تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۷۵۶۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

۱۸ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری داریم/ واحد‌های تولیدی راکد کشور ۴ درصد کاهش یافت

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۸ هزار هکتار زمین صنعتی با تأمین زیرساخت‌های لازم داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی آماده واگذاری به افراد دارای اهلیت و صلاحیت و شرکت‌های دانش بنیان برای شروع فعالیت‌های صنعتی و سرمایه گذاری است.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان در برنامه "صف اول"شبکه خبر که با موضوع راهکار‌های راه اندازی، هدایت و توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اجراء شد، با بیان این مطلب، افزود: مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی محصول انقلاب اسلامی ایران می‌باشد و قانون شهرک‌ها و نواحی صنعتی سال ۱۳۶۲ مصوب شده است.

وی در این خصوص، ادامه داد: ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره برداری در کشور وجود دارد که نزدیک به ۵۰ هزار واحد صنعتی (۴۹ هزار و ۸۰۰ واحد) دارای پروانه بهره برداری در حوزه‌های مختلف در آن‌ها فعال است که زمینه اشتغال بیش از یک میلیون نفر را فراهم آورده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اظهار کرد: یکی از خصوصیات مهم شهرک‌ها و نواحی صنعتی این است که تمامی مجوز‌ها و زیرساخت‌های لازم توسط دولت فراهم می‌شود، مکان یابی، دریافت مجوز‌های لازم از دستگاه‌های ذیربط، تامین زیرساخت‌های لازم، زون بندی و ارائه خدمات برای استقرار واحد‌ها در کمترین زمان درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی انجام می‌شود، این خصلت مهم شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که شرایط مناسب را برای تسریع در استقرار صنایع فراهم می‌آورد.

رسولیان، تصریح کرد: البته در برخی مناطق کشور با تقاضای زیاد برای استقرار صنایع و در برخی مناطق با تقاضای کمتری برای استقرار صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مواجه هستیم که این موضوع به عدم رعایت توازن صنعتی برمی‌گردد، در واقع همان مشوق‌ها و امتیازاتی که برای استقرار واحد‌های صنعتی در تهران وجود دارد در شهرستان‌های کمتر برخوردار نیز وجود دارد.

بسته سرمایه‌گذاری با نگاه ویژه به توازن صنعتی به زودی ابلاغ می‌شود

وی در خصوص این موضوع، اضافه کرد: برای رفع این موضوع بسته سرمایه‌گذاری جدید با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و با نگاه ویژه به توازن صنعتی تهیه شده است که به زودی ابلاغ می‌شود، در این بسته نحوه ارایه مشوق‌ها، واگذاری‌ها و تسهیلات در مناطق مختلف متفاوت است و مشوق‌هایی برای مناطق محروم، اما دارای پتانسیل صنعتی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین یادآوری کرد: البته در برخی نقاط مانند تهران نیز محدودیت‌های ارایه زمین داریم، در واقع در این مناطق به هر اندازه نیز زمین وجود داشته باشد، متقاضی نیز به همان اندازه وجود خواهد داشت، البته زمین‌های صنعتی شهر تهران را بیشتر برای شرکت‌های دانش بنیان، هایتک، فناور و نوآور در نظر گرفته ایم.

رسولیان، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی در کشور، ادامه داد: موضوع تامین آب پایدار صنعت را وزیر صنعت، معدن و تجارت بر عهده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گذاشته است، در این راستا مشاوران خبره را با کمک وزارت نیرو و تعامل این وزارتخانه به کار گرفته ایم، روی ۷۰۰ هزار متر مکعب پساب که قابلیت استفاده در صنعت را دارد، مطالعات لازم را انجام داده ایم تا از این ظرفیت برای تأمین آب صنایع استفاده نماییم.

سال گذشته ۴۰ میلیون مترمکعب پساب خریداری کردیم

وی همچنین اضافه کرد: ۴۰ میلیون مترمکعب پساب را سال گذشته خریداری و بخشی از آن را انتقال داده ایم، امسال نیز ۳۵ میلیون مترمکعب جدید را می‌خواهیم خریداری نماییم. همچنین ۱۶ هزار لیتر آب در کل شهرک‌ها و نواحی صنعتی داریم که ۸ هزار لیتر آن قابلیت تصفیه و بازگشت مجدد به چرخه استفاده را دارد و از آن۷۰ درصد پساب قابل استفاده را برای صنعت می‌توان تأمین کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه، اظهار کرد: در ۲۰۸ شهرک و ناحیه صنعتی نیز نزدیک به ۲۵۷ تصفیه خانه داریم، ۱۸۰ هزار لیتر آب را تصفیه می‌کنیم که ۳۵ هزار لیتر آن قابل استفاده است. همچنین ۱۵ هزار متر مکعب را امسال می‌خواهیم به این رقم اضافه نماییم و امیدواریم این مجموعه اقدامات منجر به تامین آب پایدار برای صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شود.

رسولیان همچنین با اشاره به اینکه در برخی شهر‌های بزرگ مانند کرج، اصفهان، مشهد و تهران پساب لازم را خریداری نموده ایم، گفت: بخشی از هزینه‌های انتقال را نیز پرداخت کرده ایم، کار به خوبی در حال انجام است و به عنوان نمونه به زودی این پساب به شهرک صنعتی شمس آباد (تهران) می‌رسد و در تصفیه خانه دوم این شهرک صنعتی مورد استفاده برای صنعت قرار می‌گیرد تا مشکل آب شهرک صنعتی شمس آباد به صورت کوتاه مدت حل شود. همچنین آب برای شهرک صنعتی عباس آباد (تهران) نیز تامین و مشکل این شهرک صنعتی حل شده است. در اصفهان نیز پساب لازم را خریداری نموده و این پساب را انتقال داده ایم که صنعت از آن استفاده می‌کند.

ارتقای بهره‌وری آب در صنایع برنامه جدی وزارت صمت است

وی همچنین یادآوری کرد: ناگفته نماند که آب مورد استفاده بخش صنعت بسیار ناچیز است و سهم کمتر از ۲ درصدی معادل ۱.۴ میلیارد متر مکعب از کل آب مصرفی کشور را دارد، اما با توجه به کمبود منابع آبی به سمت استفاده از پساب و منابع در دسترس می‌رویم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: البته در نقاطی که کمبود آب داریم اجازه استقرار صنایع را نمی‌دهیم، بی آبی میراث سالیان دراز کشور است و نباید بگذاریم صنایع در مناطق خشک مستقر شود، همچنین برنامه‌هایی برای ارتقاء بهره‌وری آب در صنعت داریم، صنعت خود را با کمبود‌های آبی وفق می‌دهد، افزایش بهره‌وری پروژه جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تمرکز روی انتقال صنایع آب‌بر به مناطق کنار دریا و انتقال و شیرین سازی آب دریا برای استفاده بخش صنعت می‌باشد.

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پراکندگی جغرافیایی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور، بیان کرد: از ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی یادشده بیش از ۳۳۰ ناحیه صنعتی در مناطق محروم و کمتر برخوردار قرار دارند، نواحی صنعتی در روستا‌ها و بخش‌ها و شهرک‌های صنعتی نیز در شهر‌های بزرگ پراکنده شده اند، البته به دنبال توازن هستیم و می‌خواهیم استقرار شهرک‌ها و نواحی صنعتی متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای و آمایش سرزمینی رقم بخورد.

واحد‌های تولیدی راکد کشور ۴ درصد کاهش یافته است

وی در خصوص احیای واحد‌های صنعتی نیز ادامه داد: اواخر سال ۱۳۹۹ حدود ۱۸.۵ درصد از واحد‌ها صنعتی راکد و تعطیل بوده است، این آمار اکنون به ۱۴.۵ درصد رسیده است و شاهد کاهش ۴ درصدی تعداد واحد‌های صنعتی و تولیدی راکد و تعطیل در کشور هستیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای احصای واحد‌های صنعتی راکد، بیان کرد: ۱۲ هزار واحد راکد صنعتی شناسایی شده است، این واحد‌ها درون و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند و در راستای نهضت احیایی که معاون اول رئیس جمهور به راه انداخته است و با تاکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش ظرفیت تولید را دنبال می‌کنیم و سازمان ما در کنار ایدرو (به عنوان متولی نوسازی و بهسازی) این موارد را در دستور کار دارد.

بازگشت ۱۵۴۰ واحد تعطیل به چرخه تولید در دولت سیزدهم

رسولیان در ادامه، اضافه کرد: در حوزه احیای واحد‌های راکد با تعامل استانداران، دستگاه قضایی و ارکان حاکمیتی تا پایان شهریورماه امسال ۶۱۷ واحد راکد احیا شد و به چرخه تولید بازگشت، البته از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نیز یک هزار و ۵۴۰ واحد تعطیل به چرخه تولید بازگشته است، باید توجه داشت که با بازگشت هر واحد کوچک و متوسط ۱۷ شغل به طور میانگین ایجاد می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تفاهم با بانک مرکزی با تعامل وزیر امور اقتصادی و دارایی برای موضوع احیای واحد‌های راکد انجام داده ایم، پروژه احیای واحد‌های راکد مورد تاکید جدی دولت سیزدهم و وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌باشد، امسال نیز برای بازگشت به چرخه تولید و احیای ۲ هزار واحد صنعتی راکد تا پایان سال برنامه داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در حوزه ارتقاء ظرفیت واحد‌هایی که زیر ۵۰ درصد کار می‌کنند نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت این وظیفه را بر عهده سازمان ما گذاشته است، ۴۰۷ واحد تولیدی که زیر ظرفیت ۵۰ درصد کار می‌کردند از ابتدای سال تاکنون افزایش ظرفیت داده شده‌است.

رسولیان، در خصوص الگوی احیای واحد‌های راکد، نیز ادامه داد: واحد‌های راکد ابتدا احصا و ارزیابی می‌شوند، اولویت‌ها مشخص می‌شوند، کلینیک‌های کسب و کار روی این واحد‌ها عارضه یابی عمیق انجام می‌دهند و در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه‌های استانی این ستاد تعیین تکلیف می‌شوند. احیای واحد‌ها با تامین مالی و یا واگذاری به بخش خصوصی توانمند که همان احیاگران واحد‌های راکد هستند صورت می‌گیرد، احیاگران واحد‌های راکد حدود ۲۸ درصد از واحد‌های راکد را تاکنون احیا کرده اند.

صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال گذشته

وی در خصوص مشکلاتی که سبب راکد ماندن این واحد‌ها شده است نیز بیان کرد: گفت ۴۰ درصد صاحبان صنایع مشکلات تامین مالی را علت رکود خود اعلام کرده بودند، اما با عارضه یابی‌‎های عمیق انجام شده مشخص شد که موارد دیگری از جمله تامین مواد اولیه، اختلاف شرکاء، مشکلات با دستگاه‌های ذی‌ربط، تملک بانک‌ها و مشکلات بازار نیز وجود داشته است، در حوزه ارتقاء بازار واحد‌ها نیز کار‌های اصولی انجام دادیم، صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور سال گذشته صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری داشته است و امسال نیز تا ۶ ماهه اول سال رقم صادرات آن‌ها ۱.۷ میلیارد دلار بوده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص تامین برق مورد نیاز بخش صنعت نیز، گفت: سال گذشته کمبود‌های جدی برای تأمین برق داشتیم، قطع برق به صورت نامنظم و برنامه‌ریزی نشده مشکلاتی را برای صنعتگران ایجاد کرد، امسال با مصوبه خوب دولت و همکاری وزارت نیرو سقف کمبود برق به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد و در هفته یک روز به صورت برنامه ریزی شده برای قطع برق صنعت در نظر گرفته شد.

نیروگاه‌های خود تامین امسال تاکنون یک هزار مگاوات برق تولید کرده اند

رسولیان همچنین ادامه داد: مشوق‌هایی را برای راه اندازی نیروگاه‌های خود تامین و CHP در نظر گرفته ایم، امسال تاکنون یک هزار مگاوات برق از محل نیروگاه‌های خود تامین برای صنعت برق تولید شده است، ۵۰۰ مگاوات را نیز CHP‌ها فعال کرده اند، همچنین ایجاد ۱۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید از سال گذشته برای تامین برق با وزارت نیرو تفاهم شده است. از سوی دیگر امسال ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته برق صنعت بیشتر تامین شده است که این رشد، سبب رشد‌های خوبی در بخش تولید طی تابستان امسال شده است.

وی اضافه کرد: البته ۹۳ پست برق را با مشارکت وزارت نیرو در حال احداث داریم که عمدتاً پست‌های برق ۲۰/۶۳ هستند، ۴۰ درصد منابع مالی این پست‌های برق را وزارت نیرو، ۳۰ درصد را دولت و ۳۰ درصد را سازمان ما تقبل کرده است، با تکمیا و راه‌اندازی این ۹۳ پست برق حدود ۳ هزار و ۷۰۰ مگاوات برق برای صنعت ایجاد می‌شود و این پست‌های برق ظرف یکی دو سال آینده تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. البته ۴۴ پست از ۹۳ پست برق یاد شده در راستای مصوبات سفر‌های رئیس جمهور به استان‌ها بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود؛ ادامه داد: از بیش از ۷۳ هزار واحد صنعتی کل کشور نزدیک به ۵۰ هزار واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند، ۹۳ درصد این واحد‌ها کوچک و متوسط یعنی زیر ۱۰ و ۵۰ نفر کارکن دارند، اما همین واحد‌ها حدود ۱۶ درصد GDP کشور را تامین می‌کنند.

سال گذشته ۹۹۰ هکتار از اراضی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بازپس‌گیری شد

رسولیان، با اشاره به راه اندازی و بهره برداری از ۲ هزار واحد صنعتی جدید از سال گذشته تاکنون، بیان کرد:، اما شماری از قرارداد‌های واگذاری زمین تبدیل به واحد صنعتی نشده است، از سال گذشته با کمک دستگاه‌های قضایی کار خلع ید قرارداد‌های راکد واگذاری زمین را آغاز کرده‌ایم، ۹۹۰ هکتار را سال گذشته پس گرفتیم، در حالی که کل واگذاری‌های زمین سال گذشته ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار بوده است، خلع ید کامل نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین راکد نیز در مسیر دادگاه است و امسال نیز تا شش ماهه اول سال بیش از ۲۲۰ هکتار زمین راکد را خلع ید کردیم و بازپس گرفتیم که در یک فقره حدود ۱۵۰ هکتار را اخیرا در یک شهرک صنعتی تقاضامحور پس گرفتیم.

وی، گفت: امسال روش‌های واگذاری زمین را تغییر داده ایم، در شهرک‌های صنعتی که تقاضا محور نیست سامانه‌ای ایجاد کرده ایم که به صورت الکترونیکی زمین واگذار می‌شود، واگذاری اراضی صنعتی در شهرک‌های صنعتی تقاضامحور مانند تهران یا شهرک‌هایی که زمین صنعتی کمتری دارند نیز با مزایده و ارزیابی کیفی انجام می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: با روش‌های جدید واگذاری زمین‌های صنعتی به افراد دارای اهلیت و صلاحیت و افراد توانمند ارائه می‌شود، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان و کسانی که می‌خواهند واحد تولیدی خود را توسعه دهند و در کنار واحد تولیدی خود زمین خالی دارند با قیمت واقعی و بدون مزایده زمین دریافت می‌کنند، از سوی دیگر مشوق‌ها نیز پسین شده است و طر‌ح‌ها پس از بهره برداری مشمول تشویق‌ها و تسهیلات خواهند شد.

حدود ۴ هزار و ۲۰۰ طرح صنعتی در مرحله نصب ماشین آلات داریم

رسولیان با بیان اینکه شرط واگذاری سند زمین صنعتی نیز اخذ پروانه بهره برداری است، اضافه کرد: اکنون ۴۷ هزار طرح در حال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور داریم، همچنین طرح‌هایی که در مرحله نصب ماشین آلات هستند از سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته اند و حدود ۴ هزار و ۲۰۰ طرح صنعتی در مرحله نصب ماشین آلات در کشور وجود دارد که انشالله هرچه سریعتر به مرحله بهره‌برداری برسند.

وی همچنین با یادآوری اینکه ۵۵ فرایند مرتبط با شهرک‌ها و نواحی صنعتی داریم، گفت: به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت اکنون واگذاری‌ها کاملا الکترونیکی شده است و این ۵۵ فرایند نیز تا پایان سال به صورت کامل درون سامانه به صورت الکترونیکی، برخط و هوشمند قرار می‌گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تکلیف دستگاه‌های خدمات رسان در خدمت رسانی به واحد‌های صنعتی نیز بیان کرد: بر اساس قانون دستگاه‌های خدمات رسان موظفند که خدمات خود را تا جلوی درب شهرک و ناحیه صنعتی و حتی جلوی درب واحد تولیدی ارائه دهند، اما محدودیت‌های منابع مالی دستگاه‌های خدمات‌رسان باعث شده است که ما نیز برای تامین زیرساخت‌هایی از جمله برق و مخابرات با آن‌ها مشارکت داشته باشیم، در این راستا همکاری‌های خوبی شکل گرفته است که مشارکت در احداث پست‌های برق و خرید پساب از جمله آن‌هاست.

رسولیان افزود: برای تامین برق پایدار نیز با همین تعامل و هم افزایی مصوبات خوبی از دولت گرفته ایم و هر واحدی که CHP ایجاد کند می‌تواند به صورت رایگان به واحد‌های دیگر برق بدهد و برق مازاد خود را در ساعات غیرپیک ترانزیت نماید. وزارت نیرو رویکرد‌های خوبی در این حوزه داشته است و ما نیز به ازای هر مگاوات تولید برق از طریق CHP یکصد متر زمین رایگان ارائه می‌دهیم.

۴ هزار مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تولید می‌شود

وی ادامه داد: همچنین با ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) به توافق‌های خوبی رسیدیم تا ۴ هزار مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تولید کنیم که در این راستا ۹۲ شهرک برای تولید انرژی خورشیدی معرفی شده است. از سوی دیگر ۴ هزار هکتار سقف (سقف واحد‌های تولیدی) در شهرک‌ها و نواحی صنعتی داریم که ظرفیت بسیار خوبی برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی است. البته راه اندازی اینگونه نیروگاه‌ها حتماً باید با رعایت صرفه اقتصادی انجام شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در ادامه سخنان خود با اشاره به استقرار حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت: امسال با توجه به نامگذاری سال به عنوان "سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین" نوع مشوق‌ها و اقدامات درباره این شرکت‌ها متفاوت است، بسته دانش‌بنیان وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب دولت رسیده و ابلاغ شده است که مشوق‌های خوبی برای ارتقای فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان دارد.

رسولیان، اظهار کرد: در بحث واگذار‌ی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی که اراضی وجود دارد، شرکت‌های دانش بنیان در اولویت اول واگذاری هستند، همچنین برای شرکت‌های دانش بنیان از ۴۲ تا ۴۸ ماهه اقساط در نظر گرفته شده است و ۱۰ درصد تخفیف نیز پس از بهره برداری شامل آن‌ها خواهد شد.

از ابتدای امسال تاکنون ۴۰۰ واحد کارگاهی به بهره‌برداری رسید

وی در خصوص ایجاد کارگاه‌های کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز، بیان کرد: ساخت یک هزار و ۵۰۰ واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را امسال هدف گذاری نموده ایم که تاکنون ۴۰۰ واحد از آن به بهره‌برداری رسیده است، این واحد‌ها با اولویت استقرار شرکت‌های دانش بنیان واگذار می‌شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، اظهار کرد: بر اساس مصوبه دولت می‌توانیم ۴۰ شهرک فناوری ایجاد کنیم که تاکنون ۶ شهرک فناوری عملیاتی شده است و این شهرک‌های فناوری نیز ظرفیت خوبی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان، فناور، هایتک و نوآور هستند. ۲۶۰ کارگاه را در این ۴۰ شهرک برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌نماییم.

یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی مستعد دانش‌بنیان شدن شناسایی شده است

رسولیان در خصوص دیگر اقدامات در این حوزه، ادامه داد: یک هزار و ۶۰۰ شرکت صنعتی و تولیدی مستعد دانش‌بنیان شدن شناسایی شده است که به دانش بنیان شدن آن‌ها کمک می‌کنیم، تبادل فناوری را نیز انجام می‌دهیم، کلینیک‌هایی شکل گرفته است که نیاز‌های فناورانه صنعت را به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین متصل می‌نماید.

وی همچنین اضافه کرد: شهرک‌های فناوری تخصصی هستند، به عنوان نمونه آذربایجان شرقی مستعد کفش است و شهرک فناوری تخصصی کفش در این استان ایجاد شده است. در مشهد شهرک فناوری صنایع غذایی ایجاد می‌شود و در تهران شهرک فناوری IT راه اندازی خواهد شد. همچنین شهرک‌های فناوری دارای آزمایشگاه و مراکز تحقیق و توسعه هستند و عمدتاً در شهر‌های بزرگی که زیرساخت‌های لازم را دارند، شکل می‌گیرند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: عمدتاً شرکت‌های دانش بنیان متقاضی دریافت زمین در شهر‌های بزرگی مانند اصفهان، تهران، شیراز و مشهد هستند. از سال گذشته تقاضا برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی زیاد شده است، حتی در استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری نیز بسته به نوع صنایع و ظرفیت‌های منطقه‌ای تقاضا برای استقرار این‌گونه واحد‌ها وجود دارد و امیدواریم بتوانیم امسال شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را ۲ برابر کنیم.

رسولیان، بیان کرد: عمدتاً شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حوزه‌هایی از جمله صنایع فلزی مشغول به فعالیت هستند، چشم انداز استقرار شرکت‌های دانش بنیان بسیار خوب است و این شرکت‌ها بخشی از نیاز صنعت را رفع کرده اند، ۴۰۰ نیاز فناورانه ظرف یکی دو سال گذشته توسط همین شرکت‌های دانش بنیان رفع شده است و بنگاه‌های بزرگ به این گونه شرکت‌ها متصل شده اند.

وی در پایان سخنان خود، تصریح کرد: تبادل فناوری با دنیا را نیز در دستور کار داریم و با کشور‌هایی از جمله ترکیه و آلمان توافق‌های خوبی امضا کرده‌ایم تا صنایع کوچک و متوسط ما به این کشور‌ها بروند، آموزش ببینند و منجر به بازاریابی و تبادل فناوری شود، تبادلات فناوری با کره جنوبی و چین نیز در حال رشد و توسعه است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۸ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۹۹ هزار و ۱۴۳ قرارداد منعقده و بهره برداری از ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۷ هزار و ۷۵ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده