تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۳۹
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۳۱۸۳۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:

حضور پررنگ سازمان نظام مهندسی معدن در نمایشگاه ماینکس

‌می‌متالز - نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی (ماینکس ۲۰۲۳) روز دوشنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۲ در محل ساختمان سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، رضا بستامی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این نشست خبری با اشاره به اینکه در لایحه برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی بخش معدن هدف‌گذاری شده است، گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران حدود ۴۵ هزار عضو حقیقی و حقوقی دارد که از این تعداد ۱۲ هزار نفر پروانه اشتغال دارند. افرادی هم که پروانه اشتغال ندارند طرح کارورزی برای آن‌ها طراحی شده است و با گذراندن دوره‌های مربوطه، گواهینامه اشتغال برای آن‌ها صادر می‌شود و می‌توانند در این صورت جذب بازار کار شوند. همچنین طرح فاجد برای فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی اجرا شده که در آن ۵۰ درصد حقوق آن‌ها را دولت و ۵۰ درصد را واحد‌های پذیرنده پرداخت می‌کنند و حق بیمه آن‌ها نیز پرداخت می‌شود.

وی افزود: مهندسان معدن بخشی از بازدیدکنندگان نمایشگاه ماینکس هستند و آن‌ها می‌توانند با حضور در این نمایشگاه با بازار کار و شرکت‌ها آشنا شوند و احتمال اشتغال آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی معدن بازوی نظارتی وزارت صمت در حوزه ایمنی معادن است، توضیح داد: سازمان نظام مهندسی معدن سالانه بازرسی ایمنی معادن را انجام می‌دهد که سال گذشته تا ۸۰۰ مورد بازرسی ایمنی از معادن انجام شد و برای امسال هم ۱۲۰۰ بازرسی هدف‌گذاری شده است. به معادنی هم که مسائل ایمنی را رعایت نکرده باشند، اخطار داده می‌شود.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تا سال ۱۳۹۹ آمار حوادث معدنی در کشور افزایشی بود، اما تا پایان سال ۱۴۰۱ آمار حوادث معدنی کاهشی بوده که این کاهش می‌تواند ناشی از نظارت‌ها و بازرسی‌های انجام شده توسط سازمان نظام مهندسی معدن ایران باشد.

بستامی با بیان اینکه به ۳۱ سازمان استانی نظام مهندسی معدن برای حضور پررنگ و قوی در نمایشگاه ماینکس ۲۰۲۳ اطلاع‌رسانی شده است، عنوان کرد: در زمینه هوشمندسازی دریافت حقوق دولتی معادن در هشت رسته مواد معدنی اقدامات زیادی انجام شده و امیدواریم تا پایان امسال حقوق دولتی کلیه مواد معدنی به صورت عادلانه‌تری دریافت شود. هوشمندسازی دریافت حقوق دولتی معادن با کمک و همفکری انجمن‌های تخصصی و وزارت صمت انجام شده و براساس حقوق دولتی معادن بسته به شرایط و وضعیت آن‌ها دریافت خواهد شد و به این ترتیب حقوق دولتی هر معدن با معدن دیگر متفاوت خواهد بود.

وی گفت: طبق قانون باید سه درصد از حقوق دولتی معادن به سازمان نظام مهندسی معدن اختصاص یابد، اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه تاکنون این بودجه را اختصاص نداده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه تنوع مواد معدنی موجود در ایران ۸۱ نوع است در حالی که این رقم در جهان ۱۱۴ است، افزود: یکی از مهمترین راه‌های معرفی این پتانسیل معدنی بزرگ، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این حوزه است که نمایشگاه ماینکس نیز از جمله همین نمایشگاه‌ها است.

منبع: ماین نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده