تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۹۷۰۸
سرویس خبر : زمین شناسی

نرخ فرونشست در غرب البرز به ۲۸ سانتی‌متر رسیده است+فیلم

نرخ فرونشست در غرب البرز به ۲۸ سانتی‌متر رسیده است+فیلم
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: نرخ فرونشست در غرب استان مانند نظرآباد، چهارباغ و هشتگرد به ۲۸ سانتی‌متر رسیده است.

به گزارش می‌متالز، داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: همه آبخوان‌های استان البرز در سال‌های گذشته به دلیل بارگذاری‌های بیش از حد ممنوعه شده است که با چالش‌های بسیاری در بخش آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از روند فعلی و بحران‌های آتی پروژه‌هایی را با عنوان پروژه تعادل بخشی تعریف و در دستور کار قرار گرفته است، افزود: یکی از شاخصه‌های اصلی این پروژه انسداد چاه‌های غیرمجاز بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با توجه به اینکه از سال گذشته تا امروز حدود ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مسدود و نزدیک به ۹۶ میلیون مترمکعب از برداشت آب غیرمجاز حلوگیری شده است، افزود: در سال جاری نیز یک هزار و ۷۰۰ حلقه چاه مسدود خواهد شد.

نجفیان با بیان اینکه یکی از پیامد‌های روند فعلی در برداشت آبخوان‌ها فرونشست زمین است که در استان البرز دارای شرایط مناسبی نیست، گفت: در دنیا استاندارد فرونشست زمین اگر به ۴ میلی‌متر در سال برسد بحران اعلام می‌شود٫، اما در استان البرز به طور متوسط ۶ سانتی‌متر در سال فرونشست وجود دارد که این رقم بسیار بالا بود و در بخش‌هایی از استان مانند نظرآباد، چهارباغ و هشتگرد نقطه‌هایی و‌جود دارد که این رقم به ۲۸ سانتی‌متر در سال می‌رسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به اینکه زیرساخت‌های اصلی تأمین و توزیع آب شرب در استان بسیار ضعیف بوده است، بیان کرد:، اما با اقدامات بسیار خوبی که انجام شده است و برخورداری از منابع آبی جدید سطحی از سد‌های طالقان و کرج با مطالعات جامعی که برای آب شرب و صنعتی شکل گرفت و همچنین تصویب وزارت نیرو ۵۵ میلیون متر مکعب دیگر به استان تخصص یافت که نسبت به گذشته دو برابر شده است.

نجفیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های استان در حوزه آب گفت: خوشبختانه در سال جاری شهرستان‌های غربی استان که دارای تنش آبی بودند با اجرای ۳ پروژه با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان اجرا و چالش‌های آنها رفع شد. با احداث تصفیه‌خانه شماره ۳ برای اولین بار فردیس و گرمدره برای تامین منابع آبی خود از منابع آبی سد کرج و تصفیه‌خانه شماره ۳ توانستند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از دیگر اقدامات مهم در سال جاری ردیف اعتباری خوبی در قانون بودجه به مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود که به تصویب رسید که در آن فاز اول رینگ سراسری استان اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: کل مبلغ این پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که فاز اول آن در سال جاری اجرایی می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده