تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۶۲۵۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن سمنان، بلای جان زیستگاه‌های جانوری شده‌اند

‌می‌متالز - سمنان به عنوان تنها استان چهار فصل ایران مطرح است. جایی که کویر و جنگل و برف وگرما و ابر و یاد را در کنار هم دارد و به گفته کارشناسان می‌تواند به تنهایی بخش عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب کند.

به گزارش می‌متالز، با این شرایط انجام برخی عملیات‌های معدنی و مجوز‌هایی که وزارت صمت برای انجام این اکتشافات می‌دهد با زیست کره مناطقی مثل توران که محل زندگی و تولید مثل گونه‌های نادر جانوری مانند یوز و گور و خرس‌های قهوه‌ای است، همپوشانی داشته و آلاینده‌های این معادن زیستگاه‌های طبیعی دیگر را هم تحت‌الشعاع قرار داده و به چالش می‌کشد.

مدت‌هاست که محیط‌زیست سمنان دچار مشکلات و معضلات زیادی شده و حالا برای بازگو کردن آن‌ها به یک طومار نیاز است. از تخریب شاهوار گرفته تا ریختن پساب‌های صنعتی در سرخه و گرمسار و آلایندگی کارخانه‌هایی که بدون توجه به وضعیت استان به کار خود ادامه می‌دهند. کشتار گورخرها، مشکلات یوز‌ها و از بین رفتن برخی موجودات و حیوانات هم مهر تأییدی بر سوءمدیریت‌ها در این منطقه است.

مجوز‌هایی برای از بین بردن زیستگاه‌ها


اوایل امسال بود که سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از آزادسازی بخشی از پهنه‌های اکتشافی و همچنین برقرار شدن امکان ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف توسط متقاضیان در سامانه کاداستر خبر داد.

علی‌اکبر علیخانی گفت: «در سمنان ۱۰ پهنه معدنی موسوم به خارتوران، عباس‌آباد و طرود با مجموع مساحت ۱۶ هزار‌و ۴۵۶ کیلومتر مربع مشمول آزادسازی هستند.»

وی با اشاره به اینکه براساس اعلام ستاد وزارت، عملیات به روزرسانی و انجام اصلاحات فنی ضروری سامانه کاداستر به پایان رسیده و همزمان با آزادسازی برخی پهنه‌های اکتشاف، امکان ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف توسط متقاضیان از طریق سامانه کاداستر نیز برقرار خواهد شده، افزود: «با عنایت به اتمام مطالعات برخی پهنه‌های اکتشافی کشور، مابقی این پهنه‌ها و تمامی محدوده‌های مشمول آزادسازی روزانه نیز همزمان با دسترسی ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف هر استان، آزاد خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «براساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده از سوی معاونت معدنی وزارت متبوع، آزادسازی پهنه‌های مشمول استان سمنان در روز سه‌شنبه تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه سال‌جاری انجام و همزمان با آن امکان ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف برای متقاضیان برقرار خواهد شد. ضمناً موقعیت مکانی پهنه‌های مشمول آزادسازی در سامانه کاداستر معادن قابل رؤیت است.»

اشتغالزایی گردشگری ۱۰۰ برابر معادن

وقتی سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت سمنان از آزادسازی‌ها سخن می‌گفت، چنین استنباط شد که همه چیز دست به دست هم داده تا وضعیت سمنان به روز‌های خوش قبل باز گردد. اما حالا مشخص شده بخش بسیار بزرگی از پهنه واگذار شده برای معدن با زیست کره توران محل زیست‌گونه‌های نادر جانوری مانند یوز و گور و… همپوشانی دارد.

زمانی که مسوولان از یک معدن و راه‌اندازی اشتغال برای چند نفر صحبت می‌کنند، کاملاً مشخص است که هیچ اطلاعی از ظرفیت‌های پنهان در مناطق طبیعی و زیستگاه‌های حیوانات ندارند. به گفته کارشناسان در مناطقی مانند شاهوار، توران و دیگر نقاط طبیعی و زیبای سمنان می‌توان با صنعت گردشگری علاوه بر ایجاد صد‌ها شغل، توسعه استان را هم رقم زد. در همین رابطه مرتضی ترحمی کارشناس مسائل محیط‌زیست با بیان اینکه تحقیقات ما نشان می‌دهد احتمالاً پهنه مورد نظر صمت از همین دست معادن باشد که اگر چنین باشد به واقع چندان سود مادی هم نخواهد داشت، می‌گوید: «نفع این کار در مقابل ضرری که به محیط‌زیست می‌رساند، نمی‌صرفد. حضور ماشین‌آلات، سرو صدا، انفجار و جاده، راه‌سازی، سگ و… دشمنان درجه یک محیط‌زیست توران به خصوص یوز و گور و حتی پرندگان هستند. وقتی جاده‌ای به درون یک زیستگاه باز شود یعنی شکارچی افزایش می‌یابد، حیرانی و کوچ حیوانات و وحوش اتفاق می‌افتد و می‌شود همان که در شاهوار دیدیم یعنی اتلاف دو خرس قهوه‌ای در ۱۰ سال و یکباره در دهه ۹۰ اتلاف شش خرس قهوه‌ای در پنج سال!»

درد‌های بزرگ و بی‌تفاوتی مسوولان

عملکرد و کار‌هایی که در معادن صورت می‌گیرند در کنار آلوده کردن آب و هوا و خاک، زیستگاه حیوانات و پرندگان را نیز به شدت تخریب می‌کند. با اینکه مسوولان وزارت صنایع و معادن استان سمنان هنوز به صورت شفاف در مورد پهنه واگذاری در توران شاهرود صحبت نکرده و نگفته‌اند که این مناطق برای چه معادنی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، اما گزارشات نشان می‌دهد این واگذاری در همان محدوده معادن سابق خواهد بود. اتفاقی که می‌تواند تشدید کننده تخریب‌ها و افزایش صدمات قبلی به محیط‌زیست این منطقه باشند.

فراموش نمی‌کنیم پساب‌های صنعتی سمنان راهشان را به سمت کویر پیش گرفته‌اند و مدت‌هاست محیط‌زیست را آلوده می‌کنند. این موضوع در گرمسار و سمنان بیشتر از دیگر نقاط استان دیده می‌شود. این پساب‌ها در کنار آلودگی‌هایی که دارد می‌تواند به دلیل خطای دید پرندگان مهاجر را به اشتباه بیندازند و سبب مسمومیت آن‌ها شوند، زیرا این پساب‌های صنعتی خطرناک و آلوده در انعکاس نور تداعی کننده رودخانه و دریاچه هستند، اما وقتی پرندگان مهاجر بر روی آن‌ها می‌نشینند موجب مسمومیت و تلف شدنشان می‌شود.
این موضوعی است که البته تلویحاً بار‌ها از سمت محیط‌زیست رد شده، اما تحقیقات گواه این مدعاست که هیچ برنامه‌ای برای مقابله با ورود پساب‌های صنعتی به دشت کویر وجود ندارد و سازمان محیط‌زیست هم تمایلی به پاسخ آن ندارد. این موارد در کنار دیگر چالش‌های محیط‌زیستی مانند آلایندگی کارخانه‌های بزرگ و صنعتی و ضرورت استفاده از فیلترها، شکار بی‌رویه، تخریب جنگل‌ها و دفن زباله‌ها در مناطق جنگلی نفس سمنان را به شماره انداخته است.

هیرکانی‌ها از دیگر مباحثی است که گویی هیچ مسوولی میل به صحبت کردن در مورد آن را ندارد و ورود یکی از ارگان‌ها به جنگل ابر و ساخت یک مجموعه در آن در حالی که جنگل ابر ثبت بین‌المللی و جهانی شده موضوعی است که باید توضیحات درستی به افکار عمومی داده شود.

ضمن اینکه شاهوار نیز بزرگ‌ترین دغدغه محیط‌زیستی استان سمنان و دومین دغدغه زیست‌محیطی این استان در چهار دهه اخیر در کنار جنگل ابر محسوب می‌شود. بلندترین قله شرق البرز که از ۴ هزار متر فقط ۵۰ متر کم دارد. این قله ۹ سال است که به چنگال معدنچیان افتاده و هر نوع تخریبی که ممکن بوده تا یک کوه نابود شود در آن صورت گرفته است از پاک تراشی تا انفجار با دینامیت و...

منبع: جوان آنلاین

عناوین برگزیده