تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۷
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۸۶۳۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحلیل بنیادی نماد کچاد/ افت سودآوری به دنبال کاهش فروش

‌می‌متالز - کچاد با ارزش بازاری ۱۴۱ هزار و ۷۲۹ میلیارد تومان دومین شرکت بزرگ گروه استخراج کانه‌های فلزی محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، کچاد با ارزش بازاری ۱۴۱ هزار و ۷۲۹ میلیارد تومان دومین شرکت بزرگ گروه استخراج کانه‌های فلزی محسوب می‌شود. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را بررسی می‌کند.


کچاد از ابتدا تا کنون

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خرداد ماه سال ۷۱ تاسیس و یک سال پس از آن در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان یزد به ثبت رسید. در ادامه در تاریخ ۱۳۷۷/۰۹/۳۰ مرکز اصلی این شرکت به تهران انتقال یافت.

فعالیت اصلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اکتشاف، استخراج، طراحی، احداث و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن است.

گفتنی است سهام این شرکت در مهر ماه سال ۱۳۸۲ در بورس اوراق بهادار تهران با قیمت ۲۹۱ تومان برای اولین بار عرضه شد. لازم به ذکر است سرمایه این شرکت در زمان عرضه ۵۰ میلیارد تومان بود که پس از طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید.


ترکیب سهامداران کچاد

شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با تصاحب حدود ۴۰ درصد از سهام شرکت چادرملو بزرگترین سهامدار عمده این شرکت کامودیتی محسوب می‌شود. گفتنی ارزش حدودی این مقدار سهم ۵۹ هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و فولاد مبارکه هریک با در اختیار گرفتن به ترتیب ۱۷.۴۵ و ۸.۸۲ درصد از سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند.

لازم به ذکر است حدود ۲۶ درصد از سهام کچاد نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است. نمودار زیر ترکیب سهامداران کچاد به همراه درصد مالکیت آن‌ها را نشان می‌دهد.

تحلیل بنیادی نماد کچاد/ افت سودآوری به دنبال کاهش فروش

بازدهی کچاد در مقایسه با شاخص کل

بررسی جدول بازدهی سهام شرکت چادرملو نشان می‌دهد که این سهم در بازه‌های زمانی سه ماهه، ۶ ماهه و سالانه از رشد شاخص جا مانده است.

به طوری که سهام این شرکت در بازه‌های زمانی ۶ ماهه و سالانه به ترتیب ۱۶.۶۱ و ۸.۹۵ درصد افت قیمتی داشته است.

البته در بازه زمانی سه ساله عملکرد بهتری از میانگین گروه خود و شاخص کل به ثبت رسانده به طوری که سود ۵۱۴ درصدی نصیب خریداران سهام این شرکت شده است.

تحلیل بنیادی نماد کچاد/ افت سودآوری به دنبال کاهش فروش

ثبات تولید در آذر ماه ۱۴۰۱

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه آذر ماه ۱۴۰۱ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توانست در مجموع حدود یک میلیون و ۸۲۵ هزار تن از محصولات خود را تولید کند.

البته مقایسه مجموع تولیدات این شرکت در آذر سال جاری با آبان ماه همین نشان می‌دهد که که مجموع این تولیدات تنها دو درصد رشد داشته است.

گفتنی است عمده محصولات تولیدی این شرکت کنسانتره آهن است که تولیدات آن در آذر ۱۴۰۱ نسبت به آبان همین ماه حدود هشت درصد رشد داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد که چادرملو موفق شد در این ماه ۹۳۴ هزار تن کنسانتره آهن تولید کند.

تحلیل بنیادی نماد کچاد/ افت سودآوری به دنبال کاهش فروش

در مقابل، مقدار فروش این شرکت در آذر ماه سال جاری نسبت به ماه قبل خود افت عجیب ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. به طوری که مبلغ فروش چادرملو در گزارش عملکرد ماهانه این شرکت تنها دو هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

تحلیل بنیادی نماد کچاد/ افت سودآوری به دنبال کاهش فروش

کاهش سود کچاد در ۶ ماهه ۱۴۰۱

صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت چادرملو نشان می‌دهد که که مقدار فروش این شرکت در مقابل افزایش ۱۴ درصدی تولید، حدود ۳۲ کاهش داشته است.

این کاهش فروش سبب کاهش سودسازی این شرکت در نیمه نخست سال جاری شده که در ادامه گزارش این موضوع بررسی شده است.

بررسی صورت‌های مالی ۶ ماهه چادرملو نشان می‌دهد که این شرکت در نیم‌سال جاری با افت ۲۶ درصدی سودسازی خود مواجه شده است.

به طوری که سود خالص این شرکت در نیمه نخست سال جاری ۹ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان ثبت شده است. گفتنی است این رقم در نیم‌سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان ثبت شده بود.

تحلیل بنیادی نماد کچاد/ افت سودآوری به دنبال کاهش فروش

افزایش بهای محصولات تولیدی چادرملو دیگر دلیل این کاهش سود است که حدود ۴۸ درصد در این نیمه نسبت به نیمه پارسال افزایش داشت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده