تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۹۵۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد:

اصفهان به عنوان پایتخت فولاد ایران مهد برگزاری همایش‌های صنعتی شود

اصفهان به عنوان پایتخت فولاد ایران مهد برگزاری همایش‌های صنعتی شود
‌می‌متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در نشست خبری همایش تخصصی «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» گفت: استان اصفهان سهم ۴۰ درصدی از ظرفیت کل تولید فولاد ایران دارد و به عنوان پایتخت فولاد ایران بهتر است که بهترین همایش‌ها و نمایشگاه‌ها را برگزار کند و در همین راستا شورای راهبردی همایش در حوزه صنعت در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد.

به گزارش می‌متالز، بهرام سبحانی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری همایش تخصصی «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» اظهار کرد: ایران با بیش از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه به شمار می‌آید و از این رو می‌طلبد که همایش‌های تخصصی بیشتری در سطح ملی و بین‌المللی برگزار کند.

وی ادامه داد: در کشور ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تن وجود دارد، اما حدود ۳۰ میلیون تن بالفعل تولید می‌شود و این در حالی است که امارات یک‌دهم تولید فولاد ایران را دارد، اما بیشترین همایش‌ها را برگزارمی‌کند.

سبحانی خاطرنشان کرد: استان اصفهان ۴۰ درصد از این ظرفیت را تولید می‌کند و طبیعتاً ذی حق‌تر است که این همایش‌ها در استان اصفهان برپا شود.

رئیس شورای راهبردی همایش با اشاره به ظرفیت‌های استان اصفهان خاطر نشان کرد: هر صنعتی فولادی که در کشور راه‌اندازی می‌شود در واقع نیرو‌های متخصص فولاد مبارکه و ذوب آهن در آن نقش دارند و اصفهان متخصصان بسیاری را در این حوزه تربیت کرده است.

وی ادامه داد: اصفهان به عنوان پایتخت فولاد ایران است بهتر است که بهترین همایش‌ها و نمایشگاه‌ها را برگزار کند و در همین راستا شورای راهبردی همایش در حوزه صنعت شکل گرفت که دبیرخانه آن کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان است و اعضای آن مدیران عامل فولادی هستند.

سبحانی با بیان اینکه اولین همایش در این حوزه روز چهارشنبه هفته آینده تحت عنوان توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران برگزار می‌شود، گفت: امسال اولین همایش با پنل‌های تخصصی سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی، نقش تأمین پایدار مواد اولیه، تولید و تجارت، چالش‌های زیرساخت و انرژی، نقش ارتقای تکنولوژی و هوشمندسازی در صنایع برگزار می‌شود.

مصرف آب صنایع در کل کشور کمتر از کشاورزی است

وی با اشاره به مباحث محیط زیستی و ابهاماتی که وجود دارد، گفت: در سال ۶۸ قرارداد تأمین آب به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب آب برای ۲.۵ میلیون تن فولاد بسته شد و این در حالی است که اکنون با افزایش میزان تولید فولاد مقدار برداشت آب افزایش نداشته که طبق آمار حتی نشان می‌دهد بیش از ۱۰ برابر کاهش آب داشته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: در واقع این امر با سرمایه گذاری در بازچرخانی آب اتفاق افتاده است که دیگر دور ریز آب ندارد و برای ۱۴ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز فعلی نیز از پساب آب سایر شهرستان‌ها استفاده می‌کند. از سویی دیگر فولاد مبارکه ۷۰ میلیون متر مکعب آب را از دریا تأمین می‌کند که بار از دوش زاینده رود برمی‌دارد.

وی افزود: وسعت ژاپن نسبت به ایران یک پنجم است و صد میلیون تن فولاد تولید می‌کند و با این وجود یک کشور سبز و بدون آلاینده دارد پس در نتیجه صنعت فولاد می‌تواند آلاینده نباشد و مدیریت محیط زیستی داشته باشد.

سبحانی یادآور شد: طبق آمار وزارت نیرو ۹۲ درصد آب مصرفی در کشاورزی صرف می‌شود و ۵ درصد مسکونی و بین ۳ الی ۴ درصد برای کل صنعت است.

حضور مؤثر فولاد مبارکه در عمل به مسوولیت اجتماعی

وی همچنین در خصوص مباحث مسوولیت اجتماعی صنایع تصریح کرد: شرکتی مانند بنز در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی خود اینگونه عمل می‌کند که ماشینی می‌سازد تا مشتریان سال‌های متمادی بتوانند از آن بدون خرابی استفاده کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: ورزش فوتبال یکی از ارکان فعالیت جوانان است و هر واحد صنعتی یک تیم فوتبال را در راستای مسوولیت اجتماعی راه‌اندازی کرده است که اکنون ۱۸ تیم در لیگ هستند.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های فولاد در زمینه مسوولیت اجتماعی خاطر نشان کرد: کاهش مصرف آب فولاد با سرمایه‌گذاری در بازچرخانی آب و خرید پساب نیز از نمونه بارز این حوزه به شمار می‌رود. همچنین تقبل هزینه‌های سد تونل کوهرنگ سه، راه‌اندازی موزه دفاع مقدس، ورزشگاه نقش جهان و کمک به بیماران کرونایی و کمک به مناطق شرق اصفهان و بسته‌های کمک معیشتی از دیگر فعالیت‌های مؤثر در این بخش است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده