تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۳:۲۳
بازدید: ۶۰۴
کد خبر: ۲۲۴۲۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در نشست کلاب هاوسی «می متالز» مطرح شد:

انجمن مس به دنبال توسعه فعالیت فعالان بخش خصوصی است/ صدای فعالان بخش خصوصی از تریبون انجمن مس به گوش مسوولان می‌رسد

‌می‌متالز - انجمن مس ایران در تلاش است با حضور فعالان این صنعت مشکلات را به گوش مسوولان رسانده و راهکار‌های تخصصی برای حل آن‌ها را ارائه دهد. «می متالز» در سلسله نشست‌های کلاب هاوسی خود این بار به سراغ انجمن مس رفته تا جزییات فعالیت این تشکل صنفی را بررسی کند. در ادامه مشروح این نشست را می‌خوانید:

انجمن مس به دنبال توسعه فعالیت فعالان بخش خصوصی است/ صدای فعالان بخش خصوصی از تریبون انجمن مس به گوش مسوولان می‌رسد

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری رییس انجمن مس ایران نیز در این نشست کلاب هاوسی گفت: در فلزات غیرآهنی همایش‌های مختلفی برگزار شد و اهمیت مس بر تمام اساتید پوشیده نیست، اما این فلز یکی از مواد معدنی مهمی است که در کشور ما وجود دارد و فعالیت‌های زیادی در ارتباط با مس صورت گرفته است.

وی افزود: در گذشته تنها شرکت ملی صنایع مس ایران بود که تولید در معدن و استحصال آن را بر عهده داشت و بخش خصوصی ورود جدی در معادن و به دنبال آن در زنجیره این فلز نداشت.

شکوری با اشاره به افزایش قیمت مس بیان کرد: با افزایش قیمت مس و بالا رفتن اهمیت این فلز و پیش بینی‌هایی که بانک جهانی و سایر موسسات از آینده این فلز در دنیا داشته اند و سوخت‌های فسیلی در حال حذف شده است و در نهایت استفاده از مس به عنوان یک عنصر حیاتی در خودرو‌های برقی، سبب شد افراد زیادی به این حوزه ورود پیدا کنند به ویژه در معادن و کوچک و متوسط که به دنبال آن شاهد افزایش فعالیت‌ها در حوزه فرآوری نیز بودیم.

رییس انجمن مس ایران در ادامه تصریح کرد: در اینجا باید از مهندس مرادعلیزاده مدیر عامل وقت شرکت ملی مس و مهندس موذن زاده نیز تشکر کرد که این موضوع را طرح کرده و در نهایت اقدامات لازم برای شروع به کار انجمن اجرایی شد و امروز انجمن به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند کمک شایانی به فعالان حوزه مس داشته باشد.

وی افزود: آقای مرادعلیزاده یکی از اعضای هیات مدیره ثابت هستند که در زمان مدیر عاملی ایشان حمایت‌های خوبی از انجمن صورت گرفت. در ادامه نیز آقای بنی اسدی مدیر عامل وقت شرکت ملی مس نیز حمایت خوبی داشتند، اما متاسفانه دکتر سعدمحمدی مدیرعامل فعلی شرکت ملی مس علی رغم حرف‌های زیبایی که در حوزه تشکل‌های صنفی می‌زنند و خودشان را حامی تشکل‌ها می‌دانند، اما آن طور که در شان انجمن و شرکت ملی مس است حمایتی از انجمن نداشتند. امیدوار هستیم در آینده مدیرعامل صنایع مس ایران که به عنوان یکی از حامیان اصلی انجمن حضور داشته به نقش آفرینی انجمن مس کمک کند.

شکوری اظهار کرد: در فاز اول ۲۲ مجموعه عضو انجمن شدند، اما به دلیل مشکلات برخی اعضا نتوانستیم به موقع انجمن را ثبت کنیم، اما در نهایت در سال ۹۸ انجمن به ثبت رسمی رسید. در حال حاضر از فعالان به نام حوزه در انجمن حضور دارند.

وی افزود: یکی از بحث‌های مهم انجمن آن است که تمام اعضای خانواده مس از اکتشاف تا بهره برداری و صنایع نیمه ساخته را در کنار هم جمع کرده و بتوانیم از حق و حقوق آن‌ها دفاع کرده و در حوزه تصمیم سازی کشور نقش آفرین باشیم تا سیاست گذاری‌های مناسبی برای توسعه بخش مس که بخش بسیار مهمی در بخش معدن کشور است را شاهد باشیم.

به گفته شکوری، در حال حاضر اعضا به ۵۰ مجموعه شرکتی رسیده و امیدوار هستیم با توجه به فعالیت دوستان در حوزه مس در بازه زمانی یک ساله این عدد را به ۳۰۰ مجموعه حقیقی و حقوقی برسانیم. به هر میزان اعضا بیشتر شود قدرت چانه زنی انجمن نیز بیشتر خواهد شد. از سویی دیگر شرکت ملی صنایع مس ایران هم نفع بیشتری از فعالیت‌های انجمن خواهد برد. متاسفانه به نوعی شرکت خصوصی مس حضور سیت‌های دولت این شرکت را به شرکت دولتی تبدیل کرده و مدیران نمی‌توانند دفاع خوبی داشته باشند، اما انجمن می‌تواند از جایگاه خود از منافع شرکت ملی مس دفاع کند.

وی افزود: امیدوار هستیم این انجمن موفق باشد و به توسعه حوزه مس در کشور کمک کند.

شکوری در ادامه این نشست با اشاره به معرفی سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در میان گزینه‌هایی که برای این وزراتخانه مطرح بود، به نظر می‌رسد آقای فاطمی امین که فردی سالم و توسعه‌ای هستند و نهایتا در وزارت صمت کار کرده اند و معاونت طرح و برنامه را بر عهده داشتند و در کنار آن ارتباط خوبی با تشکل‌ها داشتند، غریبه با این حوزه نیستند. آنچه که مسلم است این وزارتخانه بسیار مهم و گسترده است و طبیعتا فردی که بتواند این وزارتخانه را مدیریت کند در کشور کم است و گا‌ها می‌توان گفت چنین فردی در دسترس نیست. در نتیجه تفکیک وزارتخانه‌ها در عمل منتفی شده که اگر با توجه به استعداد کشور در حوزه معدن اگر این بخش جدا می‌شد می‌توانستیم شاهد اتفاقات بهتری باشیم و افراد بیشتری برای مدیریت این وزارتخانه جدید در اختیار بود.

وی ادامه داد: مهمترین فاکتوری که می‌تواند به آقای فاطمی امین در مدیریت این وزارتخانه کمک کند، چیدمان معاونت‌ها در حوزه‌های معدن، بازرگانی و صنعت است. در واقع باید از نیرو‌های عالم و با تجربه استفاده کنند. به هر میزان شاهد مدیران قوی از بخش خصوصی به عنوان مشاور در کنار ایشان باشیم، بخش عمده‌ای از موفقیت وی رقم خواهد خورد.

به گفته رییس انجمن مس ایران، درخواست بخش خصوصی از تمامی وزرا یا بهتر بگوییم از دولت، آن بود که بخش خصوصی را به دل پذیرفته و از مشورت با بخش خصوصی استفاده کنند.

شکوری تصریح کرد: فعالان بخش خصوصی بهترین مشاورانی خواهند بود که هم چالش‌های بخش معدن را می‌شناسند و هم راهکار‌هایی برای رفع آن‌ها را در اختیار دارند تا بخش معدن جایگزین درآمد‌های نفتی شود. بدون شک اگر از این نظرات استفاده کنند وزیر موفقی خواهند بود.

وی افزود: درخواست ما همیشه این است که در حوزه قانون گذاری در مجلس و سیاست گذاری در دولت از عقلانیت استفاده شود. یعنی این تصمیمات بر مبنای کار کارشناسی باشد. متاسفانه آقای رزم حسینی در روز‌های پایانی در نامه‌ای بدون کار کارشناسی خواستار افزایش عوارض صادراتی شدند که یقینا در دولت جدید مبنایی نخواهد داشت.

شکوری اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم مواد اولیه مورد نیاز زنجیره ارزش در داخل کشور تامین شود، اما وقتی با مازاد تولید همراه هستیم باید به آن اجازه صادرات داده شود. همچنین اگر در مواردی با کار کارشناسی به نتیجه برسیم که نباید محصول معدنی از کشور خارج شود، نباید اجازه تولید بیشتر به آن بدهیم.

این فعال معدنی اضافه کرد: وضع عوارض علاوه بر آنکه به حلقه‌ای از زنجیره ضرری وارد می‌کند، نتیجه دیگری به همراه نخواهد داشت.

وی همچنین بیان کرد: بازار بورس نیز می‌تواند این بخش را متوازن کند. بورس ابزاری است که با استفاده از آن اگر تقاضایی برای محصول نباشد می‌توان آن را صادر کرد البته برای این موضوع نیز مانند موارد دیگر نیازمند کار کارشناسی هستیم، زیرا در برخی محصولات امکان عرضه تمام آن در بازار بورس وجود ندارد به همین دلیل نباید نسخه‌ای واحد را برای تمامی محصولات نوشت.

شکوری در ادامه افزود: اگر در تصمیم گیری‌ها از کار کارشناسی و مشورت بخش خصوصی استفاده شود شاهد اتفاقات خوبی در بخش معدن خواهیم بود که از بروز بسیاری از موانع جلوگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: یکی از کار‌های مهم آقای فاطمی امین باید مرور عملکرد وزرای قبلی باشد تا اشتباهات آن‌ها تکرار نشود. باید از دولت‌های گذشته درس گرفت و از سیاست‌های نادرست قیمت گذاری دستوری درس گرفته شود. اگر این اشتباهات رخ ندهد کارساز خواهد بود. به عنوان مثال در حوزه حقوق دولتی درخواست بخش خصوصی اجرای درست قانون معادن است. در این زمینه در کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران نرم افزار محاسبه دقیق حقوق دولتی بر اساس المان‌های تاثیر گذار را پیشنهاد کردیم تا حقوق دولت مجزا برای هر معدن تعریف شود. اما متاسفانه این موضوع در دولت گذشته اجرایی نشد امیدوار هستیم در دولت جدید با استفاده از این نرم افزار حقوق دولتی هر معدن مشخص شود.

شکوری گفت: تشکل‌ها حمایتی از آقای فاطمی امین داشتند که بدون شک مسوولیت ایشان را در برابر تشکل‌ها بیشتر خواهد کرد.

به گفته وی، وزارت صمت نیرو‌های خوبی دارد و اگر نگاه سیاسی نداشته باشیم می‌توان از ظرفیت آن‌ها در دولت جدید نیز استفاده کرد.

شکوری درباره قیمت مس نیز افزود: قیمت تمام شده و قیمت فروش بر سود بنگاه‌های مس جهان اثر گذار است، اما در ایران غیر از دو فاکتور یاد شده بحث فروش داخل، قیمت ارز، قیمت گذاری دستوری نیز بر سود صاحبان سرمایه تاثیر دارد.

وی اضافه کرد: در بحث قیمت تمام شده بار‌ها گفته ایم از نظر بهره وری قیمت تمام شده در ایران افزایش پیدا کرده است و طبعیتا در سود بنگاه اثر گذار است.

شکوری بیان کرد: البته عواملی در کوتاه مدت بر بازار جهانی اثر گذار است، اما در بلند مدت پیش بینی‌ها بر افزایش قیمت است.

وی با اشاره به سهم فروش خارجی گفت: زمانی که محصول خود را به بازار جهانی عرضه می‌کنیم، معاملات براساس قیمت LME است و در آنجا سود بیشتری حاصل می‌شود. در واقع به هر میزان شرکت مس فروش بیشتری در بازار‌های خارجی داشته باشد، سود بیشتری به دست می‌آورد.

رییس انجمن مس بیان کرد: در فروش داخلی نیز قیمت گذاری دستوری میزان سود شرکت ملی مس را کاهش می‌دهد که درخواست ما این است دولت دخالتی در قیمت گذاری نداشته باشد. اما به طور کلی عمده محصول باید صادر شود. متاسفانه سهام ۱۲ درصدی دولت در شرکت ملی مس را به کمپانی دولتی تبدیل کرده و همین موضوع منجر به افزایش قیمت تمام شده در این مجموعه می‌شود. باید در این بخش از نیرو‌های انسانی در توسعه مس استفاده کرد تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کرده و در مقابل بهره وری افزایش یابد.

وی همچنین در ادامه این برنامه اضافه کرد: متاسفانه در نگاه کلان کشور اعتقادی به حضور بخش خصوصی نیست و همین موضوع سهم نقش آفرینی این بخش را کاهش و نهایت به اندازه ۲۰ درصد می‌دانند.

شکوری تصریح کرد: در سال‌های گذشته همه فعالان بخش خصوصی تلاش کردند سهم خود در فعالیت‌های اقتصادی را افزایش دهند، اما از حد نرمال در مقایسه با دنیا بسیار عقب هستیم.

به گفته شکوری، از زمان حضور در شورای عالی معادن اتفاقات خوبی را شاهد هستیم. به عنوان مثال در حوزه حقوق دولتی تلاش کردیم حقوق دولتی افزایش پیدا نکند، اما متاسفانه در پی یک جلسه عدم حضور ما برخی دوستان شیطنت کرده و در صورت جلسه افزایش حقوق دولتی را مصوب کردند. اما در بخش‌های دیگر نیز تلاش کردیم و شاهد اتفاقات خوبی بودیم.

رییس انجمن مس ایران در ادامه با اشاره به فعال سازی معادن کوچک تصریح کرد: در شورای احیای معادن کوچک انجمن مس نیز تلاش می‌کند تا مشکلات این معادن برطرف شود. در واقع تلاش می‌کنیم حلقه اتصالی میان صاحبان سرمایه و صاحبان پروانه باشیم تا مشکل سرمایه گذاری در حوزه مس نیز حل و معادن کوچک نیز فعال شوند.

شکوری همچنین اضافه کرد: در دولت قبلی و همچنین در دولت جدید یکی از موضوعاتی که پیگیری می‌کنیم آن است که در حوزه کاتد مس که با مازاد همراه هستیم، معادن و کارخانه‌های کوچک مقیاس را از عرضه در بورس معاف کنیم. اگر هم برای آن‌ها کنسرسیوم صادراتی تشکیل دهیم می‌توان شاهد صادرات با قیمت مناسب بود. حل شدن این دو موضوع مشکل بسیاری از فعالان حوزه مس را برطرف خواهد کرد.

وی درباره تهیه بانک اطلاعاتی در انجمن افزود: دریافت اطلاعات از دولت خود یک مساله مجزا است. از سویی دیگر باید دید تا چه اندازه می‌توان به اطلاعات اطمینان کرد، اما در کنار آن بخش خصوصی هم اطلاعات درستی ارائه نمی‌دهد. ما به دنبال تهیه این بانک اطلاعاتی هستیم تا به سرمایه گذارانی که علاقه‌مند حضور در این بخش هستند کمک کنیم. اما موضوع دیگر تدوین طرح جامع مس است که در تلاش هستیم این طرح اجرایی و به روز شود. امیدواریم موارد یاد شده در دولت جدید اجرایی شود.

رییس انجمن مس در پایان این نشست اظهار کرد: جذابیت مس برای سرمایه گذاری بسیار بالا است و سرمایه گذاری در این بخش بسیار توصیه می‌شود. در این زمینه ورود سرمایه به شکل پولی و استارتاپی می‌تواند کمک کننده باشد. فراموش نکنیم هرکدام از سد‌های باطله خود یک معدن است که باید با دانش روز دنیا مواد معدنی درون آن را استحصال کرد.

انجمن مس صدای فعالان این بخش است

کوروش شعبانی نایب رییس انجمن مس ایران در این نشست کلاب هاوسی بیان کرد: انجمن مس ایران با هدف نزدیک شدن فعالان مس از اکتشاف تا صنایع نیم ساخته شکل گرفت. این انجمن از سال ۱۳۹۶ کار‌های اولیه خود را انجام داد سپس به اتفاق دوستان از جمله دکتر شکوری اساسنامه آن تکمیل و مراحل قانونی و تشریفاتی آن در اتاق بازرگانی ایران شکل گرفت و در شهریور ۱۳۹۸ به صورت رسمی ثبت و کار خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: دکتر شکوری به عنوان رییس این انجمن انتخاب شدند و از شرکت ملی مس نیز آقای دکتر سعدمحمدی از اعضای ۷ نفره هیات مدیره هستند. در واقع اصلی‌ترین هدف ما در این انجمن ارتباط هر چه بیشتر میان فعالان صنعت مس است و در صورت لزوم خواسته فعالان را به گوش مدیران معدنی کشور برسانیم.

به گفته شعبانی، انجمن فضایی را ایجاد کرده که خواسته فعالان مطرح شود البته با توجه به نوپا بودن این انجمن خواسته دوستان زیاد است، اما تلاش می‌کنیم صدای دوستان به مسوولان معدنی کشور برسد.

وی درباره نحوه عضویت در انجمن مس، بیان کرد: ما از اکتشاف تا تولید تولید صنایع نیم ساخته با ظرفیت بالا‌ی ۱۰ هزار تن را عضو گیری کرده ایم. طبق اساسنامه بهره بردارانی که دارای پروانه اکتشاف هستند می‌توانند در انجمن عضو شوند. همچنین افرادی که بهره برداری از معدن و در بخش فرآوری نیز با حداقل ۳ سال سابقه فعالیت عضو انجمن هستند. اما در این میان زمینه برای عضویت افرادی که در حوزه بازرگانی مس هم فعالیت دارند مهیا است و با سابقه فعالیت ۳ تا ۵ سال می‌توانند عضو انجمن باشند. در حوزه صنایع نیم ساخته نیز با حداقلی از میزان تولید سالیانه که مشخص کرده ایم می‌توانند عضو انجمن مس شوند.

نایب رییس انجمن مس در ادامه با اشاره به موضوع عوارض نیز بیان کرد: متاسفانه از نظرات بخش خصوصی استفاده نمی‌شود و احساس می‌کنند اگر به بخش خصوصی فضا بدهند و از مشورت آن‌ها استفاده کنند مشکلاتی ایجاد شود. اما چنین چیزی وجود ندارد. اگر می‌خواهیم معدن جایگزین نفت شود نیازمند برنامه ۲۰ ساله با سرمایه گذاری ۱ الی ۲ میلیارد دلاری در سال هستیم تا بتوانیم معدن را جایگزین صنعت ۱۰۰ ساله نفت کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر نیازمند استفاده از نظرات و تفکرات تمام فعالان بخش معدن هستیم. هدف تمامی افراد ارتقای جایگاه بخش معدن کشور است. در این مسیر استفاده از نظرات بخش خصوصی بسیار کمرنگ است و ما تنها با برنامه‌های دستوری مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی مواجه هستیم که ۶ ماه صنایع معدنی به ویژه بخش خصوصی را زمین گیر کرد. زیرا ما با هزینه روز و دلار ۹ هزار تومانی در ابتدای سال ۹۷ فعالیت می‌کردیم، اما باید با دلار ۴۲۰۰ محصول را می‌فروختیم.

شعبانی اضافه کرد: دولت تصمیم گرفت و شرکت مس را مجاب کرد تا قیمت کاتد بر اساس دلار ۴۲۰۰ باشد و یک سال زمان صرف شد تا این حرف به گوش مسوولان برسد که نمی‌توان با هزینه آزاد تولید و به قیمت ۴۲۰۰ محصول را فروخت. به طور کلی اگر از شورا‌های تخصصی حوزه‌های مختلف معدنی در تصمیمات استفاده نشود نمی‌توان اتفاق خوبی را پیش بینی کرد، اما استفاده از آن‌ها باعث می‌شود در برنامه‌ای کوتاه مدت به تعادلی دست یافت که به نفع بخش معدن کشور خواهد بود.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: ما باید از ابتدا برای فرآیند اقتصادی آزاد برنامه ریزی دقیق داشته باشیم و باید از نظرات شورا‌های تخصصی استفاده شود. متاسفانه وضع عوارض اهرم فشاری برای خرید محصول به قیمت دلخواه از سوی تولیدکننده تبدیل شده است. باید در نگاه ملی تمامی زنجیره از ابتدا تا انتها در کنار یکدیگر قرار گرفته و برنامه‌ای با دیدگاه ملی تدوین شود.

شعبانی در پایان اظهار کرد: در تلاش هستیم بانک داده مس آماده شود این موضوع جزو برنامه‌های اصلی ما است. در کنار آن موضوع آموزش نیز از دیگر مسائلی است که انجمن دنبال خواهد کرد.

به دنبال جذاب کردن حوزه مس برای سرمایه گذاران هستیم

ابوالفضل صالح آبادی دبیر انجمن مس ایران نیز در این برنامه اظهار کرد: فلز مس یکی از استراتژیک‌ترین فلزات کشور است و ما روی کمربند متالورژی آلپ هیمالیا قرار داریم. مس در کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و ما دارای مزیت نسبی در مقابل دیگر کشور‌های دنیا هستیم.

وی افزود: نگاه ما در انجمن مس نیز نگاهی است که این فلز را در صنعت و معدن کشور به جایگاه واقعی خود رسانده و با رونق بخشیدن و ارتقای سطح کیفی چه در اکتشاف، استخراج و چه در فرآوری و نهایتا متالورژی و تولید تجهیزات نیمه ساخته صنعتی به جایگاهی که مستحق آن است برسانیم و نگاه ویژه‌تر و تخصصی‌تر داشته باشیم.

صالح آبادی اضافه کرد: انجمن مس در زمینه رفع موانع در تلاش است و سعی می‌کند فضای هم افزایی را در مجموعه انجمن ایجاد کند.

دبیر انجمن مس درباره نحوه عضویت در انجمن مس خاطر نشان کرد: در انجمن مس دو نوع عضویت داریم. عضویت اول برای اعضای اصلی و شامل اعضای حقیقی و حقوقی است. نوع دوم برای اعضای افتخاری یا به نوعی وابسته است.

صالح آبادی با اشاره به عضویت اعضای اصلی بیان کرد: تنها افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند عضو انجمن شوند افرادی هستند که مشغول فعالیت اجرایی در حوزه مس هستند. این افراد خود به چند گروه تقسیم می‌شوند، گروه معدن افرادی هستند که پروانه بهره برداری یا گواهی کشف حداقل یک گروه مس را داشته باشند. در گروه دوم اشخاص حقوقی هستند که پروانه بهره برداری صنعتی کارخانه‌های مرتبط با فرآوری مس یا تولید صنایع پایین دستی را به همراه دارند. گروه سوم خدمات هستند که به ۴ زیرگروه شرکت‌های اکتشافی که در ۵ سال اخیر ۲ سال سابقه اکتشاف مس داشته باشند، شرکت‌های استخراجی نیز با همین زمان، شرکت‌های طراح در زمینه طراحی کارخانه‌های مس با تجربه حداقل ساخت یک کارخانه و شرکت‌های تولید کننده آلیاژ‌های مسی با پروانه تولید بیش از ۱۰ هزار تن در سال را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اعضای وابسته نیز افزود: اعضای وابسته شامل افراد حقیقی و حقوقی هستند که در فعالیت‌های مرتبط معدنی، صنعتی و تجاری در حوزه مس شاغل هستند که زیر گروه اول افراد با درجه کارشناسی در رشته مهندسی یا علوم پایه با سابقه فعالیت بیش از ۵ سال در حوزه مس است. گروه دوم نیز افرادی هستند که به عنوان یک فرد خبره در صنعت و معدن شناخته می‌شوند که با تصمیم هیات مدیره می‌توانند پذیرفته شوند. همچنین افراد ایرانی و غیر ایرانی که خدمات ویژه‌ای در حوزه مس داشته اند نیز می‌توانند به عنوان اعضای افتخاری انجمن شناخته شوند. همچنین افراد دانشگاهی و گروه‌های مطالعاتی حوزه مس نیز می‌توانند با مصوبه هیات مدیره انجمن به عنوان اعضای افتخاری پذیرفته می‌شوند.

صالح آبادی اظهار کرد: حضور اعضای افتخاری در جلسات انجمن مس و مجامع بدون حق رای خواهد بود.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: یکی از معضلاتی که همه فعالان با آن مواجه هستند موضوع حقوق دولتی است. نحوه محاسبه حقوق دولتی بر اساس ظرفیت استخراج معدن و عیاری است که در پروانه بهره برداری ذکر شده است، اما اگر مبنای ما رونق بخشی در بخش معدن باشد باید تمامی شرایط بخش معدن از جمله دسترسی به جاده اصلی و تامین زیرساخت در آن در نظر گرفته شود. مساله حقوق دولتی باید نظام مند شود و اقدامات کارشناسی در آن صورت بگیرد. در واقع هر معدن باید حقوق دولتی را بر اساس شرایط ذاتی خود پرداخت کند. درخواست ما از وزارت صمت آن است که در این زمینه در مسیر کارشناسی حرکت کند.

وی همچنین درباره وضعیت قیمت مس در بازار جهانی، اظهار کرد: در مورد ترند کلی قیمت مس در بازار جهانی پیش بینی‌ها برای قیمت بالای ۱۰ هزار دلار طی ۱۰ سال آینده است و حتی در تحلیل‌ها ۱۵ هزار دلار هم پیش بینی می‌شود، اما در تمام بازار‌های بورس بحث اصلاحی را داریم، اما آیا اینکه شرکت ملی مس متاثر از قیمت‌های جهانی این فلز در دنیا است، باید گفت: خیر، زیرا مدیرت مس دولتی بوده و چون از شرکت‌های بزرگ بورسی است برای ترند کلی که سازمان بورس برای جریان این بازار در نظر می‌گیرد ناخودآگاه حمایت‌ها و اصلاحات خارج از اتفاقات معمول بازار است.

صالح آبادی افزود: از سویی دیگر به طور کلی هزینه تمام شده در شرکت مس نسبت به نمونه‌های مشابه در شیلی ۲ تا ۲.۵ برابر است. یعنی در ایران برای هر تن حدود ۶ هزار و ۶۰۰ دلار است که فضای سود آوری شرکت را کاهش می‌دهد. توصیه ما به عنوان انجمن مس آن است که دوستان شرکت ملی مس باید توجه بیشتری به تکنولوژی‌های جدید داشته و سرمایه گذاری‌های غیر مرتبط را کاهش دهند. اما به طور کلی روند نماد «فملی» مثبت بوده و اصلاحات طبیعی و ذات بازار جهانی است، اما در ایران اصلاحات لزوما بر اساس تغییرات جهانی نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر سرمایه‌های هنگفتی در بخش اکتشاف و استخراج و فرآوری مس در حال کار است که محصولات نهایی آن تولیدات کنسانتره و کاتد است. بر اساس آمار‌های جهانی بیش از ۹۰ درصد تولید کشور شیلی در قالب کنسانتره به کشوری همچون چین فروخته می‌شود.

صالح آبادی بیان کرد: تمایل ما بر این است حجم سرمایه گذاری در حلقه اول تا سوم زنجیره بیش از میزان فعلی باشد تا از کانی‌های پیچیده‌تر و ذخایر کم عیار‌تر نیز بهره برداری شود. مجموعه دولت و مجلس باید با قانون گذاری از سرمایه گذارانی که این ریسک را می‌پذیرند حمایت کنند. از سویی دیگر ما به دنبال توسعه سرمایه گذاری در صنایع هایتک مس هستیم.

صالح آبادی در ادامه با اشاره به حضور شرکت ملی مس در انجمن اظهار کرد: شرکت ملی مس باید حضور خود در انجمن را مشخص کند. ما اگر بدانیم شرکت ملی مس عضوی از انجمن نیست، بدون شک اثر بخشی خود را به عنوان جامعه ۱۲ درصدی نشان خواهیم داد. در واقع موضع این شرکت درباره انجمن باید شفاف‌تر شود.

وی در پایان صحبت‌های خود اضافه کرد: از تمامی دوستان فعال برای حضور در انجمن دعوت می‌کنیم به عنوان نهاد صنفی مشکلات این حوزه را پیگیری کنیم. از سویی دیگر در تلاش هستیم فعالیت در حوزه مس را برای سرمایه گذاران جذاب کنیم.

آینده مس روشن است

سید احمد مشکانی عضو هیات مدیره انجمن مس ایران نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: به طور معمول در میان وزرا شعار تا عمل اختلاف زیادی دارد و پس از مدتی وزیری که به دنبال تغییر است نه تنها این تغییرات ایجاد نمی‌شود بلکه بدنه معدن هم تخریب می‌شود.

وی ادامه داد: وزرای ما به نوعی از برخی گروه‌ها تبعیت دارند و این شاید مشکل اساسی باشد که دید آن‌ها عمومی نیست. این گروه‌ها می‌توانند رانت خوار، سیاسی یا فعال باشند که به دنبال استفاده از فضا هستند، به همین دلیل وزیر را به نحوی کنترل می‌کنند که وی مجبور به ابلاغ دستوراتی شود که به نفع آن‌ها خواهد بود.

مشکانی افزود: در این میان بدنه ضعیف‌تر که بخش خصوصی است صدمه بیشتری از این عملکرد می‌بیند. به اعتقاد بنده اگر آقای فاطمی امین به دنبال کار بزرگ است باید کارگروه‌های قوی را در کنار خود داشته و مسائل بخش معدن را به خوبی بررسی کرده و این کارگروه‌ها متشکل از بخش خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی باشد. در واقع باید افرادی در این کارگروه‌ها باشند که در این زمینه کار کرده اند.

عضو هیات مدیره انجمن مس ایران تصریح کرد: متاسفانه در برنامه‌های آقای فاطمی امین توجه کمتری به بخش معدن شده و اولویت اصلی تجارت است. شاید این موضوع اصلی‌ترین مشکل بخش معدن باشد که اولویت اصلی هر وزیری تجارت و صنعت بوده است. متاسفانه در سال‌های اخیر بیشتر شاهد تخریب معدن بوده ایم تا توسعه آن.

مشکانی در ادامه با اشاره به وضعیت قیمت مس، بیان کرد: روند عمومی مس در حال حاضر صعودی است و قیمت‌ها رو به افزایش است. از سویی دیگر اگر درباره قیمت دلار در بازار داخلی اتفاقی رخ ندهد، قیمت‌ها صعودی خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به بورس ایران افزود: در بورس ایران قاعده مشخصی وجود ندارد. در واقع کشف معادن جدید از سوی شرکت ملی مس تاثیری بر بورس ندارد و شرایط بازار سرمایه بیشتر متاثر از دلار است. از سویی دیگر قیمت‌های جهانی رو به افزایش است، اما در ایران شاهد اصلاح قیمت‌ها هستیم. در ایران بیشتر سیاست‌های مربوط به مس بر افزایش و کاهش اثر گذار است و ما با دنیا همخوانی نداریم. اما به طور کلی سرمایه گذاری بر روی شرکت مس از سایر فلزات در ایران بهتر است، زیرا مس جایگاه خوبی در کشور دارد.

وی در جمع بندی صحبت‌های خود ضمن دعوت از فعالان این صنعت برای حضور در انجمن افزود: بخشی از آینده صنعت پاک به صنعت مس وابسته است که می‌توان بازار خوبی را برای این بخش متصور بود. باید سرمایه گذاران را وارد صنعت مس کرد، زیرا این بخش آینده خوبی دارد.

تولید ۴۰۰ هزار تن کاتد در ۱۴۰۱

وحید اسلامیان عضو هیات مدیره انجمن مس ایران نیز در این برنامه با اشاره به آزاد سازی صادرات کاتد، بیان کرد: در حال حاضر تولید مس حدود ۲۹۰ هزار تن در سال است که حدود ۶۰ درصد آن مصرف داخلی است و باقی آن صادر می‌شود. از سویی دیگر تفاوت چندانی میان قیمت داخلی و خارجی وجود ندارد، زیرا عرضه‌ها با ارز نیمایی است.

وی با اشاره به قیمت جهانی نیز اظهار کرد: قیمت‌های جهانی تاثیر چندانی بر بورس ما نخواهد داشت و ما متاثر از قیمت‌های جهانی نخواهیم بود. بیشترین تاثیر بورس از بازار‌های داخلی است.

اسلامیان اضافه کرد: تولید کاتد مس در سال ۱۴۰۱ از سوی شرکت ملی مس به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد و با مازاد مواجه هستیم و باید در صنایع پایین دستی فعالیت بیشتری انجام داد.

وی افزود: باید این زنجیره را کامل و ارزش افزوده بیشتری ایجاد کرد. در حال حاضر بیشترین ارزش افزوده در کنسانتره و پس از آن در صنایع هایتک است.

اسلامیان تاکید کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران میزان تولید خود را افزایش و در حال صادرات کاتد است در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا این صادرات مقرون به صرفه نیست و باید به سمت توسعه صنایع پایین دستی در حرکت بود.

انجمن مس به دنبال توسعه فعالیت فعالان بخش خصوصی است/ صدای فعالان بخش خصوصی از تریبون انجمن مس به گوش مسوولان می‌رسد

انجمن مس به دنبال توسعه فعالیت فعالان بخش خصوصی است/ صدای فعالان بخش خصوصی از تریبون انجمن مس به گوش مسوولان می‌رسد

انجمن مس به دنبال توسعه فعالیت فعالان بخش خصوصی است/ صدای فعالان بخش خصوصی از تریبون انجمن مس به گوش مسوولان می‌رسد

انجمن مس به دنبال توسعه فعالیت فعالان بخش خصوصی است/ صدای فعالان بخش خصوصی از تریبون انجمن مس به گوش مسوولان می‌رسد

انجمن مس به دنبال توسعه فعالیت فعالان بخش خصوصی است/ صدای فعالان بخش خصوصی از تریبون انجمن مس به گوش مسوولان می‌رسد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده