تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۲۷۸۳۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تدوین نقشه راه ۶ ساله برای شرکت ملی صنایع مس ایران

سهامداران «فملی» نگران تامین مواد اولیه نباشند

‌می‌متالز - تحقق برنامه‌های توسعه‌ای نیازمند نگاه کارشناسی و برنامه‌ریزی دقیق است، موضوعی که باید در آن تمامی فاکتور‌های موثر در توسعه را در نظر گرفت، در این بین شرکت ملی مس ایران در رویکرد جدید خود به سراغ نقشه راه ۶ ساله‌ای رفته است که تولید را چندبرابر کرده و در نهایت درآمد شرکت و سوددهی آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، تحقق برنامه‌های توسعه‌ای نیازمند نگاه کارشناسی و برنامه‌ریزی دقیق است، موضوعی که باید در آن تمامی فاکتور‌های موثر در توسعه را در نظر گرفت، در این بین شرکت ملی صنایع مس ایران در رویکرد جدید خود به سراغ نقشه راه ۶ ساله‌ای رفته است که تولید را چندبرابر کرده و در نهایت درآمد شرکت و سوددهی آن را افزایش می‌دهد.

نقش راه شرکت ملی مس

شرکت ملی مس ایران به‌عنوان پرچمدار اصلی این صنعت در کشور حالا با رویکردی جدید به سراغ نقشه راه ۶ ساله خود رفته تا با بهره‌برداری هرچه بیشتر از ذخایر مسی موجود، علاوه بر توسعه حضور در بازار‌های صادراتی، میزان درآمدزایی و در نهایت سوددهی شرکت را افزایش دهد.

این نقشه راه می‌تواند جایگاه این شرکت را که با نماد «فملی» در بورس حضور دارد، ارتقا داده و حمایت سهامداران را افزایش دهد.

در این نقشه راه قرار است با اقدامات انقلابی، شرکت ملی مس تولید کاتد مس را از ۱۵۰ هزار تن در زمان راه‌اندازی یعنی سال ۱۳۶۱ که حالا به ۲۵۰ هزار تن رسیده، در مدت ۶ تا ۷ سال به یک میلیون تن برساند.

دستیابی به این رشد نیازمند کشف ذخایر جدید، بهره‌برداری از آنها، احداث کارخانه‌های فرآوری و... و از همه مهم‌تر سرمایه‌گذاری است. براساس برآورد‌های اولیه نیاز به حدود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است تا این برنامه محقق شود، در نتیجه سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین موضوعات و شاید پاشنه‌آشیل اجرای این برنامه باشد.

شرکت ملی مس سعی دارد تا با همکاری شرکت تامین سرمایه کیمیا، موضوع تامین سرمایه را حل کند، این موضوع حاکی از آن است که سهامداران شرکت ملی مس به این نماد وفادار و در تحقق نقشه راه در کنار این مجموعه خواهند بود.

قرار است پذیره‌نویسی شرکت سرمایه‌گذاری کیمیا امروز (سوم آبان) انجام شود که پیش‌بینی می‌شود استقبال از خوب باشد.

در نتیجه حضور شرکت تامین سرمایه کیمیا در کنار نقدینگی حاصل از درآمد‌های داخلی و صادراتی می‌تواند مشکل ملی مس را در اجرای این برنامه تا حدودی حل کند.

البته فراموش نکنیم در حال حاضر باتوجه به شرایط تحریمی، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و ساخت کارخانه‌ها در زمینه تجهیز تکنولوژی و قطعات، با چالش‌های بسیاری همراه است که می‌تواند زمان اجرای پروژه را تحت‌تاثیر قرار دهد، البته تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل می‌تواند در این بخش به کمک «فملی» بیاید، همان‌طور که در سال‌های اخیر این مجموعه موفق به بومی‌سازی ۵۵ تا ۶۰ درصد قطعات و تکنولوژی‌ها شده است.

از سویی دیگر باتوجه به شعار سال یعنی «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، شرکت ملی مس با استفاده از ظرفیت‌های موجود در میان شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌تواند موانع در بحث تکنولوژی و تجهیزات را برطرف کند.

اما موضوع دیگر که می‌تواند برای سهامداران نیز نگران‌کننده باشد، موضوع تامین مواد اولیه برای تولید یک میلیون تن کاتد مس است.

به هر حال، بخش معدن در سال‌هایی که گذشت به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی مسئولان مرتبط با این بخش، در حوزه اکتشافات توانست کشور را با عقب‌ماندگی جدی همراه و امروز توسعه این بخش را به معضلی جدی برای بقای صنایع معدنی تبدیل کند.

در نتیجه موضوع اکتشافات مس می‌تواند یکی از چالش‌های جدی برای اجرای این طرح باشد، حتی اگر سرمایه لازم تامین و تجهیزات در اختیار باشد، اما توسعه نیافتن اکتشافات به موازات هدف‌گذاری انجام‌گرفته، پیش نرود نمی‌توان به تحقق این موضوع چندان امیدوار بود و بی‌تردید این موضوع می‌تواند از دغدغه سهامداران به‌شمار آید.

توسعه اکتشاف

شهریار متوکل، مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت ملی مس به بررسی وضعیت اکتشافی برای تحقق این برنامه پرداخت و اظهار کرد: در بخش اکتشافات می‌توان با اطمینان کامل بیان کرد که براساس بحث جهاد اکتشافی، حمایت جامعه معدنی و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر جایگزینی درآمد‌های معدنی به‌جای نفت و همچنین با رویکرد مدیرعامل فعلی و مدیران گذشته شرکت ملی مس جای نگرانی نیست و امکان توسعه اکتشافات، فراهم و لجستیک خوبی مستقر شد.

وی ادامه داد: در بحث توسعه اکتشافات از دانش‌های به‌روز استفاده شده و ذخایر معدنی براساس کد‌های جورک رده‌بندی شده است.

مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت ملی مس تایکد کرد که باتوجه به اقدامات انجام‌گرفته در بحث تامین مواد اولیه نگرانی وجود ندارد.

متوکل تصریح کرد: ذخایر معدنی شناسایی شده و در اختیار است، اما در این بین بهره‌برداری از این ذخایر نیازمند ماشین‌آلات و طرح‌هایی برای استخراج و ساخت کارخانه‌های فرآوری است.

البته در بخش اکتشافات، بخش معدن نیازمند تجهیزات و تکنولوژی است که تحریم‌ها مزید بر علت شده تا جبران عقب‌ماندگی در این حوزه کمی سخت و زمانبر شود. بدون‌شک در اختیار داشتن تجهیزات می‌تواند سرعت اکتشافات و بهره‌برداری از ذخایر معدنی را افزایش دهد.

متوکل درباره این موضوع اظهار کرد: در حوزه اکتشافات ما نمی‌توانیم به‌طور مستقیم برند‌های معروف خارجی را داشته باشیم، اما می‌توانیم از تجربه و دانش افراد در این زمینه استفاده کنیم که این موضوع در دستور کار شرکت قرار داشت.

وی افزود: همچنین حدود ۱۰۰ دستگاه حفاری خریداری و وارد کشور شده است که می‌توان از این ظرفیت هم استفاده کرد، اما در کنار این موضوع بحث نهضت ساخت داخل هم مطرح است که ما به‌عنوان شرکت ملی مس ایران از این موضوع حمایت می‌کنیم.

به‌عنوان مثال با چند شرکت دانش‌بنیان وارد همکاری شده‌ایم و در کنار آن این آمادگی را داریم که از طرح‌های جوانان نخبه پس از تایید حمایت کنیم.

سخن پایانی

آن‌طور که پیدا است، شرکت ملی مس در حوزه‌های مختلف از جمله اکتشافات، برای تحقق این برنامه عزم خود را جزم کرده تا بتواند با بهره‌برداری بیشتر از ذخایر مسی کشور، سهم خود در بخش اقتصاد غیرنفتی را افزایش دهد. نگاه تخصصی، برنامه‌ریزی کارشناسی در کنار تامین مالی می‌تواند سرعت اجرای این طرح‌ها را افزایش دهد که در نهایت منجر به حمایت هرچه بیشتر سهامداران «فملی» خواهد شد. این حمایت را باید کاتالیزوری برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای دانست که به‌نوعی بازی دو سر برد برای مجموعه‌های معدنی از جمله شرکت ملی مس ایران و سهامداران آن خواهد شد.

منبع: صمت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده