تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۵۰۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خصوصی‌سازی و لغو قیمت‌گذاری دستوری؛ دو خواسته سرمایه‌گذاران

سهام‌داران خودرویی چشم‌انتظار اجرای سیاست‌های جدید هستند

‌می‌متالز - در دادوستد‌های روز چهارشنبه بازار سهام، نماد‌های خودرویی خنثی عمل کردند و به‌رغم اینکه در قیمت پایانی اکثر آنها منفی بودند، اما آخرین قیمت آنها مثبت شد. این درحالی است که شاخص کل بورس نیز صعودی بود.

به گزارش می‌متالز، همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۲۰هزار نوبت معاملاتی ۴۶۴ میلیون سهم به ارزش ۱۵۹میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز سه‌شنبه با افت روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز چهارشنبه بالغ‌بر ۲۳۳هزار میلیارد تومان شد. باتوجه به وضعیت خنثی معاملات سهام در گروه خودرویی، می‌توان گفت، سهام‌داران خودرویی چشم‌انتظار تعیین رئیس‌جمهور جدید و اجرای سیاست‌های تازه اقتصادی هستند، با روشن شدن این موضوع، سمت‌وسوی بازار سهام نیز مشخص خواهد شد. در این رابطه خصوصی‌سازی خودروسازان و لغو قیمت‌گذاری دستوری دو خواسته اصلی سهام‌داران شرکت‌های جاده‌مخصوص است.

بورس همچنان مثبت

روز چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با رشد ۱۰.۳۶۹ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل هم‌وزن نیز با افزایش ۱.۹۰۲واحدی در محدوده ۶۷۵ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۸.۶ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۶.۱ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افزایش ۴۸واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۳.۸میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۱هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. کارشناسان بازار سهام معتقدند شفافیت موجود در بازار سرمایه عامل مهم و کلیدی برای جذب سرمایه‌گذاران و ورود نقدینگی برای رشد و رونق تولید است.

به منظور حمایت از سهامداران و ورود سرمایه‌های خرد به این بازار ضروری است در دولت چهاردهم ضمن اصلاح دورنمای کلی اقتصاد، درجه انقباض سیاست‌های پولی کاهش یابد.

به همین منظور به‌نظر می‌رسد دولت آینده باید تدابیر لازم به منظور کنترل نرخ بهره را در دستور کار قرار دهد و از قیمت‌گذاری دستوری جلوگیری کند. البته باید گفت بازار سرمایه به‌عنوان یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی نقش قابل‌توجهی در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی دارد و با بهبود و اصلاح وضعیت کلی اقتصاد، آینده روشنی برای سهامداران رقم خورده و اعتمادسازی قابل‌توجهی برای آنان ایجاد خواهد شد.

فعالان بازار سهام، هدفمند شدن تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی را به‌عنوان منطقی‌ترین و فوری‌ترین اقدام برای رونق بازار سرمایه در دولت چهاردهم قلمداد می‌کنند و اعتقاد دارند بازار سهام نباید با تصمیمات خلق‌الساعه و یک‌شبه و رفتار‌های هیجانی دچار آسیب و نوسان شود.

در چنین شرایطی، بهبود و اصلاح وضعیت کلی اقتصاد و کاهش نرخ سود بانکی، دو مولفه مهم برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس است. حال باید دید بازار سرمایه در عمل چه سمت‌وسویی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت پیدا خواهد کرد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین