تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۰۸۷۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نماینده یزد: حوزه صنعت و معدن، نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد

‌می‌متالز - نماینده مردم یزد و رئیس فراکسیون معادن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صنعت و معدن از مهمترین عوامل اشتغالزایی، رفع محرومیت و ایجاد ارزش‌افزوده و سهم قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و نقش بی‌بدیلی در اقتصاد کشور برعهده دارد.

به گزارش می‌متالز، روز شنبه دفتر این نماینده "محمد صالح جوکار" در پیامی به مناسبت روز صنعت و معدن (۱۰ تیرماه) آورده است: هر چند اکنون استان یزد دومین استان معدنی کشور است، اما مطالعات اکتشافی اساسی در استان صورت نگرفته و بر مبنای این مطالعات و اکتشافات، صنایع وابسته به آن و پایین دستی رونق پیدا نکرده است.

وی در این پیام افزوده: صنایع و معادنی که امروزه در استان یزد شکل گرفته اند، نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت استان خواهند دارند، اما مسیر توسعه باید به سمت صنایع پاک و دانش بنیان تغییر یابد و از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان بهره‌مند شد.

جوکار در ادامه این پیام آورده: نکته قابل تامل این است که معادن حلقه مفقوده اقتصاد کشور محسوب می‌شوند که باید آن را در برنامه هفتم توسعه لحاظ و از این ظرفیت برای بهبود وضعیت اقتصادی استفاده و آورده‌های بیشتری را برای استان‌های معدنی لحاظ کرد.

جوکار در این پیام از تلاشگران، کارآفرینان، کارگران زحمتکش در حوزه صنعت و معدن قدردانی کرده است.

معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع است

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق - ایران هم در پیامی آورده: معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز اکثر صنایع بوده و معدن بازیگر مهم نقش خودکفایی ایران در عرصه صنعت و اقتصاد است، بنابریان شایسته است در سالی که در سایه رهنمود‌های ارزشمند مقام معظم رهبری با عنوان " مهار تورم و رشد تولید " نام گذاری شده است، توجه به تاکیدات ایشان مبنی بر زدودن آثار اقتصاد در سایه نفت و جایگزینی معدن با نفت از اهمیت ویژه تری برخوردار شود.

مجتبی حمیدیان افزود: این روز فرصت مناسبی ارزشمند تا یاد و خاطره کسانی که در راه اعتلای صنعت و معدن کشور تلاش کردند را گرامی بداریم و از تمامی دست اندرکان کنونی این حوزه که با تلاش بی وقفه نه تنها چراغ تولید را روشن نگاه داشتند بلکه به رغم تحریم‌های سخت جهش در تولید را نیز محقق کردند، قدردانی کنیم.

در استان یزد سه هزار واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که حدود ۹۷ هزار نفر در این واحد‌ها مشغول کار هستند.

ازحدود ۵۵۰ معدن استان، پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک است و از میان معادن ملی می‌توان به سنگ آهن چادرملو اردکان، زغال سنگ بافق (۲ معدن)، سرب و روی مهدی آباد مهریز و اورانیوم ساغند اشاره کرد و ذخیره قطعی مجموع معادن استان حدود ۲ میلیارد تن تخمین زده می‌شود.

در یزد بیش از ۵۰ نوع اندیس معدنی وجود دارد و به همین دلیل چهارمین استان توسعه یافته صنعتی و از لحاظ تنوع معدنی دومین استان کشور است و این منطقه به دلیل واقع شدن در مرکز ایران و فرو افتادگی کویر مرکزی و وجود چند گسل فعال، بستر ذخایر معدنی متعددی است که وجود این معادن مزیتی برای استان هست.

هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار نفر در معادن یزد فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده