطلب، برخی از پروژه‌های ریلی دیگر مانند راه‌آهن چابهار-زاهدان، میانه-تبریز و رشت-بندر کاسپین نیز که بخش‌هایی از کریدور‌های بین‌المللی شمال-جنوب و شرق-غرب نیز در حال احداث هستند که برخی از آن‌ها در اوایل سال آتی به افتتاح و بهره‌برداری خواهند رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده