تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۲۷۷۱۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس کمیسیون معادن اتاق خراسان رضوی:

معادن کوچک از افزایش حقوق دولتی آسیب می‌بینند

‌می‌متالز - رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: سال گذشته حقوق دولتی افزایش زیادی داشت که تاثیر مستقیم این امر بر فعالیت معادن کوچک استان بوده است و شواهدی دال بر غیرفعال شدن برخی از آن‌ها وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، احمد رضا صفار طبسی روز دوشنبه افزود: کم کار یا غیرفعال شدن معادن کوچک مقیاس از تاثیرات مستقیم افزایش حقوق دولتی است هرچند آمار دقیقی از تعطیلی این نوع معادن در استان در دست نیست، اما می‌توان مشاهده کرد که برخی از معادن غیرفعال شده اند.

وی اضافه کرد: تاثیر افزایش حقوق دولتی روی معادن بزرگ کمتر است، زیرا آن‌ها می‌دانند چه طور حقوق دولتی را محاسبه کنند و از ماشین‌آلات برخوردار هستند، اما معادن کوچک باید ماشین آلات را اجاره کنند که اجاره سنگینی نیز دارد.

حقوق دولتی معادن یک نوع مالیات است که هدف از اخذ آن پرداخت به مالک مواد معدنی به عنوان جبران خسارت برای انتقال مالکیت آن ماده معدنی به پرداخت کننده مالیات یا حق فروش آن ماده معدنی به شمار می‌رود که براساس قانون، دولت باید مبلغ دریافتی از معدنکاران را صرف فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز شهرستان‌ها و شهرستان‌های منطقه درگیر خسارت کند.

در واقع داشتن حق دسترسی به ماده معدنی و حق توسعه آن از سوی حاکمیت، ۲ عامل اصلی اخذ درصد حقوق دولتی از بهره برداران معدنی با هدف توزیع انتفاع آن بین آحاد جامعه است.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر افزایش قیمت جهانی مواد معدنی بر افزایش حقوق دولتی معادن گفت: سال گذشته قیمت جهانی اغلب مواد معدنی رشد یافت و به نسبت، حقوق دولتی معادن نیز افزایش یافت، اما میزان افزایش حقوق دولتی چندین برابر افزایش قیمت جهانی مواد معدنی بوده است.

صفار به ذکر مثال‌هایی بیشتر در زمینه افزایش هزینه‌های فعالیت‌های معدنی اشاره کرد و افزود: دولت سال‌های گذشته برای صادرات کرومیت عوارض سنگینی را تعیین کرد که این اقدام، قیمت کرومیت در داخل را کاهش داد، اما چند کارخانه‌ای که در کشور وجود دارند به هر قیمتی می‌خواهند کرومیت را خریداری می‌کنند و به هر روشی که دوست دارند هزینه آن را به معادن پرداخت می‌کنند که این موضوع، تعطیلی معادن را درپی دارد.

رشد قیمت جهانی مواد معدنی عامل اصلی افزایش حقوق دولتی است

معاون معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پارسال درصد حقوق دولتی معادن ثابت ماند و طبق قانون بود، اما قیمت جهانی مواد معدنی افزایش یافت که هزینه تمام شده حقوق دولتی را بالا برد.

محمد توکلی با بیان این که هم اینک در حال دریافت باقی حقوق دولتی سال گذشته از معادن خراسان رضوی هستیم افزود: اگر حقوق دولتی برای برخی از معادن سنگین است، اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌تواند تا یک سال پرداخت حقوق دولتی را تقسیط کند.

هم اینک ۹۹۹ پروانه بهره برداری معتبر معدنی با ذخیره ۲.۸۸ میلیارد تن و استخراج اسمی ۵۶ میلیون تن با سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۳۴۸ نفر در استان فعال است. در کنار آن ۴۸۳ معدن به دلیل عدم صلاحیت فنی و مالی بهره‌بردار و کمبود ماشین آلات معدنی به صورت غیرفعال و راکد درآمده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده