تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۱۷
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۹۶۳۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
۶ سهم یک صنعت دلاری بازار سهام بررسی شد

استهلاک در خط تولید صنعت سرب و روی

‌می‌متالز - صنعت سرب و روی یکی از صنایع دلاری به شمار می‌رود. در برخی از شرکت‌های فعال در این صنعت، محصولات صادرات‌محور بیش از ۶۰‌درصد درآمد آن شرکت را محقق می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، در این گزارش به بررسی شرکت‌های «فاسمین»، «فتوسا»، «فگستر»، «کبافق»، «کدما» و «فسرب» پرداخته شده است. علاوه بر بررسی سهامداران و محصولات هر نماد، آخرین گزارش فصلی و همچنین آخرین گزارش ماهانه هریک از این شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه شرکت‌های این صنعت منبع وارد‌کننده ارز به کشور محسوب می‌شوند، باید به فکر بهبود خطوط تولید و به‌روز کردن ماشین‌آلات آن‌ها بود.

«فاسمین»

شرکت کالسیمین ارزش بازاری معادل ۱۷‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دارد و سهامداران عمده آن شامل شرکت توسعه معادن روی ایران، شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت گروه مالی بانک مسکن، شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه‌محوران و شرکت مجتمع ذوب و احیای روی قشم هستند که به‌ترتیب ۴/ ۵۷ درصد، ۶/ ۳ درصد، ۵/ ۱ درصد، ۴/ ۱‌درصد و ۲/ ۱‌درصد از مالکیت شرکت را برعهده دارند. اصلی‌ترین محصولات شرکت عبارتند از شمش روی، شمش روی صادراتی، شمش سرب، کنسانتره سرب و شمش زاماک که به ترتیب ۵۹ درصد، ۳۵ درصد، ۳ درصد، ۲‌درصد و یک درصد از درآمد شرکت را تامین می‌کنند. بررسی گزارش آخرین فصل «فاسمین» حاکی از آن است که درآمد عملیاتی آن نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۰ رشدی در حدود ۱۲۸‌درصد را تجربه کرده است. همچنین سود‌های شرکت مانند سود ناخالص، عملیاتی و سود خالص رشدی به میزان ۱۷ درصد، ۱۰‌درصد و ۱۳‌درصد را به ثبت رساندند. در این میان گزارش فصلی نشان می‌دهد که رشد میزان فروش شرکت در فصل گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل برابر با ۲۴‌درصد بوده است. در نهایت آخرین گزارش ماهانه حاکی از آن است که میزان فروش در بهمن‌ماه نسبت به میانگین سال‌جاری افتی معادل ۱۶‌درصد را به خود دیده است.

«فتوسا»

شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان ارزش بازاری برابر با ۹۸۴ میلیارد تومان دارد و سهامداران عمده آن عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اعتمادایرانیان، شرکت گروه صنعتی و معدنی زرین خاورمیانه، صندوق سرمایه‌گذاری اکسیر و شرکت بازرگانی جمیلی که به ترتیب ۸/ ۳۴ درصد، ۴/ ۳۱ درصد، ۴/ ۲‌درصد و ۲‌درصد از مالکیت شرکت را بر عهده دارند. محصولات اصلی «فتوسا» شامل کنسانتره روی سولفوره صادراتی، کنسانتره روی اکسیده، شمش روی صادراتی، شمش روی، کنسانتره روی سولفوره و کنسانتره سرب اکسید می‌شود که به ترتیب ۳۲ درصد، ۳۱ درصد، ۲۱ درصد، ۱۱ درصد، ۲‌درصد و یک درصد از مبلغ فروش شرکت را تشکیل می‌دهند. بررسی گزارش فصلی منتهی به پاییز «فتوسا» نشان می‌دهد که درآمد‌های عملیاتی فصل گذشته نسبت به بازه مشابه در سال ۱۴۰۰ افتی برابر با ۸‌درصد را تجربه کرده است. از طرف دیگر سود‌های ناخالص، عملیاتی و خالص آن توانسته‌اند رشدی برابر با ۱۰ درصد، ۱۹‌درصد و ۷۱‌درصد را به ثبت برسانند. از طرف دیگر میزان فروش فصلی این شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰ افتی برابر با منفی ۹‌درصد را نشان می‌دهد. اما در آخرین گزارش ماهانه منتهی به بهمن می‌توان رشد ۴۹ درصدی میزان فروش شرکت را نسبت به میانگین سال‌جاری مشاهده کرد.

«فگستر»

شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان ارزش بازاری برابر با ۹۰۴ میلیارد تومان دارد. سهامداران اصلی این شرکت شامل شرکت زرین معدن آسیا، شخص حقیقی، شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان‌گستران و صندوق سرمایه‌گذاری و بازارگردانی معیار و در حدود ۶/ ۴۱ درصد، ۲/ ۹ درصد، ۱/ ۹‌درصد و ۷/ ۴‌درصد از شرکت را مالک هستند. تولیدات اصلی «فگستر» عبارتند از شمش روی صادراتی و شمش روی که به ترتیب ۵۵‌درصد و ۳۸‌درصد از درآمد شرکت را تامین می‌کنند. آخرین گزارش فصلی شرکت حکایت از آن دارد که درآمد‌های عملیاتی افتی برابر با ۴۵‌درصد را به ثبت رسانده است. از طرفی سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص «فگستر» افتی برابر با ۸۲ درصد، ۶۴‌درصد و ۵۸‌درصد را تجربه کرده‌اند. میزان فروش شرکت در گزارش فصلی پاییز نشان می‌دهد که نسبت به سال ۱۴۰۰ افتی برابر با ۴۴‌درصد محقق شده است که بیانگر وضعیت نامناسب شرکت است. همچنین بررسی گزارش ماهانه منتهی به بهمن خبر از آن می‌دهد که میزان فروش شرکت در این ماه نسبت به میانگین سال ۱۴۰۱، ۲۳‌درصد کاهش پیدا کرده است.

«کبافق»

شرکت معادن بافق ارزش بازاری در حدود ۳‌هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان دارد و سهامداران عمده آن عبارتند از شرکت خدمات بازرگانی پیمان امیر و شخص حقیقی که به ترتیب مالک ۹/ ۷۶‌درصد و ۲/ ۱‌درصد از سهام شرکت هستند. محصولات اصلی «کبافق» شامل شمش روی صادراتی و شمش روی داخلی هستند که به ترتیب ۹۰‌درصد و ۱۰‌درصد از درآمد شرکت را تشکیل می‌دهند. با توجه به آخرین گزارش‌های فصلی شرکت عملکرد «کبافق» نسبت به سال گذشته رو به افت بوده است. درآمد عملیاتی آن در آخرین فصل نسبت به سال ۱۴۰۰ افتی برابر با ۸۹‌درصد را تجربه کرده است. همچنین سه‌سود اصلی شرکت به ترتیب افتی معادل ۹۱ درصد، ۹۶‌درصد و ۹۰‌درصد را به ثبت رسانده است. در این میان میزان فروش شرکت در فصل گذشته نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ افت قابل‌توجهی معادل ۹۰‌درصد را تجربه کرده است. همچنین براساس آخرین گزارش ماهانه شرکت در بهمن میزان فروش در ماه گذشته برابر با صفر بوده است.

«کدما»

شرکت معدنی دماوند ارزش بازاری به میزان هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان دارد و سهامداران عمده آن شامل شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه‌پارس و شرکت سرمایه‌گذاری سینا بهگزین هستند که مالکیت حدود ۵/ ۴۷‌درصد و ۶/ ۱‌درصد از شرکت را برعهده دارند. تولیدات اصلی این شرکت عبارتند از کنسانتره سرب، تراورتن و سایر کانی‌های معدنی که به‌ترتیب حدود ۸۵ درصد، ۱۱‌درصد و ۴‌درصد از مبلغ فروش شرکت را تشکیل می‌دهند.

بررسی آخرین گزارش فصلی منتهی به پاییز ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی شرکت توانسته رشدی برابر با ۳‌درصد را به ثبت برساند. از طرف دیگر هر یک از سود‌های ناخالص، عملیاتی و خالص شرکت به ترتیب افتی برابر ۳۷ درصد، ۳۳‌درصد و ۷۹‌درصد را تجربه کرده‌اند. میزان فروش شرکت در گزارش فصل پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز سال قبل افتی برابر با منفی ۳۹‌درصد را تجربه کرده است. همچنین در بررسی گزارش‌های ماهانه می‌توان متوجه شد که میزان تولید در بهمن‌ماه نسبت به میانگین سال‌جاری رشدی در حدود ۶‌درصد را به خود دیده است.

«فسرب»

شرکت ملی سرب و روی ایران ارزش بازاری در حدود ۲‌هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان را در بر دارد و سهامداران عمده آن شامل شرکت توسعه معادن روی ایران، شرکت توسعه فناوری مدبران خلیج‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه‌محوران، شخص حقیقی، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت نیکان سرشت سرزمین ایرانیان هستند که به‌ترتیب مالکیت ۸/ ۵۵ درصدی، ۵/ ۸ درصدی، ۳/ ۲ درصدی، ۵/ ۱ درصدی، ۵/ ۱ درصدی و ۱/ ۱ درصدی شرکت را بر عهده دارند.

محصولات اصلی «فسرب» عبارتند از شمش روی، شمش سرب، شمش نقره ۹۸‌درصد و سایر محصولات که به ترتیب ۵۷ درصد، ۲۲ درصد، ۱۵‌درصد و ۵‌درصد از درآمد عملیاتی شرکت را تشکیل می‌دهند. بررسی آخرین گزارش فصلی شرکت نشان می‌دهد که شرکت در وضعیت مناسبی قرار ندارد. درآمد عملیاتی آن نسبت به فصل پاییز در سال ۱۴۰۰ افتی برابر با ۴۲‌درصد داشته که همین موضوع باعث زیان‌ده شدن «فسرب» برای اولین بار طی فصول گذشته شد. بررسی گزارش فصلی منتهی به پاییز ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که میزان فروش شرکت نسبت به پاییز ۱۴۰۰ افتی معادل ۵۲‌درصد را تجربه کرده است. از طرف دیگر بررسی آخرین گزارش ماهانه شرکت از رشد ۶۲ درصدی میزان فروش بهمن‌ماه نسبت به میانگین سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهد.

نتیجه‌گیری

صنعت سرب و روی یکی از صنایع مهم است که محصولات صادرات‌محور بخش مهمی از فروش آن‌ها را شامل می‌شود. با توجه به اینکه این صنعت ارز‌آور با مشکلاتی مانند مستهلک شدن خطوط تولید و ماشین‌آلات روبه‌روست، می‌تواند در سال‌های آتی، درآمد و به تبع آن سود شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. همان‌طور که در روند اقلام صورت سود و زیان می‌توان مشاهده کرد سود‌آوری برخی از شرکت‌ها دچار اختلال شده و برخی از شرکت‌هایی که تا به حال زیان‌ده نشده بودند، در فصل گذشته زیان خالص را شناسایی کردند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده