تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۷۳۷۴۴
سرویس خبر : محیط زیست

نگرانی فعالان زیست محیطی از مصرف بالای انرژی در تولید ارز‌های دیجیتال

‌می‌متالز - چند سالی می‌شود که ارز‌های دیجیتال جای خود را در بازار باز کرده‌اند، اما در گذشته‌ای نه چندان دور از آن‌ها به‌عنوان ابزار دست دلالان نام برده می‌شد. حالا هم خبر‌هایی از تاثیرات زیست محیطی‌شان به گوش می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی حجم کلی زباله‌های الکترونیکی تنها در یک سال به ۷۴.۷ میلیون تن برسد. در این ماجرا، دوستداران محیط زیست انگشت اتهام را به سوی ارز‌های دیجیتال دراز می‌کنند. با اینحال، تلاش حامیان این روش معاملاتی این بوده که مصرف انرژی و در نهایت تاثیر آن بر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را به طور واقعی بیان کنند.

هرچند چند سالی می‌شود که ارز‌های دیجیتال جای خود را در بازار باز کرده‌اند، اما در گذشته‌ای نه چندان دور از آن‌ها به‌عنوان ابزار دست دلالان نام برده می‌شد. حالا هم خبر‌هایی از تاثیرات زیست محیطی‌شان به گوش می‌رسد.

محاسبه مصرف انرژی توسط ارز‌های دیجیتال به سادگی انجام نمی‌شود. این موضوع موجب اختلاف نظر هم شده است. در همین زمینه، نیویورک تایمز اخیرا طی گزارشی اعلام کرده که شبکه بیت‌کوین سالانه حدود ۹۱ تراوات ساعت برق مصرف می‌کند. این میزان از مصرف انرژی از حجم مصرفی کشور فنلاند بیشتر است.

شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج نیز تخمین می‌زند که شبکه بیت‌کوین سالانه ۹۲ تراوات ساعت انرژی مصرف می‌کند. با اینحال، منابع دیگری این عدد را ۱۵۰ تراوات در ساعت اعلام می‌کنند که نسبت به حجم مصرفی انرژی توسط کشور آرژانتین با جمعیتی حدود ۴۵ میلیون نفر بیشتر است. بی بی سی سال گذشته این رقم را ۱۲۱ تراوات در ساعت اعلام کرده بود.

با اینحال، گروهی مصرف انرژی توسط ارز‌های دیجیتال را رقمی کوچک می‌دانند. طوری که حتی یک گزارش تحقیقاتی ادعا می‌کند سیستم‌های بانکداری سنتی ۵۶ برابر بیشتر از بیت‌کوین انرژی مصرف می‌کنند.

معامله‌گران و محیط زیستی‌ها رو در روی هم

درباره آثار مخرب ارز‌های دیجیتال بر محیط زیست دو دیدگاه روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. حامیان این روش معاملاتی معتقدند میزان اثرگذاری بازار ارز دیجیتال بر حجم انتشار کربن و تغییرات آب و هوایی در مقایسه با فارکس قابل توجه نیست. آن‌ها می‌گویند عملیات استخراج بیشتر در مناطق دارای انرژی تجدیدپذیر مازاد انجام می‌شود. برای مثال، طبق اطلاعات منتشر شده یک شرکت طرفدار ارز‌های رمزپایه اعلام کرده است که ۷۴.۱ درصد از برق شبکه بیت‌کوین از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. با اینحال، دوستداران محیط زیست به پیش‌بینی سازمان ملل استناد و نگرانی خود را از این بابت ابراز می‌کنند. سازمان ملل اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰ میلادی حجم کلی زباله‌های الکترونیکی تنها در یک سال به ۷۴.۷ میلیون تن برسد. همچنین، این گروه به گزارش مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج اشاره کرده و می‌گویند که تنها ۳۹ درصد از استخراج بیت‌کوین از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

فناوری بلاک‌چین در راه است

یک تحقیق جدید هم از تأثیر زیست محیطی بلاک‌چین و نحوه استفاده از آن برای حذف کربن صحبت می‌کند. این تحقیق می‌گوید فناوری بلاک‌چین در راه است تا توسط سازمان‌ها به عنوان راهی برای کاهش انتشار کربن و بهبود محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

در طول سال‌ها تغییرات اقلیمی ناشی از ورود گاز‌های گلخانه‌ای به اتمسفر به یک موضوع مهم تبدیل شده است. این مساله حتی به فضای کریپتو هم رسیده است و فناوری بلاک‌چین به عنوان ابزاری بالقوه برای کاهش انتشار کربن در نظر گرفته می‌شود. البته محققان می‌گویند فناوری بلاک‌چین به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، بلکه فراهم کردن ترکیبی از بلاک چین و خدمات زیرساختی مرتبط مانند صرافی‌های دیجیتال و ... به این منظور ضروری است.

در پایان باید گفت با وجود اختلاف نظر‌ها درباره میزان مصرف انرژی توسط ارز‌های دیجیتال، اما نمی‌توان نگرانی فعالان محیط زیست را در این زمینه نادیده گرفت؛ نگرانی‌ای که درباره‌ی افزایش آلودگی هوا و اثرات منفی آن بر سلامتی انسان و تغییرات اقلیمی ابراز می‌شود. این موضوع اهمیت فناوری بلاکچین را در آینده بیشتر و بیشتر می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده