تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۸۸۷۱
سرویس خبر : صنایع کوچک
طاهری:

دشواری تامین پنبه و ماشین‌آلات فرسوده تولیدکنندگان صنعت نساجی را با مشکل روبه‌رو کرده است

دشواری تامین پنبه و ماشین‌آلات فرسوده تولیدکنندگان صنعت نساجی را با مشکل روبه‌رو کرده است
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تامین پنبه، فرسوده بودن ماشین‌آلات و قاچاق را از موانع پبش‌روی صنعت نساجی برشمرد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری درباره موانع پیش‌روی صنعت نساجی، گفت: این صنعت با مشکلات متعددی روبه‌رو است که یکی از آنها تامین مواد اولیه یعنی پنبه موردنیاز در ابتدای زنجیره است که باید برای تامین آن برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد، زیرا تقریبا بیشتر نیاز کشور به پنبه وارداتی است و تولید داخل کم است، اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه شود تغییر سیاستی است که کشور‌های تولیدکننده پنبه مانند گرجستان اخذ کرده‌اند و آن اینکه این کشور‌ها به جای صاردات پنبه به سوی صادرات نخ رفته‌اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تغییر سیاست کشور‌های تولیدکننده پنبه موجب می‌شود که کارخانه‌هایی که در ابتدای زنجیره تولید نخ قرار دارند و مواد اولیه موردنیاز آنها پنبه است، با مشکل روبه‌رو شوند بنابراین در این شرایط یکی از اولویت‌های فعالان این عرصه تولید پنبه در اراضی ملی و در مناطقی که با کمبود آب روبه‌رو نیستند، است؛ انجمن و کارخانجات نساجی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به ضرورت نوسازی ماشین‌آلات نساجی، اضافه کرد: بخش زیادی از ماشین‌آلات این حوزه قدیمی است و تولید داخل نیز بسیار کم است، بنابراین وضع قوانینی مانند پیش‌بینی عوارض واردات یکی از نکاتی است که باید به دقت آن را بررسی کرد، زیرا تولید داخل پاسخگوی نیاز نیست و این نیاز باید تامین شود.

وی از نحوه تخصیص ارز برای واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه موردنیاز صنعت نساجی انتقاد کرد و گفت این تخصیص ارز با تاخیر انجام می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه فعالان صنعت نساجی خواستار تامین تسهیلات بانکی هستند، تصریح کرد: کمبود سرمایه در گردش یکی دیگر از مشکلات این صنعت است، زیرا هزینه کالایی که در این حوزه به فروش می‌رسد، معمولا با چک یکساله پرداخت می‌شود، اما تولیدکنندگان ناچارند که مواد اولیه خود را به صورت نقد خریداری کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قاچاق را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: بانک مرکزی، وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت معدن و تجارت باید به حل مشکلات این حوزه ورود کنند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده