تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۱۴۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه مطرح کرد؛

«جهش تولید» در گرو حمایت از صنعت فولاد

«جهش تولید» در گرو حمایت از صنعت فولاد
‌می‌متالز - معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: تولید فولاد مبارکه در فروردین ۸۱۳ هزار تن و مردادماه ۴۱۳ هزار تن و معادل ۵۰ درصد کاهش فقط به دلیل محدودیت برق بوده است.

به گزارش می‌متالز، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه از کاهش ۵۰ درصدی تولید به‌دلیل محدودیت برق در این شرکت خبر داد و گفت: مقایسه تولید فروردین سال جاری فولاد مبارکه با مردادماه همین سال گواه این مدعاست؛ چراکه با همین نفرات و همین تجهیزات در فروردین‌ماه که با محدودیت‌های برق روبه‌رو نبودیم، تولید فولاد مبارکه از ۸۱۳ هزار تن عبور کرد و متأسفانه در مردادماه با افت ۵۰ درصدی به ۴۱۳ هزار تن کاهش‌ یافته است.

غلامرضا سلیمی گفت: اگرچه محدودیت‌های بی‌سابقه برق در فصل تابستان بسیاری از صنایع ازجمله فولاد مبارکه را به‌شدت آزار داد و گزارش‌های انجمن جهانی فولاد از افت تولید در کشورمان حکایت دارد؛ در همین شرایط سخت در فولاد مبارکه به‌دلیل پیش‌بینی‌های خوب و تولید حداکثری که به همت همکاران در ماه‌های پایانی سال قبل و سه‌ماهه نخست شاهد بودیم، این شرکت در هفت‌ماهه نخست میلادی ۲۰۲۴ (از ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) با تولید ۴ میلیون و ۱۱۶ تن، رشد تولید ۱.۶ درصدی را تجربه کردیم.

به گفته سلیمی، در همین بازه زمانی با تلاش همکاران مجتمع فولاد سبا طی بازه زمانی مذکور میزان تولید با رشد ۴ درصدی به ۹۱۳ هزار و ۴۳۳ تن رسید. همچنین در فولاد هرمزگان، یکی دیگر از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه نیز متأسفانه به‌دلیل شدت بی‌سابقه گرما در سراسر کشور و خاصه منطقه جنوب کشور تولید این شرکت در هفت‌ماهه نخست سال میلادی با افت ۱۶ درصدی به ۷۴۰ هزار و ۶۴۷ تن کاهش یافت.

وی با اشاره به بخش دیگری از گزارش انجمن جهانی فولاد که از سوی چیلان منتشر شده است، ادامه داد: تولید جهانی فولاد در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۴ میلادی، ۱۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود و نسبت به ژوئیه ۲۰۲۳، ۴.۷ درصد افت داشت. درعین‌حال افت ۱۸.۷ درصدی تولید فولاد ایران در ماه ژوئیه سبب شد ایران در ماه هفتم سال ۲۰۲۴ نتواند همچون ماه‌های گذشته در تولید فولاد از برزیل سبقت بگیرد و بار دیگر به جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بازگشت و جایگاه نهم را به برزیل واگذار کرد.

سلیمی خاطرنشان کرد: در ماه ژوئیه که با کاهش تولید در کشور مواجه بودیم، تولید فولاد در بزرگ‌ترین هلدینگ فولادی کشور به‌جز در فولاد مبارکه اصفهان که به دلیل اتخاذ تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های مناسب و استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های داخلی نسبت به مدت مشابه سال قبل با تولید ۴۵۶ هزار و ۶۵۰ تن بدون تغییر باقی ماند؛ اما در مجتمع فولاد سبا در همین ماه با کاهش ۱۸ درصدی، ۱۰۸ هزار و ۶۲۳ تن فولاد تولید شد و در فولاد هرمزگان نیز با کاهش ۳۷ درصدی فقط ۲۶ هزار و ۶۵۵ تن فولاد تولید شده است. به‌طورکلی در گروه فولاد مبارکه در همین ماه به دلیل ناترازی انرژی با افت ۶.۱ درصدی نسبت به ژوئیه سال ۲۰۲۳ (۱۱ تیر تا ۱۰ مرداد سال جاری) به ۵۹۱ هزار و ۹۲۸ تن کاهش‌ یافته است.

محدودیت‌ها و قطعی‌های برق به‌خصوص در فصل تابستان؛ اصلی‌ترین دلیل کاهش تولید در گروه فولاد مبارکه

وی از محدودیت‌ها و قطعی‌های برق به‌خصوص در فصل تابستان به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل کاهش تولید در گروه فولاد مبارکه نام برد و گفت: متأسفانه در ماه‌های خرداد و تیر و مرداد که به شکل بی‌سابقه‌ای برق صنایع کشور و واحد‌های تولیدی گروه فولاد مبارکه با محدودیت و بعضاً با قطعی مواجه شد، شاهد این هستیم در فولاد مبارکه ۴۴۰ هزار تن، در فولاد هرمزگان ۳۲۹ هزار تن و در مجتمع فولاد سبا نیز ۵۴ هزار تن تولید ازدست‌رفته است.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه تصریح کرد: همان‌گونه که در پنل‌های تخصصی «همایش توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» و شانزدهمین نمایشگاه متالکس، مشکلات زیرساختی صنعت فولاد کشور مورد واکاوی قرار گرفت، امروز متأسفانه به‌دلیل مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های انرژی، اکتشاف و استخراج مواد معدنی، لجستیک، تجهیزات، تکنولوژی و فناوری با مشکلات زیادی مواجهیم و نیاز داریم که با اتخاذ روش‌های مناسب در حوزه‌های یادشده مزیت رقابت‌پذیری فولاد را در کشورمان حفظ نمائیم و اجازه ندهیم قبل از اینکه فرصت‌ها از دست بروند سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این حوزه به گلوگاه تبدیل شوند.

سلیمی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در حوزه‌های تکنولوژی و استفاده از دانش روز، خودتأمینی شامل احداث نیروگاه‌های ۹۱۴ مگاواتی، نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی، نیروگاه بادی ۱۰۰ مگاواتی و همچنین پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی که برای بی‌نیازی صنعت از آب زاینده‌رود در حال انجام است، گفت: قطعاً این اقدامات به‌شدت برای تکمیل بخشی از حلقه‌های این زنجیره لازم بوده و به‌عنوان مثال در ماه‌های گرم امسال بخشی از برق موردنیاز شرکت با وارد مدار شدن دو فاز نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی تأمین شد، اما کافی نیست و باید دستگاه حاکمیت با نگاه جامع به ظرفیت‌های موجود در بخش معدن و صنایع فولاد کشور که می‌تواند جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی باشد، تولیدکنندگان را یاری کند.

باید به خاطر داشته باشیم که وقتی فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو می‌تواند در مدت‌زمان کمتر از یک سال و نیم چنین نیروگاهی را احداث نماید و به بهره‌برداری برساند، قطعاً ضرورت دارد که دستگاه حاکمیت نیز در بسیاری دیگر از بخش‌ها و صنایع دیگر کشور با حمایت‌های لازم شرایط دست‌یابی به چنین موفقیت‌هایی را هموار سازد. در نظر داشتن این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که در آینده نه‌چندان دور بسیاری از فولادسازی‌های در دست احداث که فراتر از ظرفیت لازم مجوز احداث گرفته‌اند، به بهره‌برداری خواهند رسید و نیاز به برق خواهند داشت؛ بنابراین باید برای افزایش ظرفیت‌های تولید انرژی اقدامی عاجل و مؤثر از سوی متولیان امر انجام شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده