تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۴۶۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در مراسم روز ملی صنعت و معدن مطرح شد؛

همدلی برای ساخت و توسعه کشور ضروری است

‌می‌متالز - فعالان بخش خصوص در بیست‌وهشتمین مراسم روز ملی صنعت و معدن، همدلی برای ساخت و توسعه کشور را ضروری دانستند.

به گزارش می‌متالز، بیست‌وهشتمین سالروز ملی صنعت و معدن صبح امروز یکشنبه ۱۰ تیرماه و با حضور «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، «فرشاد مقیمی» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، «بابک احمدی» رئیس هیات عامل ایدرو، «محمدرضا موثقی‌نیا» رئیس هیات عامل ایمیدرو، «مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت، برخی از معاونان وزارت صمت و فعالان بخش دولتی و خصوص در حوزه‌های تولید و تجارت، در سالن اجلاس سران برگزار شد.

همدلی برای ساخت و توسعه کشور

«محمدرضا بهرامن» نایب‌رئیس اتاق ایران و رئیس خانه معدن نیز در این مراسم، همدلی برای ساخت و توسعه کشور را ضروری دانست و تأکید کرد: امروز تورم موجب شده تولید تحت تأثیر قرار بگیرد و تا حدودی امید‌ها ضعیف شود؛ اما باید بدانیم در کنار هم می‌توانیم ضمن شناسایی چالش‌ها با استفاده از ظرفیت‌ها، اقتصاد را جلو ببریم.

وی ادامه داد: ذخایر معدنی در ایران به‌علاوه ذخایر نفت و گاز موجب شده یک مزیت خاص در کشور شکل بگیرد و نباید آن را نادیده گرفت.

نایب‌رئیس اتاق ایران با بیان اینکه درمجموع ۴ درصد سرزمین ایران تحت پوشش فعالیت‌های معدنی است و در بهترین شرایط توانستیم ۵۵ میلیارد دلار سهم در تأمین ارز کشور داشته باشیم، تاکید کرد: پس نباید به‌ناحق، بخش معدن را نقد منفی کنیم. این ذخایر معدنی، داده‌های خدادادی است و باید از این مزیت‌ها طبق قانون بهره ببریم.

بهرامن همچنین گفت: متولی بخش معدن مشخص است، هرچند متأسفانه اجازه نمی‌دهند که این متولی طبق قانون، تصمیم‌گیری کند. در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن دیده شده و باید بتوانیم در این راستا قدم برداریم.

سامانه‌ها بستری برای افزایش سطح فساد شدند

«محمدرضا مرتضوی» رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، با انتقاد از عملکرد سامانه‌های فعال در حوزه تولید گفت: بی‌برنامگی در تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه تولید، اعتراض‌های بخش خصوصی و تولیدکنندگان را به دنبال دارد و مانع برنامه‌ریزی شده است.

وی، با بیان اینکه دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد، زیرا در کنترل تورم هیچ اثر مثبتی ندارد، تاکید کرد: از دولت می‌خواهیم که برنامه‌ریزی کند و پیش از اینکه دیر شود، به سمتی برود که قیمت‌گذاری متوقف شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، با اشاره به اینکه غول تورم و سطح درآمد کارگران رابطه منطقی ندارند و باید برای تامین نیاز‌های اساسی کارگران با دولت همکاری کنیم، اضافه کرد: ۵۰ درصد تورم با ۲۰ درصد افزایش سطح درآمد مانع ادامه حیات تولید است، زیرا کیفیت زندگی کارگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مرتضوی، با بیان اینکه ادامه حیات تولید صنعتی بدون حمایت اصناف امکان‌پذیر نیست، گفت: باید به کمک قانون، شیوه مصارف مالیات‌های دریافتی را اصلاح کنیم. ضمن اینکه مالیاتی که از اصناف و تولیدکنندگان گرفته می‌شود، باید صرف تأمین برق و آب موردنیاز تولید شود.

استفاده از ظرفیت‌های ناب کشور به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد ممکن نیست

«صمد حسن‌زاده» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر نبود زیرساخت‌های اولیه تولید در کشور، گفت: صحبت از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، حضور در بازار‌های جهانی و حرکت به سمت فناوری‌های نو ضروری است؛ اما درعین‌حال نداشتن زیرساخت‌های ابتدایی تولید، نبود ناوگان حمل‌ونقل مناسب، عدم همکاری نظام پولی و مالی کشور با تولیدکنندگان و تورم را بالا، مانع توسعه اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: در ایران ظرفیت‌های ناب منابع طبیعی و نیروی انسانی باتجربه و حرفه‌ای وجود دارند که به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد، قابل‌استفاده نیستند و این وضعیت درشان مردم ایران نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تأکید بر اهمیت توجه به انتظارات فعالان بخش تولید و تقدیر از این افراد، گفت: باید فرهنگ حفظ و تجلیل از مدیران بنگاه‌های اقتصادی را در سطوح بالاتر برگزار کنیم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده