تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۸۹۳۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت آزاد با اوراسیا از شهریور سال‌آینده اجرایی می‌شود

‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه‌تجارت با تاکید بر نقش‌آفرینی ایران در صنایع خرد کشور‌های اوراسیا، تصریح کرد: کشور‌های عضو اوراسیا در صنایع خرد و متوسط مانند پوشاک، صنایع غذایی، قطعات و تجهیزات، تجهیزات پزشکی و دارو صاحب برند نیستند، اما در حوزه‌های دیگر مانند روغن‌خام، کالا‌های اساسی، زغال‌سنگ، ورق و سنگ‌آهن دارای قوت هستند و ما می‌توانیم در این حوزه‌ها از آن‌ها بهره بگیریم.

به گزارش می‌متالز، علی رضا پیمان‌پاک با اشاره به‌جزئیات موافقت‌نامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: ۹۰‌درصد کالا‌ها در لاین سبز قرارگرفتند و تعرفه این کالا‌ها که حدود ۸‌هزار قلم کالاست صفر شد و فقط از ۱۰‌درصد کالا‌ها طبق روال گذشته تعرفه دریافت می‌شود. او با بیان اینکه روس‌ها تاحدودی تعرفه‌های بیشتری برای کالا‌های ایران ثبت کردند، افزود: در یک سال‌گذشته معاونت‌های مختلف وزارتخانه صمت با ادارات کل تخصصی و تیم‌های مذاکره‌کننده جلسه برگزار کردند و ما تلاش کردیم که بخش‌خصوصی را درگیر و از آن‌ها نظرخواهی کنیم.

به گفته پیمان پاک؛ موافقت‌نامه اوراسیا اولین تجربه ایران در زمینه تدوین تجارت آزاد منطقه‌ای است و پیوستن به پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی زمینه مناسبی برای رشد صادرات را فراهم می‌کند. کشور‌های اوراسیا حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰‌میلیارد دلار کالا وارد می‌کنند و ایران در همه حوزه‌هایی که آن‌ها نیاز دارند دارای مزیت است و در مجموع بازار خوبی پیش‌روی ما قرار گرفته و می‌توانیم در شرایط محدودیت‌هایی که تحریم‌ها برای ما ایجاد‌کرده‌است مواد اولیه و نهاده‌ها را با نرخ مناسب تهیه کنیم. این مقام مسوول در پایان این موافقت‌نامه را بین وزارتخانه‌ها دانست و افزود: این موافقت‌نامه بین وزارتخانه‌های بازرگانی کشور‌های اوراسیا تصویب شده‌است سپس در دولت‌ها و در نهایت در مجالس این کشور‌ها تصویب خواهد شد و به‌نظر می‌رسد در شهریور سال‌آینده عملیاتی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده