تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۹۵۲۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزئیات یازدهمین جلسه پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید با حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک

جزئیات یازدهمین جلسه پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید با حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک
‌می‌متالز - یازدهمین جلسه پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید با موضوع درخواست‌های پارک‌های علمی و فناوری با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل گمرک، نمایندگان شرکت‌های پارک‌های علمی و فناوری و صادرکنندگان، برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، یازدهمین جلسه پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید با موضوع درخواست‌های پارک‌های علمی و فناوری با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل گمرک، نمایندگان شرکت‌های پارک‌های علمی و فناوری و صادرکنندگان، برگزار شد.

در این نشست نماینده شرکت‌های پارک‌های علمی و فناوری، خواستار اعمال معافیت مالیاتی برای همه فعالیت‌های پارک‌های علمی و فناوری چه در داخل پارک و چه در خارج از آن شد، اما محمد تقی پاکدامن، معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: همه ابلاغ‌های مالیاتی از سوی شرکت‌ها از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان الکترونیکی شده و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان که در داخل پارک‌های علمی و فناوری انجام شده، طبق قانون معافیت مالیاتی دارد، اما اگر فعالیت این شرکت‌ها در خارج از پارک به وسیله فناوری دیجیتال ارائه شود، مشمول مالیات می‌شود، همان‌گونه که اگر یک پزشک در خارج از کشور با استفاده از فناوری دیجیتال یک عمل جراحی در داخل سرزمین ما انجام دهد، درآمد وی مشمول مالیات می‌شود.

در ادامه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در این زمینه گفت: اگر خدمت ارائه‌شده در داخل پارک علمی و فناوری باشد معاف از مالیات می‌شود، اما در مورد خدماتی که خارج از پارک علمی و فناوری ارائه می‌شود، باید درخواست معافیت آن خدمات را به شورای سرمایه‌گذاری ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

پاکدامن نماینده سازمان امور مالیاتی، در ادامه جلسه اظهار داشت: در حال حاضر نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای با ثبت در مناطق آزاد خواستار معافیت مالیاتی می‌شوند در حالی که بسیاری از خدمات آن‌ها در سرزمین اصلی ارائه می‌شود؛ بنابراین باید فعالیت‌هایی که در مناطق آزاد و یا پارک‌های علمی و فناوری ارائه شود، معاف از مالیات باشد.

وی افزود: طبق ماده ۲۷۰ قانون مالیات‌ها، اگر مامور مالیاتی تشخیص معافیت را اشتباه داده باشد، باید خسارت‌های آن را از جیب خود بپردازد و من به‌عنوان مامور مالیاتی مرجع تشخیص فعالیت دانش‌بنیان‌ها نیستم.

نماینده سازمان امور مالیاتی این را هم گفت که شرکت‌های دانش‌بنیان باید فهرست پرداخت حقوق و دستمزد افراد شاغل در پارک‌های علم و فناوری را تا پایان ماه بعد از حقوق از طریق الکترونیکی به سازمان مالیاتی ارائه کنند تا مشمول معافیت قرار گیرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی، اظهار داشت: ضمانت‌نامه کتبی، درواقع ضمانت دولت جمهوری اسلامی برای شرکت‌های صادرکننده خدمات در خارج از کشور است، اما در مورد اینکه شرکت‌های صادرکننده پیشنهاد کرده‌اند ۱۰ درصد رفع تعهد ارزی آن‌ها لغو شود، باید این پیشنهاد در بانک مرکزی مطرح شود.

در ادامه این مراسم نماینده شرکت صادرکننده خدمات فنی و مهندسی هم اظهار داشت: از سال ۹۰ تاکنون جایزه صدور خدمات فنی و مهندسی داده نشده است که اگر این جوایز اختصاص یابد، شرکت‌های ما در خارج از کشور می‌توانند در مناقصات برنده شوند.

خاندوزی در پاسخ به این مطالبه گفت: بعد از نوسان نرخ ارز، یک مزیت ناخواسته و ناخوشایندی ایجاد شده است که شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ما در مقایسه با شرکت‌های رقیب در کشور‌های دیگر هزینه کمتری می‌پردازند، اما در مورد پیشنهاد جایزه صادراتی باید با وزیر صنعت مکاتبه کنیم.

در این نشست نماینده شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی پیشنهاد کرد اجازه واردات ماشین‌آلات خود بعد از انجام پروژه‌های برون‌مرزی را که بالای ۵ سال عمر پیدا کرده‌اند را به داخل کشور داشته باشند.

‌در پاسخ به این پیشنهاد، محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران، گفت: طبق قانون ماشین‌آلات و تجهیزات زیر پنج سال مشکلی برای واردات ندارند، اما واردات ماشین‌آلات بالای پنج سال توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی مانند هپکو و دلتا مورد مخالفت قرار می‌گیرند و امکان صدور موقت ۶ ماهه هم در مورد این شرکت‌ها منتفی است، چون پروژه‌های فنی و مهندسی بیش از ۶ ماه طول می‌کشد.

وی گفت: طبق قانون بودجه، ورود ماشین‌آلات و دستگاه‌های عمرانی بالای پنج سال ممنوع است و، اما خودرو‌های زیر پنج سال مشکلی ندارند.

رضوانی‌فر افزود: مشکل دیگر در مورد ظرفیت خودرو‌ها و تجهیزات عمرانی است، آن‌هایی که بالای ۳۰۰ اسب بخار هستند، مشکلی ندارند، اما گاهی اسناد این خودرو‌ها بالای ۳۰۰ اسب بخار درج شده است، اما در عمل زیر ۳۰۰ اسب بخار هستند و ما برای رفع این مشکل در منطقه آزاد ماکو اعلام کرده‌ایم با تعهد رئیس منطقه آزاد، این ماشین‌آلات برای کمک به توسعه منطقه آزاد استفاده شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده