تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۰۸۲۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

استخراج اسمی پروانه‌های معادن استان زنجان حدود ۱۴ میلیون تن است

‌می‌متالز - مدیر کل سازمان صمت استان زنجان استخراج اسمی پروانه‌های معادن را حدود ۱۴ میلیون تن است گفت: میزان سرمایه‌گذاری ۴۵۲ میلیارد تومان است و این رقم هزینه‌ای بوده که صرفا برای اکتشاف به کارگرفته شده است.

به گزارش می‌متالز، مجید گلشنی امروز ۵ تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: ۱۲۳۸ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان در استان وجود دارد و این مبلغ بر اساس ابلاغ پروانه‌های بهره‌برداری نوشته شده است.

وی با بیان اینکه ۴۴۷ فقره معدن ثبت شده در استان وجود دارد که ۳۷۴ مورد در حال حاضر پروانه بهره‌داری دارد افزود: بقیه معادن سلب صلاحیت شده و بهره‌برداری ندارند.

مدیر کل سازمان صمت استان زنجان استخراج اسمی پروانه‌های معادن را حدود ۱۴ میلیون تن اعلام کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری ۴۵۲ میلیارد تومان است و این رقم هزینه‌ای بوده که صرفا برای اکتشاف بکارگرفته شده است و دارایی‌ها مثل دستگاه‌ها و ماشین‌آلات لحاظ نشده است.

وی با اشاره به وجود ۹۴ مورد اتحادیه در استان که ۴ مورد با هم ادغام خواهند شد، گفت: اصناف ۴۲ هزارو ۸۰۰ مورد است که برای این تعداد پروانه کسب صادر شده است.

گلشنی با بیان اینکه در حوزه فرش ۴۵۰۰ نفر بیمه شده شاغل در استان وجود دارد گفت: از روی بازدید‌های نظارتی و بیمه روستایی و تامین اجتماعی، ۳۰ هزار نفر به صورت دائم و ۶۰ هزار نفر به صورت دائم و فصلی اشتغال دارند.

وی میزان تولید فرش دستبافت در استان را ۱۵۰ هزار متر مربع در سال اعلام کرد و گفت: از کارگاه‌های متمرکز و غیر متمرکز بازرسی شده و در نهایت میزان بافت فرش مشخص می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه در بحث بازرسی و نظارت ۳ گروه در سطح بازار نظارت دارند یاداور شد: امسال سعی شده تا بازرسی‌ها مشترک باشد و به طور متوسط سالانه بیش از ۳۰ هزار مورد بازرسی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری صادرات ۴۹۱ میلیون دلاری در سال گذشته گفت:، اما میزان صادرات بیشتر از برنامه‌ریزی هدفگذاری شده بود.

گلشنی با اشاره به اینکه امسال هدف‌گذاری صادرات انجام نشده چراکه اختلافات زیادی با اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان وجود دارد و به نتیجه نرسیده‌ایم اذعان کرد: با این حال باید حداقل ۶۵۰ میلیون دلار صادرات از استان انجام شود.

وی با اشاره به وجود ۶ کارگروه مهم در حوزه صنعت و معدن و تجارت گفت: این حوزه‌ها شامل تنظیم بازار، تسهیل رفع موانع تولید، فرش، توسعه تجارت، شورای معادن، کارگروه توسعه است.

مدیرکل سازمان صمت استان زنجان بیان کرد: در حوزه صنعت و معدن هدفگذاری ۱۰.۹ درصدی وجود دارد تا استان بتواند به رشد ۸.۵ درصد برسد و برای اینکه به این رقم برسیم باید ابتدا به هدف‌گذاری ۱۰.۹ دست یابیم؛ بنابراین باید ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان داشته باشیم و در بخش معدن نیز باید ۴۵۰ میلیارد تومان تحقق شود تا به رشد مذکور برسیم.

وی در ادامه با بیان اینکه معدن صرفا به عنوان یک عامل اقتصاد مستقیم نیست و نیروی محرکه است گفت: در بحث صادرات باید به دنبال تاجر سازی برویم، اما متاسفانه در استان یک تاجر موفق و قوی نداریم. این در حالی است که در شهری مثل قم پر از تاجر است و محصول بر روی زمین نمی‌ماند، با این وجود هدف اصلی در حوزه تجارت تاجر سازی، بالا بردن تنوع سبد صادراتی، تشویق صادرات محصولات کشاورزی از خود استان می‌باشد. امیدواریم همه انچه که می‌خواهیم در استان تولید کنیم را بتوانیم صادر کنیم.

گلشنی با بیان اینکه به دنبال کارت خدمات ویژه به صادرکنندگان هستیم گفت: در استان زنجان در بحث اشتغال رتبه بالایی در کشور داریم و پایین‌ترین بیکاری را داریم، اما باز هم بیکاران در سطح اجتماع دیده می‌شوند و این امر به عدم تعادل در توزیع مناطق تامین کننده شغل باز می‌گردد.

مدیر کل سازمان صمت استان زنجان گفت: کم کم شرق زنجان در حال مهاجر پذیری به دلیل امار بالای ایجاد اشتغال است، و این امر به عدم سرمایه‌گذاری در مناطق دیگر بر می‌گردد و مقرر است تا در کارگروه تسهیلات و رفع موانع تولید، مطابق با تبصره ۱۸ تخفیف به سرمایه‌گذاران مناطق محروم ارائه شود؛ بنابراین نگاه ما بخشی نیست و نمی‌توان نگاه بخشی داشت.

وی اذعان کرد: ما باید به دنبال سرمایه‌گذار باشیم نباید سرمایه‌گذار دنبال ما باشد و بنابراین نباید سرمایه‌گذاران را از استان فراری داد. چراکه بخش عمده‌ای از صنایع را نیاز داریم و محتاج سایر استان‌ها هستیم باید بتوانیم با جذب سرمایه‌گذاران به استان علاوه بر اثرات مثبت دیگر سبب خودکفایی در تامین برخی مواد که صنعت استان نیازمند است باشیم.

وی در ادامه از تمدید زمان ارسال پیشنهاد قیمت برای مزایده واگذاری امتیاز برداشت و فروش پسماند روی زنجان تا ۲۳ تیرماه خبر داد و افزود: کلیه شرایط، قراردادها، پیوست‌های قرارداد، فراخوان آگهی، نحوه اخذ ضمانت نامه ها، نحوه ورود، در سامانه ستاد به طور کامل و شفاف بارگذاری شده است تا کلیه متقاضیان بتوانند با اطلاعات کامل در این مزایده شرکت کنند و در نهایت به بالاترین درصد پیشنهادی با بالاترین امتیاز صلاحیت فنی و مالی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۹ تیرماه جاری زمان بازگشایی پاکات مزایده است، اظهار کرد: مطابق برنامه زمان بندی، ۲۶ تیرماه نتیجه و برنده مزایده اعلام می‌شود.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان میزان ظرفیت انبار پسماند روی ۹ میلیون و ۹۸۵ هزارو ۵۷۷ تن است و بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام شده عیار روی این پسماند ۱.۵۲ درصد و عیار سرب آن ۱.۸ درصد است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش پسماند شهرک تخصصی روی زنجان به استان اختصاص می‌یابد.

وی در بخشی دیگر با اشاره به کمبود نیروی متخصص و فنی در استان، گفت: با بررسی وضعیت می‌توان عنوان کرد شاید مشکل اشتغال در استان نداشته باشیم، اما عدم توزان و نبود تناسب کیفی در بعضی رشته‌ها وجود دارد. فرضا کارفرمایان به دنبال یک سری تحصیل‌کرده فنی و متخصص با مهارت بالا هستند، ولی نیروی مورد نیاز تامین نمی‌شود که این امر اهمیت صنعت و دانشگاه را بیش از گذشته نمایان می‌کند؛ در همین راستا مقرر شده است بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان در بخش‌های مورد نیاز کارفرمایان به کارخانه‌جات و شرکت‌ها بورسه شوند.

گلشنی در خصوص حواشی که در فضای مجازی پیرامون کد استخدامی خود ایجاد شده نیز یاد آور شد: بنده موافقت امور استخدامی خود را دارم و بر اساس ۳ نفر بازنشسته و ۱ نفر ورود این اتفاق افتاده است و وزیر نیز بر این اساس حکم بنده را امضا کرده است و شرکت‌هایی که در اختیار داشته‌ام را نیز واگذار کرده کرده‌ام.

وی در خصوص عدم دریافت حقوق در طول مدتی که مدیرکل سازمان صمت استان را بر عهده گرفته نیز گفت: بنده تحت فشار‌های رسانه‌های قرار نمی‌گیرم نمی‌توانم تمام کار‌هایم را هر روز رها کنم و با خودرو اداره برای پیگیری دریافت حقوقم تا تهران بروم با این حال موضوع از طریق روند اداری در حال پیگیری است، اما این نکته را نیز ذکر کنم که هر لحظه که به بنده بگویند خوش آمدی خوشحال هم می‌شوم!

منبع: موج رسا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده