به گزارش میمتالز، در ابتدای این نشست مسعود کمالی اردکانی مدیر کل دفتر توسعه ارتباطات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی توضیحات مفصلی در خصوص ساختار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ارائه کرد و به تشریح ظرفیتها و تجارب این موسسه در محورهای پژوهشی و مطالعاتی مرتبط با بخش صنعت، معدن و بازرگانی کشور پرداخت.
در ادامه این جلسه، مصطفی محمدی مدیر گروه پژوهش های صنعت موسسه با اشاره به فعالیت های موسسه در سالهای گذشته متمرکز بر استحصال چالشها و تبیین راهکارهای متناسب برای توسعه توان رقابتی صنعت خودرو گفت: از جمله این پژوهشها میتوان به طرحها و گزارشات پژوهشی و مطالعاتی این موسسه در حوزههای زنجیره ارزش، نظام تنظیم گری، مشارکتهای بین المللی، اقلام گلوگاهی، هم پیوندی منطقهای و جهانی، توسعه صادرات، بهره وری، تامین مالی، زیست بوم نوآوری و ... اشاره کرد که میتواند توسط ذینفعان در سیاست گذاریها و برنامه ریزیهای صنعت خودرو مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه جلسه مهدی رادمنش مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با اشاره به توانمندیها و امکانات این مرکز افزود: این مرکز توانایی پوشش بخش بزرگی از آزمونهای غیرمخرب را برای صنعت خودرو دارد که این مهم به مدد ظرفیت این شرکت در بخش مهندسی و طراحی و همچنین وجود زیرساختهای طراحی و تست ایجاد شده است.
وی طراحی خودرو از طریق واقعیت مجازی، ساخت مدلهای Clay و Master و ساخت نمونههای فیزیکی با کارکرد عملیاتی (Prototype) را از جمله توانمندیهای این مرکز در حوزه طراحی خودرو عنوان کرد و گفت: از آنجا که جایگاه مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در ابتدای زنجیره توسعه محصولات به عنوان موتور محرک و جلوبرنده گروه در تحقق اهداف تدوین شده با ایجاد زیر ساختهای لازم پتانسیلها و توانمندیهای خود را جهت آزمون و تست خودرو توسعه داده است، هم اکنون جایگاه خود را به عنوان راهبر پروژههای توسعه محصول به ویژه در بخش خودروهای سواری تثبیت کرده است.
رادمنش تصریح کرد: در همین راستا، نظام توسعه محصول سایپا (SPDS)، بر مبنای رویکرد جدید توسعه محصول و با الگوبرداری از خودرو سازان بزرگ جهانی طراحی شده است. این نظام با ایجاد منطق ارزیابی دروازهای (Gate way) و در نظر گرفتن تعامل بین فرایندها و با دیدگاه پروژه محور و یکپارچه درسطح گروه خودروسازی سایپا، به منظور کاهش زمان و هزینههای توسعه محصول ایجاد شده است. هدف اصلی انتقال تغییرات و اصلاحات مورد نیاز از فازهای نهایی طراحی به مراحل اولیه است.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات خودرو سایپا به عنوان نخستین مرکز تحقیقات و طراحی خودرو دانش بنیان کشور، علاوه بر توانایی در حوزه طراحی و مهندسی اجزای خودرو (بدنه، تزئینات، اجزای پلت فرمی و سامانههای برق، الکترونیک و مکانیک خودرو) توانایی ارائه انواعی از تستهای آزمایشگاهی در صنعت خودرو از قبیل قابلیتها در حوزه تست خودرو و قطعات، آزمونهای تست جاده، آزمونهای اندازه برداری دقیق، آزمونهای ارتعاشات و شبیه سازی جاده، آزمونهای برخورد غیر مخرب، تستهای شتاب بالا جهت حفظ سلامت سرنشین در هنگام تصادف، آزمونهای صدا، مودال و تغییر فرم استاتیکی بدنه، آزمون آلایندگی خودرو تا سطح یورو ۶ و آزمونهای مرتبط با شرایط جوی را دارد. در همین راستا تمام محصولات تولید داخل و حتی محصولات مونتاژی لازم است تستها و تاییدیههای این مرکز را برای عرضه در بازار داخلی کسب نمایند.
در ادامه این نشست حاضرین در نشست از امکانات و توانمندیهای مرکز نوآوری و طراحی سایپا بازدید کردند و از نزدیک با ظرفیتهای آزمایشگاهی این مرکز در حوزه طراحی و تست خودرو آشنا شدند.
منبع: شاتانیوز