تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۲۶۷۸۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت سنگ آهن دوباره رشد کرد

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، با توجه به افزایش صادرات و افزایش تقاضا در بازار چین، قیمت سنگ آهن دوباره تقویت شد، اما قیمت فولاد به دلیل مشکلات چین کاهش یافت.

افزایش تقاضا برای مواد خام مورد نیاز در فولادسازی

به گزارش می‌متالز، معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان و سنگاپور در روز چهارشنبه (۱۳ ژوئیه) پس از آن که داده‌ها نشان داد صادرات چین در ژوئن با سرعتی سریعتر از حد انتظار رشد کرده است، بازگشت و امید افزایش تقاضا برای مواد خام مورد نیاز در فولادسازی را دوباره زنده کرد.

فعالان بازار اعلام کردند بیشترین معامله سنگ آهن برای محموله‌های مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان پس از کاهش ۳.۹ درصدی و رسیدن به پایین‌ترین سطح خود از ۲۸ فوریه، در روز چهارشنبه (۱۳ ژوئیه) حدود ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۳۲ یوان در هر تن رسید.

تحلیل گران بازار گزارش دادند در بورس سنگاپور، قرارداد اولیه ماه آگوست مربوط به سنگ آهن با نام SZZFQ۲ در روز چهارشنبه (۱۳ ژوئیه) با ۳.۹ درصد افزایش به ۱۰۹.۱۰ دلار در هر تن رسید. باید توجه داشت که قیمت سنگ آهن در روز سه شنبه به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری رسیده بود که برابر با ۱۰۴.۱۰ دلار در هر تن بود.

فعالان بازار گزارش دادند صادرات چین در ماه ژوئن با بالاترین سرعت خود در پنج ماه گذشته رشد کرد و شواهدی را نشان داد که وضعیت بزرگترین تولید کننده فولاد و مصرف کننده سنگ آهن جهان به آرامی از محدودیت‌های همه گیر کووید ۱۹ بهبود می‌یابد.

به نقل از منابع خبری، مقامات بانک مرکزی همچنین در کمک به وضعیت بازار اعلام کردند که چین حمایت‌های سیاسی از اقتصاد آسیب دیده داخلی را افزایش خواهد داد و محیط مساعدی را برای بهبود بازار تضمین خواهد کرد.

در این میان معامله گران گزارش دادند نگرانی‌های مداوم در مورد تقاضای ضعیف فولاد در چین، قیمت‌های آتی فولاد در شانگ‌های و سایر مواد خام فولادسازی در بورس کالای دالیان را کاهش داده و نشان می‌دهد که بازگشت قیمت سنگ آهن ممکن است فقط یک ضربه به بازار محسوب شود.

فعالان بازار گزارش دادند قیمت میلگرد فولادی ساختمانی در بورس آتی شانگ‌های در روز چهارشنبه (۱۳ ژوئیه) حدود ۲.۱ درصد و قیمت کویل نورد گرم فولادی ۲.۳ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت فولاد ضد زنگ ۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین بررسی‌ها نشان داد قیمت زغال کک در بورس کالای دالیان در روز چهار شنبه (۱۳ ژوئیه) حدود ۱.۷ درصد و قیمت زغال کک نوع DCJcv۱ حدود ۱.۹ درصد کاهش یافته است.

معامله گران اعلام کردند کشور چین در ماه ژوئن حدود ۸۸.۹۷ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده است. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ که در محدوده ۸۹.۴۲ میلیون تن بود به دلیل تقاضای ضعیف فولادسازان داخلی با کاهش ۰.۵ درصدی همراه بوده است.

فعالان بازار گزارش دادند محدودیت‌های COVID-۱۹ و آب و هوای بد در چین ممکن است کار کارخانه‌های فولادی را برای بازیابی حاشیه سود ضعیف کارخانه‌ها و راه اندازی مجدد کوره‌های بلند غیرفعال دشوارتر کند.

دانیل هاینس، استراتژیست ارشد کالایی در شرکت ANZ گفت: استراتژی چین برای مقابله با کووید ۱۹، نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد می‌کند. زیرا حتی اگر دولت بسته محرک مالی عظیمی آماده کند، تأثیر کمی بر تقاضا در بازار فولاد و سنگ آهن در میان محدودیت‌های جاری خواهد داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده