تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۲۳۱۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سومین روز نمایشگاه صنعت

صنعتگران در مسیر جهانی شدن

‌می‌متالز - سومین روز نمایشگاه صنعت ایران با استقبال قابل‌توجه صنعتگران و بازرگانان خارجی مواجه بود. سفیر عربستان از مهمانان این نمایشگاه بود و با اینکه بازدید وی از این نمایشگاه چندان طولانی نبود، از تمایل عربستانی‌ها به همکاری با صنایع ایرانی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سید امید هاشمی، مدیرعامل شرکت بین‌المللی بازرگانی ایدرو تاکید کرد که با توجه به استقبال خوب خارجی ها، باید از وزارت صمت درخواست کنیم تا با ارزیابی این مساله، برنامه‌ریزی لازم برای حرکت به سمت بازار‌های جهانی را تبیین کند. مرتضی یزدانی، قائم‌مقام مدیرعامل ایدرو هم که در گفت وگوی خود با «دنیای‌اقتصاد» از حضور سفیر عربستان در این نمایشگاه و از تمایل عربستانی‌ها به همکاری با صنایع ایران خبر داد، از گلایه‌های صنعتگران حاضر در نمایشگاه نیز گفت و تاکید داشت که مشکلاتی از قبیل تامین مالی که برعهده بانک‌هاست و مشکلات گمرکی سد راه صنایع که مانع واردات و صادرات آسان محصولات و مواد اولیه می‌شوند باید حل شوند. به گفته او تنها هدف از برگزاری نمایشگاه صنعت ایران، برطرف کردن حتی یک مشکل صنعت ایران است و در این راه، تمامی همکاری‌های لازم با صنایع، صورت گرفته است.

فضایی برای ارائه پیشرفت‌های صنعت

مدیرعامل شرکت بین‌المللی بازرگانی ایدرو در خصوص اهداف داخلی و خارجی نمایشگاه صنعت ایران گفت: بیست‌وسومین دوره نمایشگاه صنعت در نمایشگاه بین‌المللی تهران در جریان است و خوشبختانه میزان مشارکت خوبی را در بخش‌های داخلی و خارجی شاهد بودیم. اهداف ما از برگزاری این نمایشگاه، برگزاری جلسات و ملاقات‌های B ۲ B بازرگانان و صنعتگران داخلی و خارجی بود که خوشبختانه این مهم حاصل شده است. در این دوره از نمایشگاه، کشور‌های مختلفی حاضر شدند و زیرگروه‌های صنعتی متفاوتی نیز به اینجا آمده‌اند و با انجام فعالیت‌های بازرگانی و صنعتی مختلف، شرایطی مفید برای صنعت کشور مهیا شده است. در چند روز نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است تا چند مبحث مهم اقتصاد و صنعت کشور به صورت همایش و کارگروه، مورد بررسی قرار گیرد.

سید امید هاشمی افزود: طبیعی است با توجه به رشد تبادلات اقتصادی بین ایران و چین، حضور گسترده صنعتگران چینی در این نمایشگاه را شاهد باشیم. شاید به دلیل مسائل تحریمی، صنعتگران و بازرگانان کشور ترجیح داده‌اند به‌عنوان نماینده شرکت‌های بزرگ در این نمایشگاه حضور یابند. به نوعی آن‌ها به این موضوع مانند یک فرصت نگاه کرده و سعی کرده‌اند ارتباطات خوبی را با چینی‌ها برقرار کنند. به دلیل شرایط تحریمی و سیاسی تحمیل‌شده به کشور، شرکت‌های غیر‌چینی توانایی حضور گسترده در این نمایشگاه را ندارند، اما خوشبختانه از ژاپن، ترکیه، اتریش، بلغارستان، ایتالیا و آلمان به‌طور مستقیم یا به‌صورت نمایندگی، صنعتگرانی را در این نمایشگاه داریم. وی تصریح کرد: خوشبختانه با گسترش رقابت و تولید صنعتگران کشور، کیفیت این نمایشگاه نسبت به دوره قبلی با رشد مواجه شده است.

این روز‌ها نمایندگان مجلس و معاونان وزارتخانه‌ها با حضور در این نمایشگاه شاهد دستاورد‌های متعدد صنعتگران ایرانی هستند و سعی دارند با پیگیری مشکلات آنها، شرایط را برای گسترش تولید در کشور بهبود بخشند. خوشبختانه در برخی از زمینه‌ها، کار به تولید صفر تا صدی در داخل رسیده است. در نتیجه با وجود رخ دادن همه‌گیری کرونا در سال‌های گذشته استقبال خوبی را در این دوره شاهد بودیم. مدیرعامل شرکت بین‌المللی بازرگانی ایدرو گفت: بالغ بر ۴۰۰شرکت ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند که رشد ۲۰درصدی تعداد ایرانی‌های حاضر در نمایشگاه را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. حدود ۱۲۰شرکت خارجی نیز در این حوزه حضور داشتند که باعث رشد ۸۰ تا ۹۰‌درصدی متراژ نمایشگاه شد.

حضور ۴۰شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه نیز نویدبخش رشد و پویایی صنعت و اقتصاد کشور بود. در برگزاری نمایشگاه تلاش کردیم با تسهیل امور، ایام مفیدی را برای صنعت کشور رقم بزنیم. هاشمی افزود: براساس اعلام همکاران ما، اکثر شرکت‌هایی که سال‌های گذشته در این نمایشگاه حضور داشتند، در نمایشگاه فعلی نیز حاضر شدند و توانمندی‌های خود را در معرض دیدگان بازدیدکنندگان قرار دادند. البته به دلیل اینکه برخی نمایشگاه‌های شهرستان‌ها و البته نمایشگاه‌های خارجی، میزبان برخی صنعتگران ما بوده‌اند، آن‌ها تصمیم گرفتند در این نمایشگاه حاضر نباشند و خود را آماده حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگری کنند. به‌جز چند شرکت ابزارآلاتی، تفاوت زیادی بین نمایشگاه امسال و نمایشگاه سال‌های گذشته در مهمانان ثابت ما ایجاد نشده است.

هاشمی در نهایت گفت: از دیدگاه ما، در بخش ابزارآلات، استقبال خیلی خوبی را از طرف مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی شاهد بودیم. در صنعت لیزر نیز با توجه به بومی‌سازی صنایع لیزری و روباتیک، می‌توانیم شاهد نقش موثر این صنایع در کشورمان باشیم و از همین رو، استقبال خوبی از این صنایع را شاهد بوده‌ایم. حدود ۸۰‌درصد تولیدات این صنایع بومی‌سازی و داخلی‌سازی شده‌اند و این نمایشگاه، بهترین فضا برای ارائه خدمات صنایع ایرانی است. تفاوت مهم این نمایشگاه و نمایشگاه‌های گذشته، استقبال خوب خارجی‌هاست. در نتیجه این موضوع باید از وزارت صمت درخواست کنیم تا با ارزیابی این حضور، برنامه‌ریزی لازم برای حرکت به سمت بازار‌های جهانی را تبیین کند.

هدف‌گذاری ایدرو برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی

قائم‌مقام شرکت بین‌المللی بازرگانی ایدرو درباره برگزاری نمایشگاه صنعت ایران گفت: در سال‌جاری نسبت به سال‌های قبل از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و استقبال آنها، شاهد اتفاقات مثبتی بوده ایم. در بخش خارجی، شاهد سه‌برابر شدن متراژی که در اختیار خارجی‌ها قرار گرفته است، بودیم. خارجی‌ها بسیار مشتاق هستند تا به صنعت ایران ورود کنند. هدف ما از برگزاری این نمایشگاه نیز ایجاد پل ارتباطی بین صنعتگران داخلی و خارجی و همچنین صنعتگران داخلی با یکدیگر است. سعی کردیم پل ارتباطی باشیم و در این راه با دعوت از نمایندگان مجلس، دولتمردان و تمام افراد حاضر در بخش صنعت از جمله دکتر اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس، گامی مهم در جهت نمایش فعالیت صنعتگران ایرانی برداشتیم. مرتضی یزدانی، افزود: با تذکراتی که در سال گذشته به ما داده شد، تصمیم گرفتیم با دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت، عرصه را برای حضور آنان در این نمایشگاه نیز فراهم کنیم و خوشبختانه، استقبال خوبی را نیز شاهد بودیم. تنها هدف ما از برگزاری این نمایشگاه، برقراری پل ارتباطی بود و خوشبختانه در این امر موفق هم بودیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در روز افتتاحیه، آقای سوزوکی از ژاپن به عنوان نماینده این کشور در نمایشگاه ما حضور داشتند. سفیر عربستان نیز با حضور در مجموعه نمایشگاه بین‌المللی، از نمایشگاه صنعت، نمایشگاه نانو و نمایشگاه کانمین بازدید کرد. او با استقبال از این نمایشگاه ها، امیدوار بود تا تعاملات تجاری خوبی بین ایران و عربستان شکل بگیرد. اگرچه ارتباطات سیاسی دو کشور به‌تازگی ترمیم شده است، تلاش کردیم به کمک راه‌های ارتباطی، شرایط را برای حضور عربستانی‌ها در ایران در نمایشگاه‌های آتی و همچنین حضور ایرانی‌ها در نمایشگاه‌های عربی، مهیا کنیم. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی ایدرو گفت: شرکت‌های عربی و تجار عرب نیز با برقراری ارتباط با شرکت‌های ما تلاش کردند آغازگر ارتباط صنعت ایران و عربستان باشند. باید اشاره کرد که اگر بخواهیم شرکت‌های خارجی را به این نمایشگاه دعوت کنیم، می‌توانیم کل نمایشگاه را به خارجی‌ها اختصاص بدهیم و ایرانی‌ها در نقش بازدیدکننده به نمایشگاه صنعت بیایند. با این حال قصد داشتیم با تلفیقی از شرکت‌های داخلی و خارجی، شرایطی را برای آشنایی طرف‌های مختلف فراهم کنیم.

یزدانی در نهایت درباره مشکلاتی که صنعتگران حاضر در نمایشگاه از آن سخن می‌گویند، گفت: بیشترین مشکلی که صنعتگران حاضر در این نمایشگاه از آن گلایه داشتند، مشکلات تامین مالی از سوی بانک‌ها و همچنین مشکلات گمرکی بود که در واردات و صادرات، مشکلات زیادی ایجاد کرده است. بوروکراسی اداری نیز مشکل و معضل دیگری بود که صنعتگران از آن گلایه داشتند. ایدرو تلاش کرده است با انتقال این مشکلات و ارائه برخی نامه‌های بیان مشکلات صنعتگران، با توجه به ارتباطاتی که دارد و با توجه به ظرفیت نمایشگاه، گامی موثر در آگاه کردن مسوولان از مشکلات صنعت ایران بردارد.

اگر بتوانیم حتی یک مشکل از صنعت را در این نمایشگاه حل کنیم، این نمایشگاه را برنده می‌دانیم. ما برای تبلیغ نیامده‌ایم و به دلیل مشکلات موجود در کشور و محدودیت‌های تحریمی، هدف ما تنها برداشتن باری از روی دوش صنعتگران بوده است. قائم‌مقام شرکت بین‌المللی بازرگانی ایدرو در نهایت این خبر را داد که ایران قصد حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را نیز دارد و گفت: ما قصد داریم با توجه به توانمندی‌های گسترده صنایع ایرانی، گامی مهم در جهت حضور مستمر در نمایشگاه‌های بین‌المللی برداریم. شرکت‌های صنعتی ایران هیچ چیزی از خارجی‌ها کمتر ندارند و با توانایی‌هایی که در اختیار آن‌ها هست، می‌توان نگاهی دوراندیشانه به بازار‌های جهانی داشت. ما با توجه به تحریم بودن برخی کشور‌های شرقی، در نظر داریم طی هماهنگی با این شرکت‌ها، نمایشگاه‌هایی را به صورت مشترک با آن‌ها برگزار کنیم. از سوی دیگر برقراری دوباره ارتباط با عربستان‌سعودی نیز مزید بر علت شد تا هدف فعلی ما، حضور در نمایشگاه‌های اوراسیا و عربی باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده