به گزارش میمتالز، علاوهبر این ضیغمی خبر داد که بهزودی توافقنامههایی با سوریه، ونزوئلا و اندونزی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. طبیعی است که باید این اخبار را به فالنیک گرفت، زیرا پس از چند دهه بحث و گفتگو، در نهایت بهنظر میرسد اهمیت تجارت آزاد در رشد و توسعه کشور، موردتوافق سیاستگذاران قرارگرفتهاست، با اینوجود باید این نکته را درنظر داشت که تجارت آزاد به تنهایی راهحل مشکلات تجارت ایران نیست. در اینجا دو نکته اهمیت دارند. مساله اول آن است که میزان تجارت ایران با کشورهایی همچون سوریه و ونزوئلا رقم قابلتوجهی نیست و بهنظر میرسد توافق تجاری بدون اینکه هنوز تجارتی شکلگرفته باشد بیشتر جنبه سمبلیک داشتهباشد. مساله دیگر آن است که در حالحاضر عمده شرکتهای بزرگ ایران در حوزههای نفتی، پتروشیمی و در مرحله بعدی محصولات معدنی مشغول فعالیت هستند، بنابراین صادرات ایران نیز بیشتر شامل همین محصولات میشود. جنس محصولات صادراتی ایران بهصورتی است که عرضه، تقاضای خود را در بازار پیدا میکند، در نتیجه توافقهای تجارت آزاد تاثیر عمدهای بر صادرات مواد خام و با ارزشافزوده پایین نخواهد داشت. بهعنوان نمونه از مجموع ارزش صادرات ایران به اندونزی در ۸ماهه نخست امسال ۹۳درصد مربوط به صادرات شمش فولاد و ۴درصد مربوط به صادرات قیر بودهاست؛ در واقع اصلاحات در سیاست تجاری کشور نیازمند تغییرات در دیگر حوزههای اجتماعی و سیاسی است. یکی از این موارد ساخت نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که در آن فعالان اقتصادی به سرمایهگذاری ترغیب شوند. تامین امنیت سرمایه داخلی و خارجی کمک خواهد کرد تا فعالان اقتصادی تولید کالاهای با فناوری بالاتر را در دستور کار قرارداده و ارزشافزوده بیشتری تولید کنند. اصلاحات تجاری بدون درنظرگرفتن این پیشنیازها ممکن است باعث شود که ایران تنها به بازار مصرفی دیگر کشورها تبدیل شود. مهدی ضیغمی در این همایش با بیان اینکه این رویداد مهمترین رویداد تجاری کشور است، گفت: در سالمیلادی که گذشت ۱۳۰۰ مهمان داشتیم، بنابراین برنامه دولت افزایش کیفیت مهمانان و رشد مبادلات مالی در نمایشگاه ششم است. همه دولتمردان از این نمایشگاه حمایت میکنند و در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.
رئیس سازمان توسعهتجارت ایران افزود: برنامه ما در سالمیلادی جدید توسعه زیرساختهای نمایشگاه است؛ چراکه هدف ما در رویداد ششم ایران اکسپو، دعوت از ۵هزار مهمان خارجی بود، اما ظرفیت تهران برای پذیرش حدود ۳۵۰۰نفر است. دبیرخانه دائمی هم برای این نمایشگاه ایجاد میکنیم. او با بیان اینکه با حضور مهمانهای خارجی مبادلات تجاری بین ایران و سایر کشورها توسعه مییابد، گفت: قصد ما این است که با بر گزاری هر نمایشگاه یکمیلیارد یورو به صادرات کشور، افزوده شود.
ضیغمی تصریح کرد: همزمان با این نمایشگاه طی سالگذشته تصویب شد موافقتنامههای تجاری و آزاد را با برخی از کشورها رقم بزنیم. در همین راستا امیدواریم تجارت آزاد با اوراسیا طی ۶ماه آینده از سوی مجلس شورایاسلامی ابلاغ شود.
او افزود: همچنین تجارت آزاد با کشورهای سوریه و ونزوئلا و یکی از کشورهای اروپایشرقی در دست اقدام است. تجارت ترجیحی با اندونزی و برخی کشورهای آسیایشرقی نیز در دستور کار قرار دارد. تجارت آزاد با پاکستان نیز در مرحله تنظیم فهرست کالاهاست. اضافهکردن کشتی در حوزه دریای خزر و خلیجفارس به مقصد برخی از کشورها بهویژه آفریقا نیز در دستور کار قرار دارد.
محمدصادق قنادزاده؛ معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعهتجارت ایران هم در همایش «معرفی ظرفیتها، اهداف و برنامههای ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران» با تاکید بر اینکه این رویداد دستاوردهای بسیاری برای کشور بههمراه دارد، گفت: دولت از جمله رئیسجمهوری، معاون اول و وزرای دولت حمایت و همراهی لازم برای بر گزاری این نمایشگاه را دارند و مصوبات مناسبی در این راستا صادر شدهاست که میتواند به بر گزاری بهتر این رویداد کمک کند. او با تاکید بر اینکه این رویداد باید در تقویم سالانه کشور ثبت شود، تصریح کرد: بر گزاری دوره پنجم ایران اکسپو نشانداد اگر این رویداد بهدرستی مدیریت شود، میتوان با توسعه ظرفیتهای کشور نتایج بسیاری را بهدست آورد. قنادزاده با اشاره به بهبود وجهه بینالمللی ایران با بر گزاری دوره پنجم ایران اکسپو، گفت: در این رویداد توانستیم با حضور تجار از ۷۰کشور و بر گزاری ۱۰۰نشست B ۲ B به قراردادهایی بالغ بر ۲میلیارد دلار دستیابیم. او با تاکید بر اینکه برای بر گزاری نمایشگاه ششم ایران اکسپو ضعفها را احصا کردیم، تاکید کرد: در دوره پیشین انتظار استقبال بزرگی نداشتیم درحالیکه ۷۰۰شرکت داخلی و ۳۰۰شرکت خارجی شرکت کردند، به همیندلیل برای دوره بعدی از مهرماه ستاد مرکزی شکلگرفت تا برنامهریزی و پیگیریهای لازم با دستگاههای مختلف انجام شود و همچنین بهدنبال بهرهمندی بیشتر از ظرفیتهای اتاقهای بازرگانی هستیم. قنادزاده تاکید کرد: بهدنبال جذب حدود سههزار تاجر برای دوره ششم ایران اکسپو هستیم و در همین راستا اقدامات لازم از سوی سفارتخانهها آغاز شدهاست. به گفته قنادزاده، بر گزاری این رویداد اقدام بزرگی است که هزینه محسوب نمیشود؛ بلکه اگر از این فرصت بهدرستی استفاده شود، سرمایهگذاری مهمی برای توسعه بازارهای کشور محسوب میشود.
رئیس ستاد بر گزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایران اکسپو) نیز گفت: پیشبینی میشود در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ بیش از چهارمیلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری منعقد شود. مجید تکبیری با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای مهم برای معرفی ظرفیتهای تولیدی کالاها و خدمات کشور محسوب میشود، گفت: دیپلماسیسیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی کشور باشد و جایگاه و نقش دیپلماسی باید در رشد و توسعه اقتصادی دیده شود. او با اشاره به بر گزاری ششمین نمایشگاه بینالمللی توانمندیهای صادراتی ایران، تحتعنوان ایران اکسپو ۲۰۲۴ که قرار است از تاریخ ۸ تا ۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شود، گفت: این نمایشگاه که بزرگترین رویداد در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی است، در راستای تحقق شعار رشد تولید و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در افزایش و ارتقای صادرات غیرنفتی برگزار میشود. تکبیری افزود: برقراری ارتباط موثر و هدفمند میان شرکتهای داخلی و تجار خارجی و همینطور زمینهسازی جهت انعقاد قراردادهای صادراتی و جذب سرمایهگذاری خارجی از دیگر برنامههای مدنظر است و این امید وجود دارد که با دعوت حدود ۳هزار تاجر خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا بتوان یک برنامه عملیاتی و ثمر بخش را اجرا کرد.
به گفته او تمرکز در نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۴ در ۶ گروه کالایی محصولات شرکتهای ایرانی شامل: صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات؛ صنعت؛ فرش دستباف، صنایعدستی و گردشگری؛ دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی؛ صنعت ساختمان و خدمات فنی - مهندسی؛ گروه پتروشیمی است. او با بیان اینکه دایرکردن فضای بر گزاری نشستهای B ۲ B میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی از دیگر برنامههای ستاد بر گزاری نمایشگاه است، گفت: پیشبینی بر گزاری حدود ۲هزار نشست B ۲ B را در ایام بر گزاری نمایشگاه داریم. همچنین حدود ۲۵ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی از کشورهای مختلف و روسای اتاقهای بازرگانی ۲۰ کشور نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت. رئیس ستاد بر گزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوریاسلامی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه پیشبینی و برنامهریزیهای لازم برای جذب و آموزش نزدیک به ۳۰۰ مترجم تجاری در ۶ زبان زنده دنیا (انگلیسی، چینی، روسی، عربی، اسپانیولی و فرانسوی) انجام شدهاست، اظهار کرد: این نمایشگاه در مساحتی حدود ۵۰هزار مترمربع و با حضور بیش از ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی و همچنین حدود ۳هزار تاجر خارجی برگزار میشود. شکست تحریمها با حضور تجار و بازرگانان کشورهای دنیا در این نمایشگاه و ایجاد روابط اقتصادی گسترده تر، ایجاد پایگاههای اقتصادی در دنیا و افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در عرصه بینالمللی از دیگر اهداف نمایشگاه بهشمار میرود.
منبع: دنیای اقتصاد