تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۰۷
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۳۷۳۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد

ضرورت جلوگیری از ناعدالتی در نحوه قیمت‌گذاری فولاد

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه تنها اجرایی شدن شیوه‌نامه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا می‌تواند نقاط ضعف آن را مشخص کند، گفت: انجمن فولاد از این شیوه‌نامه حمایت می‌کند، اما با اصلاح‌های مورد نیاز باید به گونه‌ای عمل کرد تا در حق تولیدکننده‌ای اجحاف نشود.

به گزارش می‌متالز، رضا شهرستانی در رابطه با برنامه مدیریت و تنظیم بازار فولاد گفت: شیوه‌نامه ارائه‌شده از سوی سازمان ایمیدرو برای تنظیم بازار مورد حمایت انجمن تولیدکنندگان فولاد است، اما نکته حائز اهمیت این است که این شیوه‌نامه ابتدا باید اجرایی شود و معضلات آن مشخص شوند و تغییرات بر اساس آن‌ها، ایجاد شود.

وی اضافه کرد: فاکتور‌های مختلفی در تنظیم بازار و تعیین قیمت دخیل هستند. به عبارت دیگر، در برخی از قسمت‌های زنجیره کمبود اساسی دیده می‌شود و برخی از کالا‌ها مازاد نیاز داخلی هستند و در برخی قسمت‌ها هم ضعف داریم مانند آهن اسفنجی که می‌دانیم در یک مقطع زمانی خاص به مشکل برمی‌خوریم. در کنار این مسائل، نحوه معاملات هم اثرگذار است، چون باید مشخص شود که آیا تولیدکننده می‌تواند آن اقلام عرضه شده را خریداری کند و یا تجار هم این توانایی را دارند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تأکید کرد: تا زمانی که این شیوه‌نامه به صورت آزمایشی اجرایی نشود، نمی‌توان نقاط ضعف آن را پیدا کرد. این شیوه‌نامه باید اجرا شود و روز به روز تغییراتی در آن ایجاد شود تا یک عدالت نسبی در زنجیره فولاد برقرار شود.

شهرستانی با اشاره به یکی از نقاط ضعف این شیوه‌نامه گفت: یکی از نکاتی که برای تولیدکنندگان فولاد هم مهم است این است که وقتی کلیه محصولات زنجیره فولاد قرار است در بورس کالا عرضه شوند، قرارداد‌های خوراک کارخانه‌های فولادی به‌ویژه آهن اسفنجی که درازمدت بسته شده‌اند و یا به صورت کدال به آن‌ها داده می‌شود، باید منتفی شود و یک رقابت سالم برای تهیه مواد اولیه بین شرکت‌های دولتی، خصولتی و خصوصی به وجود بیاید.

وی افزود: اگر شاهد این باشیم که برخی از شرکت‌ها مواد اولیه خود را با ۵۰ درصد قیمت کدال دریافت می‌کنند، اما رقابت برای این محصول در بورس بالای ۷۰ درصد قیمت کدال باشد، شاهد این مساله خواهیم بود که برخی از شرکت‌ها در زیان کامل و برخی دیگر در سود کامل خواهند بود و اینگونه، عرضه در بورس باعث نابودی ضرر کنندگان خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان تصریح کرد: هرگونه ناعدالتی در نحوه قیمت‌گذاری و عرضه در بورس کالا پیامد‌هایی از جمله کاهش تولید، کاهش صادرات و مونوپولی شدن قیمت‌ها در آینده خواهد شد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده