تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۲۷۳۲۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فاطمی‌امین در نشست خبری:

آغاز مزایده هزار و ۲۰۰ معدن از هفته آخر شهریور/ احیای ۴۵۰ واحد تولیدی تعطیل/ رشد ۲۷۹ درصدی تولید خودروی کامل در پنج ماهه ابتدایی امسال/ سفر ۳۵۰ فعال اقتصادی روسیه به تهران و افتتاح مرکز تجاری ایران در روسیه به‌زودی

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آمار‌های رسمی نشان دهنده این است که تولید کشور در وضعیت مناسبی است و به طور نمونه تولید خودروی سواری کامل تا نهم شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، «سید رضا فاطمی امین» امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: مهم‌ترین شاخص ارزیابی اقتصاد، میزان تولید است و بررسی آمار‌ها حاکی از فعالیت بخش صنعت، معدن و تجارت و تولید است.

وی بیان داشت: در چهارماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال تولید فولاد خام ۵.۲ درصد، محصولات فولادی ۴.۹ درصد، شمش آلومینیوم ۱۵.۷درصد، آلومینا ۸.۴ درصد، کنسانتره زغال‌سنگ ۲۰ درصد، شیشه جام ۷.۲ درصد، ظروف شیشه‌ای ۱۷ درصد، خودرو سواری کامل ۲۵۰درصد، وانت ۴۷.۷ درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۱۲۹ درصد، کامیون، کامیونت و کشنده ۱۴۸ درصد و تراکتور ۵۸ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش محصولات پتروشیمی شاهد رشد ۹ درصدی، الیاف اکریلیک رشد ۲۶ درصدی، الیاف پلی استر رشد پنج درصدی، کفش رشد ۳۱ درصدی و تلویزیون رشد ۶ درصدی شاهد بودیم.

فاطمی امین اضافه کرد: در برخی محصولات نیز شاهد کاهش تولید بودیم که از جمله در تولید کمباین به دلیل چالش مدیریتی با تامین کننده‌ها اتفاق افتاد، همچنین تولید روغن خوراکی به دلیل حذف ارز ترجیحی ۲۶ درصد کاهش، سیمان سه درصد افت و تولید پودر شوینده با کاهش هفت درصدی مواجه شد؛ با این حال هیچ گزارشی از کمبود کالا در پودر شوینده و روغن خوراکی نداشتیم.

واردات خودرو

فاطمی امین در ادامه در خصوص واردات خودرو گفت: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ناترازی در بازار خودرو و اختلاف قابل توجه در عرضه و تقاضا که سبب دو نرخی شدن خودرو‌ها شده بود، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شد؛ بنابراین یکی از دلایل ما برای واردات در کنار افزایش تولید خودرو، نزدیک کردن عرضه و تقاضا در این بازار به هم بود.

فاطمی‌امین اضافه کرد: در سبد محصولات خودروسازان داخلی، خودروی اقتصادی با کیفیت وجود ندارد، یعنی خودرو‌های موجود دارای پلتفرم قدیمی بوده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند و باید از رده خارج شوند و با توجه به اینکه عرضه محصول جدید نیز حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد، این مساله به سومین دلیل ما برای واردات خودرو و تنظیم آیین‌نامه واردات تبدیل شد.

با هیچ خودروسازی مذاکره نکردیم

وی گفت: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو وجود نداشت و یک انباشتگی در این زمینه به وجود آمد و بر این اساس در زمینه ترسیم ساز و کار واردات به شدت حساسیت وجود داشت.

وزیر صمت یادآور شد: یکی از نکاتی که مصوبه قانون مجلس نیز بود موضوع انتقال فناوری در واردات خودرو است، اما این مساله به معنای ایجاد محدودیت نیست.

وی توضیح داد: ما محدودیت ایجاد کردیم که خدمات پس از فروش باید از سوی وارد کننده انجام شود، اما ممکن است کسی وارد کننده باشد و با هماهنگی شرکتی دیگر خدمات پس از فروش ارائه کند؛ در خصوص فناوری نیز طرف می‌تواند صرفا وارد کننده باشد و با شرکت دیگر برای انتقال فناوری هماهنگ کند.

وی عرضه در بورس را اقدامی هوشمندانه برشمرد که موجب شفاف‌سازی می‌شود و خاطرنشان کرد: اکنون با رقابتی که در بورس شکل گرفته، قیمت برخی خودرو‌ها در حال کاهش است و منافع غیر معقول و رانت‌ها را از بین خواهد بر و این مساله به نفع مردم و کشور خواهد بود.

وی افزود: وزارت صمت واردکننده خودرو نیست، بلکه نقش حاکمیتی ایفا می‌کند؛ لذا ما با هیچ خودروسازی مذاکره نکرده و نخواهیم کرد، بلکه فقط ضوابط فنی، استانداردها، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و ... را به عنوان محدودیت‌ها اعلام کرده و زمان محدود به متقاضیان واردات اعلام کردیم.

۲ محل برای واردات خودرو

وی همچنین توضیح داد: در آیین‌نامه واردات خودرو ۲ محل برای واردات در نظر گرفته شده که نخستین آن، یک میلیارد یورو است که می‌تواند به انواع روش‌ها از جمله پرداخت رمز ارز انجام شود.

فاطمی امین بیان داشت: محل دوم از طریق سرمایه‌گذاری خارجی است، یعنی سرمایه گذار خارجی که بخشی از سرمایه خود را صرف تامین ماشین آلات، خطوط تولید و ... کرده، با باقی‌مانده مبلغی که مقرر بود سرمایه‌گذاری کند می‌توانند خودرو وارد کشور کند.

وی همچنین در خصوص اسقاط خودرو با انجام واردات، اظهار داشت: این موضوع در قانون جدید ساماندهی خودرو اشاره شده که تعداد آن‌ها توسط وزارت صمت و همچنین سازمان ملی استاندارد اعلام خواهد شد.
وی تصریح‌کرد: تعیین واردات خودرو به ارزش یک میلیارد یورو فقط مربوط به سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

خصوصی‌سازی صنعت خودرو

وی تاکید کرد: اصلاح صنعت خودرو چهار سال به طول خواهد انجامید که دوره نخست آن تا پایان امسال است.

وزیر صمت ادامه داد: پس از دو سال تغییرات در این صنعت برای عموم مردم محسوس خواهد شد.

فاطمی امین همچنین درباره خصوصی سازی خودروسازی بیان کرد: تا سال ۱۴۰۴ باید ۳۰ درصد تولید خودرو توسط خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا انجام شود.

وی گفت: هرچند قیمت گذاری‌ها به‌منظور خصوصی سازی نیز انجام شده، با این حال واگذاری خودروسازان کار بسیار حساسی است.

وزیر صمت همچنین درخصوص ورود یک شرکت صنایع غذایی به عرصه خودروسازی، اظهار داشت: امروز با پدیده‌ای در کشور مواجهیم که طی آن برخی هلدینگ‌ها در چند حوزه هم‌زمان به فعالیت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه هیچ منعی در این کار وجود ندارد، گفت: درخصوص صدور جواز تاسیس هم ضوابطی وجود دارد و هیچ‌گاه از نظر قانونی نمی‌توانیم مجوز صادر نکنیم.

فاطمی‌امین تاکید کرد: هرچند شرکت یاد شده مجوز فعالیت در زمینه خودروسازی را در دولت قبل دریافت کرده است، اما اگر از ما نیز درخواست می‌کرد مجوز اعطا می‌کردیم.

وی همچنین از تشکیل کنسرسیومی متشکل از چند شرکت برای راه‌اندازی آزمون تصادف خودرو در کشور خبر داد و گفت: به گفته مسوولان این کنسرسیوم، سال آینده شاهد راه‌اندازی این آزمون در کشور خواهیم بود.

صادرات لوازم‌خانگی در دستور کار است نه واردات

وی همچنین در خصوص تولید لوازم خانگی، اظهار داشت: در پنج ماه نخست امسال در همسنجی با پارسال ۱۷ درصد رشد تولید به ثبت رسیده است.

فاطمی‌امین تاکید کرد: برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی وجود ندارد، بلکه برنامه برای صادرات داریم و با چند کشور توافق شده تا خط تولید در آن‌ها راه اندازی شده و ما قطعه و فناوری به کشور‌هایی نظیر روسیه، ارمنستان و عمان صادر و در آن‌ها لوازم خانگی تولید کنیم.

کمک وزارت صمت به بورس کالا

وی به افزایش ۵۷ درصدی ارزشی و ۹۳ درصدی وزنی معاملات در بورس کالا در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه نخست پارسال اشاره کرد و گفت: افزایش معاملات بورس کالا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده، به طوری که محصولاتی نظیر ام دی اف، شیشه و ... برای نخستین بار وارد بورس شد.
وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت در یک سال گذشته به بورس کالا کمک کرده است و امروز محصولاتی نظیر سیمان و فولاد به طور کامل در این بورس عرضه می‌شوند.

رشد ۲۰ درصدی صادرات در ۴ ماهه امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه تجارت خارجی کشور افتاده، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۸ درصد افزایش صادرات اتفاق افتاد.

وی خاطر نشان کرد: در چهار ماه نخست امسال در همسنجی با سال قبل ۲۰ درصد افزایش صادرات محقق شد.

فاطمی‌امین ادامه داد: در مورد کشور روسیه نمودار‌ها به صورت نمایی بالا رفته است، به طوری که در تیرماه شاهد رشد ۱۲۰ درصدی صادرات و در مرداد ماه شاهد رشد ۱۸۰ درصدی صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال هستیم.

وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: تا چند هفته آینده ۳۵۰ فعال اقتصادی از روسیه به ایران خواهند آمد و از ابتدای امسال تاکنون هر هفته یک هیات ایرانی به این کشور سفر کرده یا هیات روسی به ایران آمده است.

وی ادامه‌داد: فردا (سه‌شنبه) نمایشگاه مصالح ساختمانی با حضور فعالان اقتصادی کشورمان در روسیه افتتاح خواهد شد، همچنین حدود دو هفته پیش نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۲» مسکو با مشارکت ۵۰ شرکت خودروساز و قطعه ساز ایرانی در روسیه برگزار شد و نمایشگاه‌های مواد غذایی و محصولات پزشکی را نیز در این کشور در پیش رو داریم.

فاطمی امین از راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در روسیه در آینده نزدیک خبر داد.

وی همچنین با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی صادرات ایران به قاره آفریقا در سال گذشته نسبت به سال ۹۹، بیان‌داشت: در پنج ماهه امسال در هم‌سنجی با پارسال صادرات به قاره سیاه رشد ۳۳ درصدی داشته است.

وزیر صمت همچنین از رشد ۶۰ درصدی صادرات به عمان در همین مدت خبر داد.

تامین برق صنایع

فاطمی امین همچنین با اشاره به تامین برق صنایع، خاطرنشان‌کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته، ۱۲ درصد برق بیشتری به صنایع تخصیص داده شد.

وی گفت: این مهم حاصل مدیریت درست در وزارت نیرو و وزارت صمت است که از همکاران وزارت نیرو تشکر می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: در موضوع برق دو کار به‌طور همزمان به پیش برده می‌شود؛ نخست، ساخت ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه توسط خود واحد‌های تولیدی که به‌زودی نخستین نیروگاه افتتاح خواهد شد.

وی ادامه‌داد: مورد دوم، کاهش مصرف برق در صنایع به‌ویژه الکتروموتور‌ها است و با نوسازی در این حوزه می‌توان تا حد زیادی از مصرف برق کاست.

احیاء ۴۵۰ واحد راکد

وی همچنین از احیاء ۴۵۰ واحد صنعتی راکد و غیرفعال از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و تاکید کرد: در این زمینه کار ویژه‌ای از مهرماه امسال آغازخواهد شد.

اصلاح ساختار وزارت صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اصلاح ساختاری انجام شده در وزارتخانه، بیان داشت: از ۱۰ سال پیش تاکنون هیچ اصلاح فرآیندی در وزارت صمت انجام نشده و ساختاری جدید در آن شکل نگرفته بود.

فاطمی امین خاطرنشان‌کرد: به همین دلیل چند پروژه را در این زمینه آغاز کردیم که نخستین آن‌ها در زمینه اصلاح ساختاری وزارتخانه است؛ به عبارت دیگر از سال ۹۰ تجمیعی در وزارتخانه اتفاق افتاده بود که تا پارسال ادامه داشت، اما اکنون تلفیق اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به برخی اقدامات دیگر در این زمینه، از فراهم شدن زیرساخت‌های سامانه پاسخگویی خبر داد که همه ورودی‌ها به این وزارتخانه از جمله تماس‌های تلفنی، ورود و خروج افراد و ... در آن وارد می‌شود.

وزیر صمت ادامه‌داد: این تحولات وزارت صمت را از یک اداره مراجعه محور به سازمانی تحول‌محور تبدیل خواهد کرد.

وی همچنین درخصوص مطرح شدن بحث تفکیک صنعت و معدن از بخش بازرگانی و تشکیل وزارتخانه‌های مجزا، تصریح‌کرد: سخنگوی دولت و معاون حقوقی رییس‌جمهور به اندازه کافی در این زمینه صحبت داشته و به تشریح مطلب پرداخته‌اند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده