تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۹۸۱۶۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
حداکثر افزایش قیمت ۲۹ درصدی برای خودروسازان

سقف افزایش قیمت جدید خودروسازان اعلام شد!

‌می‌متالز - آخرین افزایش قیمتی که روی محصولات ایران‌خودرو و سایپا اعمال شده بود، مربوط به‌آذرماه ۱۴۰۰ بود و سال گذشته هیچ‌گونه افزایش قیمتی در کارخانه نداشتیم.

به گزارش می‌متالز، درحالی روز گذشته شاهد افزایش قیمت مدل‌های مختلف خودرو‌های داخلی در بازار آزاد بودیم که نسخه‌های مربوط به‌امسال نیز با رشد بهای چشمگیری مواجه شده‌اند. البته از جمله دلایل این مساله اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان است. جایی که محصولات سایپا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد و محصولات ایران‌خودرو بین ۱۸ تا ۲۹ درصد افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. روز گذشته محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا با حضور در بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک صداوسیما قیمت‌های جدید محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را اعلام کرد. تیموری بیان کرد: «آخرین افزایش قیمتی که روی محصولات ایران‌خودرو و سایپا اعمال شده بود، مربوط به‌آذرماه ۱۴۰۰ بود و سال گذشته هیچ‌گونه افزایش قیمتی در کارخانه نداشتیم. خوشبختانه شورای‌رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان از حدود چهار الی پنج ماه پیش، کار کارشناسی مفصلی را صورت دادند و مبنای قیمت‌گذاری، گزارش شش‌ماهه نخست حسابرسی دو گروه خودروسازی است که توسط سازمان حسابرسی انجام شده و مبنای قیمت‌گذاری محصولات دو خودروساز به‌شمار می‌رود.» مدیرعامل سایپا اعلام کرد: «میانگین افزایش قیمت‌ها برای خودرو‌های شاهین حدود ۱۸ درصد و کوئیک اتوماتیک ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است. برای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز درمورد خودرو‌هایی نظیر پارس، سمند، تارا و دنا به‌طور متوسط افزایش ۲۹ درصدی قیمت‌ها اعمال شده است.» تیموری خاطرنشان کرد: «خودرویی نظیر شاهین که قیمت کارخانه‌ای ۳۰۴ میلیون‌تومانی دارد و با احتساب ۴۰ میلیون‌تومان عوارض ۳۴۴ میلیون‌تومان عرضه می‌شود، اکنون با رشد ۱۸ درصدی در قیمت پایه مواجه خواهد شد که کمی بیش از ۵۴ میلیون‌تومان است و همچنان با قیمت بازاری حدود ۶۷۰ میلیون‌تومانی فاصله چشمگیری دارد.» از طرفی فهرست قیمت‌های جدید دو خودروساز در روز گذشته اعلام شد تا مصرف‌کنندگان و ثبت‌نام‌کنندگان خودرو‌های داخلی از قیمت‌های جدید مطلع شوند و خودروسازان نیز بر اساس قیمت‌های جدید خودرو‌ها را تحویل دهند. با این حال و به‌رغم افزایش قیمت‌های اعمال‌شده برای محصولات دو خودروساز بزرگ، باید به‌دنبال راهی برای مهار تورم و کمتر شدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار در ارتباط با خودرو بود. در غیر این صورت شکل‌گیری موج جدیدی از افزایش قیمت به‌دنبال این تصمیم خودروسازان در بازار خودرو دور از ذهن نیست. خودرو‌های داخلی روز گذشته افزایش بهای ۲ تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیاردتومان، پادرا پلاس با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۹۴۲ میلیون‌تومان و دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین درمیان خودرو‌های چینی نیز شاهد رشد بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که دیگنیتی با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، جک S۳ با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۴۰ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین در گروه خودرو‌های خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. در این گروه میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان معامله شدند. همچنین خودرو‌های خارجی لوکس نیز رشد بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۶ میلیاردتومان و فولکس پاسات با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده