تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۲
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۸۹۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مقام مسوول سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

تدبیر‌های کوتاه‌مدت در دستورکار سازمان بورس/ صندوق توسعه بازار سرمایه با اوراق تبعی تقویت می‌شود

تدبیر‌های کوتاه‌مدت در دستورکار سازمان بورس/ صندوق توسعه بازار سرمایه با اوراق تبعی تقویت می‌شود
‌می‌متالز - بورس تهران با توجه به شرایط بازار چند طرح پیشنهادی را، از جمله بیمه سهام، برای بررسی و اعلام نظر به هیات مدیره سازمان بورس ارائه کرد که با استقبال هم مواجه شد. چهارچوب کلی این طرح نهایتا در شورای عالی بورس هم تصویب شد.

به گزارش می‌متالز، «محمود گودرزی» در جلسه انتشار اوراق اختیار فروش تبعی بیمه سهام با بیان اینکه مدتی پیش با توجه به شرایط بازار، پیشنهاداتی از سوی بورس تهران برای اعضای هیات مدیره سازمان بورس از جمله بیمه سهام ارائه شد که با استقبال اعضای هیات مدیره سازمان مواجه و نهایتا چهارچوب کلی آن در شورای عالی بورس نیز تصویب شد، گفت: لیکن با توجه به شرایط و تنگنای مالی که ناشران درگیر آن هستند، سازمان بورس به شورا پیشنهاد داد که در کنار انتشار بیمه سهام از سوی سهامداران عمده ۳۲ ناشر بورس تهران، صندوق تثبیت بازار نیز ۵۰ درصد از پوشش بیمه را بدون ارائه تضامین و وثایق برعهده بگیرد.

گودرزی این موضوع را یک اقدام جدید دانست و گفت: برای تصمیم‌گیری در مورد بیمه سهام، جزئیات سهامداری (حقیقی - حقوقی) تمام ۳۲ ناشری که ۸۰ بازار بورس تهران را تشکیل می‌دهند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

وی افزود: با این توصیف، بیش از ۹۵ درصد از سهامداران حقیقی در کلیه شرکت‎هایی که ۳۲ ناشر برتر دارند، دارای پرتفوی زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده و این نشان می‌دهد که ناشران و سهامداران عمده شرکت‌ها باید توجه ویژه به سهامداران خرد و حقیقی داشته باشند چراکه آنان پس‌انداز‌های خود را وارد بازار کرده‎‌اند و در شرایط حاضر دچار زیان شده‌اند.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه اظهار داشت: این اقدام یک قدم موثر از سوی سهامداران عمده است چراکه می‎تواند ضمن نشان دادن اعتقاد به ارزندگی سهام خود، به سرمایه‌گذاری بلندمدت کمک کرده و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.

وی هدف از انتشار این اوراق را ایجاد اطمینان در سهامداران دانست و عنوان کرد: کمیته انتشاری در بورس تهران تشکیل شده که اعضای آن را نمایندگانی از بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان بورس تشکیل می‌دهند و قرار است بر فرآیند کار نظارت داشته باشند. یکی از الزامات بیمه سهام انجام تسویه به صورت نقدی به منظور مدیریت ریسک است.

گودرزی خاطرنشان کرد: نهایتا مقرر شد به منظور حمایت اثربخش از سرمایه‎گذاران حقیقی، ۵۲ ناشر برتر بورسی و فرابورس (۳۲ ناشر بورسی و ۲۰ ناشر فرابورسی) در قالب طرح پوشش بیمه سهام سهامداران حقیقی، ملزم به انتشار اوراق فروش تبعی به منظور تضمین نرخ بازدهی ارزش دارایی سهامداران خود شوند. همچنین به منظور کاهش ریسک ناشران، صندوق تثبیت بازار سرمایه پس از تصویب موضوع در هیات امنای خود، ۵۰ درصد مبلغ پوشش بیمه را بدون ارائه تضامین و وثایق تامین خواهند کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده