تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۲۷۶۳۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا سرمایه‌ها می‌رود؟

‌می‌متالز - معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در نشست خبری امروز ریشه فراری دادن فعالان اقتصادی و خروج سرمایه‌ها را تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران ریشه فرار سرمایه‌ها از کشور را واکاوی کرد. علیرضا یاوری با اشاره به اینکه اگرچه ایران با ۷۰کشور توافق دوجانبه همکاری برای مشارکت در سرمایه‌گذاری امضا کرده، اما هیچ‌کدام از این توافقات اجرایی نمی‌شوند، در نشست خبری امروز اظهار کرد: دلیل اجرایی نشدن این توافقات این است که کشور ما به لحاظ قوانین حاکم، سرمایه‌پذیر نیست. بوروکراسی شدید در فرآیند‌های تجاری فعالان اقتصادی و سرمایه را فراری می‌دهد.

وی افزود: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر مسائل بوروکراتیک، شفافیت نیز وجود ندارد و همین موضوع سبب می‌شود تا با ایرادات غیراصولی فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در کشور محدود شود. وی تأکید کرد: در مورد عدم ورود سرمایه‌گذار آسیب‌شناسی در حال انجام است و قرار شده در قالب پژوهشی به دولت ارائه شود.

عوارض را جایگزین ممنوعیت کنید

معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به وجود برخی مشکلات در صادرات و واردات بیان کرد: متأسفانه ما کالای باارزش صادر می‌کنیم و در مقابل کالای بی‌ارزش و بی‌کیفیت با ساده‌ترین تکنولوژی مثل زیپ، کپسول گاز و... وارد می‌کنیم. در حالیکه نمونه باکیفیت این کالا‌ها در کشور تولید می‌شود، اما نمونه بی‌کیفیت را وارد می‌کنیم؛ در واقع با این کار به تولیدکننده فعال در آن بخش ضربه می‌زنیم. از سویی دیگر با واردات کالا‌های باکیفیت مثل خودرو مخالفت می‌شود. چرا نباید فردی که ثروت مشروع کسب کرده بتواند خودروی باکیفیت خارجی سوار شود.

یاوری افزود: زمانیکه می‌گوییم باید کالا‌های باکیفیت و با تکنولوژی بالا وارد شود، می‌گویند به دنبال تجمل‌گرایی هستید. این در حالی است که فعالان اقتصادی و مردمی که در این کشور پول کسب کرده‌اند برای خرید کالا‌های مدنظرشان به کشور‌های دیگر مثل امارات و... می‌روند. وی تأکید کرد: نه تنها دولت نباید مقابل واردات کالا‌های باکیفیت و لوکس را بگیرد، بلکه باید برای واردات چنین کالا‌هایی عوارض بالا وضع کند و بعد آن عوارض را صرف حمایت از اقشار کم‌درآمد و امور ضروری دیگر کند.

بلاتکلیفی اسکان توریست‌های جام جهانی

یاوری با اشاره به برگزاری جام جهانی قطر، گفت: در توافقاتی که انجام شد ظاهراً قرار است کیش میزبان برخی از توریست‌های جام جهانی قطر باشد. این در حالی است که به هیچ وجه پیش‌بینی خاصی در مورد وضعیت اسکان افراد انجام نشده است؛ حتی افرادی که در کیش زندگی می‌کنند نمی‌دانند چگونه می‌توانند برای دیدن بازی‌ها به قطر بروند. باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیقی در رابطه با میزبانی از توریست‌ها انجام شود.

غلفت از گردشگری حلال

وی ادامه داد: متأسفانه حتی درباره «گردشگری حلال» و میزبانی از توریست‌های کشور‌های اسلامی و دارای اشتراکات فرهنگی هم در کیش برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است. معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی به نظرات بخش خصوصی اهمیتی نمی‌دهند، گفت: در موارد زیادی بخش خصوصی اظهارنظر می‌کند، اما هیچ توجهی به آن نظرات نمی‌شود؛ مثلاً در فرودگاه‌های کشور بادی اسکنر نداریم و عدم واردات این دستگاه نیز ربطی به تحریم ندارد. زیرا روسیه یکی از کشور‌های تولیدکننده این کالاست؛ ما نامه زدیم و این مشکل را اعلام و پیگیری کردیم، اما حتی یک پاسخ به ما ندادند.

ماموریت بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اعلام خبر تأسیس دبیرخانه دیپلماسی اقتصادی در اتاق ایران، گفت: در این دبیرخانه بیش از ۱۰کارگروه تشکیل شده و قرار است برای کشور‌های مختلف بر اساس مزیت‌ها و اولویت‌ها، استراتژی تجاری تدوین شود. به گفته یاوری، معاونت بین‌الملل عزم جدی برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی در فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی دارد.

با تشکیل دبیرخانه دیپلماسی اقتصادی می‌توان با تمرکز بیشتری منافع اقتصادی کشور و بخش خصوصی را دنبال کرد. به عنوان مثال، یکی از بخش‌های مهم و مغفول حوزه قاره آفریقاست که ما در همین راستا به دنبال تأسیس کمیته مشترک با نیجریه به عنوان یکی از مهم‌ترین کشور‌های آفریقایی هستیم.

یاوری همچنین از تأسیس کمیته‌ای مربوط به سازمان همکاری‌های شانگ‌های در اتاق ایران خبر داد و گفت: عضویت در این سازمان از جهات مختلفی دارای اهمیت است. از جمله اینکه می‌تواند مقدمه‌ای برای خروج ایران از لیست سیاه FATF و پیوستن به این سازمان بین‌المللی باشد. عدم آگاهی از ابعاد حقوقی تحریم‌ها آسیب زیادی به تجارت ایران وارد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات عمده ما در ایران عدم آگاهی از ابعاد حقوقی تحریم‌هاست، گفت: مهم است که تجار ما اطلاع داشته باشند دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری این کشور، از چند سال پیش با وجود تحریم‌ها معافیت‌های عمومی در برخی حوزه‌ها از جمله کشاورزی و صنایع مربوط به آن، صنایع غذایی و دارویی صادر کرده و ما در این بخش‌ها در عمل تحریم نیستیم.

همچنین در نظام تحریم‌ها حوزه‌هایی با عنوان حوزه‌های خاکستری تلقی می‌شوند که نه در ردیف کالا‌های تحریمی هستند و نه با قاطعیت معافیتی درباره آن‌ها صادر شده است. از صنایع ساختمانی تا صنایع چوب و سرامیک و شیرآلات در این حوزه قرار دارند.

وی با اشاره به وجود تحریم‌های مالی و محدودیت‌های بانکی گفت: در این بخش هم راهکار‌های زیادی وجود دارد از جمله استفاده از ابزار تهاتر و بکارگیری برخی شیوه‌های قانونی و حقوقی که هم‌اکنون برخی بانک‌های داخلی نیز از این روش‌ها برای تسهیل مراودات مالی خود استفاده می‌کنند.

معاون بین الملل اتاق ایران، تدوین استراتژی واحد در رابطه با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس، به روزرسانی بانک اطلاعاتی در حوزه تجاری، تأسیس دفاتر تجاری در خارج از کشور و در مناطق حساس و هماهنگی با وزارت خارجه برای انتخاب رایزن‌های بازرگانی، حمل و نقل و انرژی از بخش خصوصی را از دیگر اقدامات این معاونت برای توسعه دیپلماسی اقتصادی برشمرد و گفت: نهاد‌های غیردولتی مانند اتاق ایران می‌توانند در سازمان‌های بین‌المللی موقعیت نظارتی و مشورتی داشته باشند. ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم چنین موقعیتی را برای اتاق ایران در کمیسیون تجاری سازمان ملل و همین‌طور سازمان WTO ایجاد کنیم؛ چراکه این امر می‌تواند مقدمه خوبی برای عضویت در چنین سازمان‌هایی محسوب شود.

منبع: فردای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده