تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۴۷
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۰۵۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
محمدکاظم صباغی‌هرندی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در پنل تخصصی «چالش‌های زیرساخت و انرژی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۱):

ضرورت ایجاد زیرساخت انرژی برای هرگونه توسعه متوازن و غیرمتوازن در زنجیره فولاد کشور

ضرورت ایجاد زیرساخت انرژی برای هرگونه توسعه متوازن و غیرمتوازن در زنجیره فولاد کشور
‌می‌متالز - این همایش در حالی برگزار می‌شود که نزدیک دو ماه است اکثر صنایع فولادی با چالش جدی قطعی برق رو‌به‌رو هستند و در توقف تولید به سر می‌برند. اغلب شرکت‌های فولادی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت تولید دارند و ۴ ماه بعد به دلیل محدودیت برق تعطیل می‌شوند و مجدداً در ماه‌های مهر و آبان تولید انجام می‌شود و در ۴ ماه بعدی به دلیل محدودیت گاز تولیدی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، باید برای هرگونه توسعه متوازن و غیرمتوازن، ایجاد زیرساخت انرژی مورد توجه قرار گیرد، امروز صنعت فولاد با چالش‌های تامین پایدار انرژی و افزایش نرخ حامل‌های انرژی روبه‌روست. سهم صنعت در جهان از انرژی برق حدود ۴۲ درصد است و در ایران این سهم نزدیک به ۳۵ درصد است، این در حالی است که سهم آهن و فولاد نزدیک به ۷.۱ درصد (کمتر از ۱۰ درصد) است و باید توجه داشت که در زمان اعمال محدودیت برق ۹۰ درصد از این محدودیت مربوط به صنایع است.

اخیراً نیز مدت زمان خاموشی به شدت افزایش داشته است، علت این امر عدم تعهد وزارت نیرو به برنامه مدیریت برق در تابستان است، باید توجه داشت که از ابتدای تیرماه تا اواسط شهریورماه در بهترین حالت ۱۲۰ مگاوات برق به فولاد مبارکه تحویل داده شده که معادل برق مورد نیاز یک کوره است و در برخی از مواقع این سهمیه به صفر می‌رسد. البته فولاد مبارکه طی دو سال گذشته به حوزه سبد انرژی ورود کرد و دو واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی خود را از خردادماه وارد مدار کرده که اگر این نیروگاه به بهره‌برداری نرسیده بود، فولاد مبارکه و کشور با مشکل جدی در حوزه تولید فولاد مواجه می‌شد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
قوانین حاکم بر زنجیره تولید فولاد کشور باید برای تولیدکنندگان قابل پیش‌بینی باشد
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۶):

قوانین حاکم بر زنجیره تولید فولاد کشور باید برای تولیدکنندگان قابل پیش‌بینی باشد