تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۸
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۹۲۱۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها

ساختارسازی در اتاق نهم با ایجاد کمیسیون‌ها، شورا‌ها و شتاب‌دهنده‌ها

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نشست جمعی از اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان این اتاق با اعضای منتخب به تشریح ساختارسازی در اتاق نهم با ایجاد کمیسیون‌ها، شوراها، مراکز و شتاب‌دهنده‌ها پرداخت.

به گزارش می‌متالز، رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این نشست با بیان اینکه برخی اقدامات حکم ریل‌گذاری برای آینده را دارد، اظهار کرد: طبق سند توسعه، اصفهان باید به مرکز تجارت و خدمات و محل تمرکز متخصصان تبدیل شود که برای تحقق این ایده ابزار آن باید فراهم شود و راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها در اتاق نهم یکی از این ابزار‌ها بود. مسعود گلشیرازی با اشاره به ساختارسازی در اتاق نهم با فعالیت ۱۰کمیسیون و ۱۳شورا افزود: همچنین شناسایی و ایجاد تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی یکی از مهم‌ترین اقدامات اتاق در این دوره بود که تا چند ماه آینده به ۵۰انجمن می‌رسد. هرچه انجمن‌های قوی‌تری داشته باشیم به نتایج مطلوب‌تری می‌رسیم و امیدوارم اتاق اصفهان در آینده اتاق انجمن‌مدار شود.

برقراری جریان دانش میان اعضا توسط اتاق اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به تشکیل منظم جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در چهار سال گذشته برای بهبود شاخص محیط کسب‌وکار گفت: همچنین مرکز فوریت‌های کسب‌وکار در اتاق اصفهان راه‌اندازی شد و مدیران بهبود کسب‌وکار در هر اداره‌کل برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی با این مرکز مرتبط شدند. کانون مشاوران اتاق و سرای رشد و نوآوری صنعت و دانشگاه نیز بخش دیگری از خدمات‌رسانی به اعضای اتاق و فعالان اقتصادی را به دوش می‌کشند. همچنین اتاق اصفهان با برقراری نهضت آموزش، ارائه مجموعا ۳۰۰هزار نفر-ساعت آموزش تخصصی را رقم زد. گلشیرازی با اشاره به اصفهان‌ستیزی‌ها و برخی مانع‌تراشی‌ها بر سر راه پروژه‌های استان در دوره نهم اتاق بازرگانی، برخی مصداق‌های این اقدامات را برای حاضران تشریح کرد.

وی برخی از گرفتاری‌های امروز را ناشی از عدم آینده‌نگری در گذشته دانست و افزود: در این برهه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌توان اوضاع اقتصادی را تغییر داد. رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان اتاق اصفهان را دومین اتاق بزرگ کشور پس از اتاق بازرگانی تهران از نظر تعداد اعضا دانست و افزود: برای ورود جدی‌تر به بازار روسیه نخستین دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان در این کشور تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود. گلشیرازی با بیان اینکه در اصفهان صنعتی با فقدان ارتباط موثر صنعت و دانشگاه روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: سرای رشد و نوآوری اتاق با تکیه بر تقویت این ارتباط و با امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد ایجاد شد و یکی از ۱۳شورای فعال اتاق اصفهان در این دوره بود.

اهمیت تشکل‌گرایی و سازماندهی شبکه‌ای فعالان اقتصادی

سید رسول رنجبران، عضو هیات‌رئیسه و خزانه‌دار اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر انتفاع خانواده و اجتماع از افراد پرتلاش و تاثیرگذار گفت: در کشور‌های توسعه‌یافته به تشکل‌ها بسیار اهمیت می‌دهند و تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی تخصصی می‌توانند در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نقش پررنگی ایفا کنند؛ درحالی‌که متاسفانه در کشورمان از این فضا بسیار عقب هستیم و فعالان اقتصادی با وجود تلاش فراوان با موانع بسیاری مواجه هستند و اگر این افراد در کشور‌هایی که محیط کسب‌وکار مناسبی دارند فعالیت می‌کردند، از وضعیت فعلی خود بسیار جلوتر بودند؛ بنابراین نیازمند تشکل‌گرایی و سازمان‌دهی شبکه‌ای قدرتمند برای بهبود محیط کسب‌وکار هستیم. همچنین احمد پزنده، رئیس کمیسیون تجارت خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی تاکید کرد، خوشبختانه هم‌اکنون ۱۵میز اقتصادی در سفارتخانه‌های کشورمان وجود دارد و اتاق اصفهان ارتباطات و جلسات خوبی با رایزنان اقتصادی مستقر در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران برقرار و برگزار کرده است.

مهم‌ترین اقدامات اتاق نهم در حوزه حقوقی و قضایی

رضا برادران اصفهانی، رئیس کمیسیون حقوقی و پارلمانی اتاق بازرگانی اصفهان و نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی اتاق ایران نیز بیان کرد: تسهیل محیط کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های اتاق‌های بازرگانی در تمام دنیا است و اعضای هیات نمایندگان هر اتاق نقش حمایت و دفاع از فعالان اقتصادی را بر عهده دارند. خوشبختانه سه عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در دوره نهم در هیات‌رئیسه سه کمیسیون اتاق ایران عضویت داشتند.

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی به طرح دغدغه‌ها، مسائل و درخواست‌های خود پرداختند که نیاز اصفهان به ایجاد فرهنگسرای مهارت‌آموزی، لزوم ایجاد میز تعزیرات، انعقاد تفاهم‌نامه با گمرکات ورودی برای تسهیل حمل یکسره، کمک به حل مشکل تامین انرژی واحد‌های تولیدی، کمک به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل استان، ایجاد ابزار لازم برای تجارت خارجی، مشکل بعد مسافت تخصیص زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به رفع انحصارگری در اصناف مختلف، لزوم ایجاد دفاتر بین‌المللی برای تکمیل زنجیره ارزش صادرات استان، ضرورت مجهز شدن به فناوری پیش از گذشته و منطبق با دگرگونی‌ها و پیشرفت‌های سریع جهانی و تحول دیجیتال، شناسایی بازار‌های هدف داخلی و معرفی آن‌ها به صاحبان کسب‌وکار‌های نوپا، آموزش قوانین گمرکی و استاندارد‌های کشور‌های خارجی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای حضور قدرتمند در بازار‌های منطقه، رفع مشکلات صنعت سنگ استان با تمرکز اتاق اصفهان بر تسهیل فرآیند صادرات، لزوم ارتقای سطح کیفی و برگزاری حرفه‌ای‌تر نمایشگاه‌های استان در حوزه صنعت و معدن، مشکل کمبود هتل در شهر اصفهان، ضربه خوردن فعالان اقتصادی از خودتحریمی‌ها در کشور، ضرورت عملیاتی‌تر شدن مباحث دوره‌های آموزشی، مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه رفع تعهد ارزی و تاخیر در استرداد مالیات ارزش افزوده از جمله این موارد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده