تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۳۰۳۰۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان اردبیل اعلام کرد؛

فعالیت ۹۱ درصد واحد‌های تولیدی و صنعتی استان/ تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰۰ واحد صنعتی در سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان اردبیل اعلام کرد که یک هزار و ۵۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل وجود دارد که ۹۱ درصد آن‌ها فعال و کمتر از ۱۰ درصد راکد است.

به گزارش می‌متالز، «رامین صادقی» مدیرکل صمت استان اردبیل با اشاره به برنامه این اداره کل برای فعال‌سازی واحد‌های راکد استان گفت: ۱۰۱ طرح تولیدی راکد و غیرفعال در این استان شناسایی شده که ۶۸ مورد آن قابل احیا است.

وی افزود: سال گذشته، احیای واحد‌های صنعتی جزو برنامه‌های اصلی بوده و امسال نیز مقرر است ۴۰ واحد راکد صنعتی دیگر به چرخه تولید بازگردند و این امر، با پرداخت تسهیلات و منابع مورد نیاز به واحد‌های تولیدی راکد انجام و مواد اولیه آن‌ها تامین خواهد شد.

مدیرکل صمت استان اردبیل با بیان اینکه تنها ۶۸ واحد راکد صنعتی قابل احیا در استان اردبیل وجود دارد که تلاش خواهیم کرد همه آن‌ها را وارد چرخه تولید کنیم، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات حمایتی کم‌بهره از واحد‌های صنعتی و تولیدی از محل تبصره ۱۸ با همکاری بانک‌های عامل مورد توجه قرار گرفته و میزان جذب تسهیلات از این محل به ۱۳۶ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شناور بودن این تسهیلات ۳۶ درصد بیشتر از سهم استان جذب شده و امیدواریم در سال‌جاری نیز تخصیص این منابع یاریگر واحد‌های تولیدی و صنعتی باشد، تصریح کرد: یکی از اهداف جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، راه‌اندازی طرح‌های جدید و در کنار آن احیا و راه‌اندازی واحد‌های تولیدی راکد و رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه آنهاست و محقق شدن این هدف مستلزم همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان است.

صادقی در ادامه رفع موانع تولید، حفظ و ایجاد اشتغال جدید و پایدار را تضمین‌کننده توسعه اقتصادی دانست و افزود: با توجه به اولویت‌گذاری دولت درباره رونق تولید و ایجاد اشتغال، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی مشکلات و موانع قانونی موجود را بررسی و درصدد مرتفع کردن این مشکلات است.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات به واحد‌های تولیدی و صنعتی استان اظهار کرد: از محل تبصره ۱۸ سه هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحد‌های تولیدی و صنعتی با هدف رونق تولید و اشتغال پرداخت شده است. میزان تسهیلات مصوب برای واحد‌های تولیدی و صنعتی استان از سوی بانک‌های عامل سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده که ۸۰ درصد آن پرداخت شده و ۲۰ درصد دیگر هم به زودی پرداخت خواهد شد.

مدیرکل صمت استان اردبیل همچنین یادآور شد: ۲۰۲ پروانه بهره‌برداری واحد‌های تولیدی و صنعتی با ۵۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی سه هزار و ۴۰۰ نفر در استان طی سال جاری صادر شد.

۱۳۶ درصد جذب اعتبارات از محل تبصره ۱۸

وی در مورد جذب تسهیلات یارانه‌دار در حمایت از واحد‌های تولیدی و صنعتی گفت: سال گذشته از محل تبصره ۱۸، ۱۳۶ درصد جذب اعتبارات را شاهد بودیم که ۳۶ درصد بیشتر از سهم استانی جذب منابع یارانه‌دار اتفاق افتاده است.

صادقی بیان کرد: در سه سال اخیر عمده واحد‌های راکد و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشتند و تلاش ما بر این است تا در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل که تنها هشت درصد شهرک‌های صنعتی تعطیل شده، به مرحله احیا رسیده و ما به صورت کامل و جامع فعالیت واحد‌های تولیدی و صنعتی را شاهد باشیم.

وی از افزایش ظرفیت تولید واحد‌های مؤثر و تأثیرگذار و رشد آن‌ها تا ۸۰ درصد خبر داد و افزود: سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع جذب شده، ولی امسال سعی ما بر این است تا پنج هزار میلیارد تومان منابع از بخش‌های مختلف در اختیار صاحبان واحد‌های تولیدی و صنعتی قرار گیرد.

مدیرکل صمت استان اردبیل از بازاریابی برای صادرات محصولات تولید شده استان در بین ۱۵ کشور خبر داد و افزود: امیدواریم این روند با افزایش صادرات شتاب بیشتری بگیرد.

وی از تحقق اشتغال تعهد شده این اداره کل تا ۱۱۰ درصد خبر داد و بیان کرد: امسال نیز تعهد اشتغال ما چهار هزار و ۸۰۰ نفر تعیین شده، ولی تلاش می‌کنیم تا پایان سال به هفت هزار نفر اشتغال دست پیدا کنیم.

صادقی در مورد ۲ محدوده معدنی «دوست‌بیگلو و نیاز» در مشگین‌شهر نیز اضافه کرد: با استخراج مواد معدنی و راه‌اندازی کارخانه کنسانتره، فرصت اشتغال یک‌هزار نفری در این مجموعه‌های صنعتی فراهم می‌آید. البته سعی‌مان بر این است تا به راه‌اندازی کارخانه کامیون‌سازی، تولید لوازم خانگی و ظروف شیشه‌ای و سایر مجموعه‌های صنعتی در اردبیل کمک کنیم تا با تلاشی مضاعف فرصت تقویت نظام اقتصادی استان فراهم آید.

تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰۰ واحد صنعتی در اردبیل

وی با بیان اینکه در سال‌جاری ۲۰۰ واحد صنعتی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و در ۱۲ شهرستان استان قرار شده هر کدام یک طرح بزرگ صنعتی اجرایی شود، تصریح کرد: در سال مزین به «مهار تورم و رشد تولید» قرار است ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برسند.

مدیرکل صمت استان اردبیل اضافه کرد: امیدواریم با اجرای این طرح‌ها و همچنین ۱۵ طرح بزرگ صنعتی که ظرفیت اشتغال ۱۴ هزار نفری را فراهم می‌آورند، چهره صنعتی استان اردبیل متحول شود.

وی در ادامه اظهار کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران و صاحبان واحد‌های تولیدی در بخش‌های مختلف در حال انجام است و برای طرح‌های ایجادی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، ارائه پشتیبانی‌ها و خدمات متنوع را در دستور کار قرار داده است.

صادقی از فعال شدن اکیپ بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی در سازمان صنعت، معدن و تجارت همزمان با سال رشد تولید خبر داد و تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا با رصد و پایش دقیق مشکلات واحد‌های صنعتی، تقویت رشد و هموار کردن مسیر توسعه را برای آن‌ها انجام دهیم.

وی به فعال بودن دبیرخانه ستاد تسهیل با هدف رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم با کاهش نوسانات قیمت ارز زمینه توسعه واحد‌های تولیدی و تقویت جبهه تولید را بیش از گذشته شاهد باشیم. البته در صدور جواز تأسیس هم اقدامات مؤثری انجام شده و ما با همکاری ایدرو موفق شدیم جواز بی‌نامی را برای سرمایه‌گذاران طرح‌های مختلف صادر کنیم تا در فرآیند صدور مجوز در کوتاهترین زمان مشکلی به وجود نیاید.

مدیرکل صمت استان اردبیل از جذب سرمایه‌گذاران خارجی با تسهیل شرایط و بهبود فرآیند‌ها خبر داد و گفت: در همه شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار است در کوتاهترین زمان حتی کمتر از ۲۴ ساعت صدور مجوز‌ها به شکل قانونی انجام شده و کمترین نارضایتی‌ها را شاهد باشیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده