تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۳۲۱۳۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمان لامرد صادرکننده نمونه ملی کشور شد

‌می‌متالز - مدیرعامل سیمان لامرد: صادرات، رگ حیاتی اقتصاد و توسعه کشور است.

به گزارش می‌متالز، در بیست‌‍ و هفتمین آیین ملی روز صادرات که شنبه ۲۹ مهرماه در سالن اجلاس سران با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و جمعی از مسوولان ارشد کشوری برگزار شد، لوح وتندیس صادرکننده نمونه ملی کشور توسط دکتر علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت به ابراهیم غلام زاده زنگنه مدیرعامل شرکت سیمان لامرد اهدا و از ایشان تقدیر شد.

مدیرعامل سیمان لامرد در حاشیه این همایش ضمن تبریک کسب این عنوان ملی به همه تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی استان فارس بیان داشت: رمزموفقیت هر کشوری در بخش صادرات، داشتن برنامه ریزی، تعیین استراتژی اقتصادی و حمایت دولت از صادرکنندگان با حذف و رفع موانع اداری و بخش نامه‌ای است.

ابراهیم غلام زاده زنگنه با برشمردن مزیت‌های صادرات برای شکوفایی تجارت گفت: صادرات رگ حیاتی اقتصاد و توسعه کشور است و اگر این مساله مهم اولویت مدیران و مسوولان اقتصادی کشور نباشد، سایر بخش‌های تجارت نیز به نقطه مطلوب نخواهند رسید، زیرا که چرخه اقتصاد از تولید تا صادرات به هم پیوسته است.

این صادرکننده نمونه ملی اظهار داشت: صادرات را موتور محرکه اقتصاد می‌خوانند و این موتور نیاز به سوخت و پیشران دارد که با تقویت ظرفیت‌های تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید و هموار کردن مسیر صادرات، سوخت این موتورکه نقش مهم دولت است، تامین شده و می‌توان تاثیرآن را در رونق تجارت دید.

مدیرعامل سیمان لامرد با پر رنگ خواندن نقش صادرات در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیان کرد: این صادرات است که تضمین کننده سرمایه گذاری‌های موجود، کاهش انحصار و افزایش سرمایه گذاری‌های خارجی را درپی دارد.

اگر سرمایه گذار برای صادرات محصولاتش همراهی و حمایت ببیند، زمینه ورود سرمایه گذاری‌های جدید فراهم شده، تجارت خارجی رونق پیداکرده و با افزایش درآمد ملی، سرانه اشتغال و رفاه اجتماعی را در جامعه خواهیم بود.

وی به برخی از مشکلات و مسائل اقتصادی سرمایه گذران خارجی نیزاشاره کرد و بیان داشت: عمده‌ترین مشکل در مباحث سرمایه گذاری خارجی، موضوع نوسان نرخ ارز می‌باشد.

به طور مثال اگر شخصی در سال ۱۳۹۶ مبادرت به ورود یک میلیون دلار سرمایه گذاری کرده باشد، به نرخ آنروز ۵/۳ میلیاردتومان سرمایه گذاری کرده است، حال اگر در این ۵ سال حتی سود ۵۰ درصدی به دست آورده باشد، اصل و سود سرمایه اش در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۳/۵ میلیارد تومان رسیده که با نرخ کنونی دلار، معادل ۲۷۰ هزار دلار می‌شود، که این یک مانع اساسی سرمایه گذاری خارجی در ایران است.

ابراهیم غلام زاده زنگنه تک نرخی کردن ارز را ضمن اینکه به سود دولت است و باعث حذف رانت و فساد شده عامل مهمی در رونق کار تجار و فعالین اقتصادی و صادرکنندگان دانست.

این فعال اقتصادی مانع دیگر سرمایه گذاری را نداشتن مراوده رسمی با بانک‌های خارجی برشمرد و گفت: بسیاری از سرمایه گذاران خارجی نمی‌توانند سرمایه خارجی ثبت کنند. زیرا در قانون و آئین نامه‌های سرمایه گذاری خارجی قید شده است که ورود ارز، باید از سیستم بانکی یا صرافی مجاز باشد که به علت تحریم این راه بسته شده است.

غلام زاده افزود: راه دیگری که اخیرا برای ورود سرمایه خارجی اعلام شده است، ورود سرمایه از طریق سامانه نیما است، که اولا برای اکثر سرمایه گذاران خارجی مبهم و سخت بوده و از طرفی نرخ این سامانه با نرخ ارز واقعی در بازار تفاوت بسیار دارد که باعث ضرر سرمایه گذاران خارجی می‌شود.

مدیرعامل سیمان لامرد همچنین به مشکلات تجاری نیز گریزی زد و گفت: تغییر مداوم و پی در پی قوانین باعث شده است که کسی به درستی نداند چه باید بکند. بوروکراسی در بنادر و گمرکات، مشکلات حمل و نقل داخلی و پیمان سپاری ارزی از عمده‌ترین مشکلات تجاری کشور است. عدم حمایت بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات از فعالین اقتصادی خارجی و صادرکنندگان هم یک ایراد بزرگ دیگر کار است.
در ادامه بخوانید: صادرات ۵ میلیون دلاری سیمان گلستان

وی برای بهبود وضعیت اقتصادی وتسهیل شرایط سرمایه گذاری درکشور اظهار داشت: دولت می‌تواند با راه اندازی بیمه نرخ ارز و بیمه سرمایه گذاری، باعث اطمینان خاطر تجار و سرمایه گذاران شود. از سوی دیگر برای ورود سرمایه خارجی از طریق صرافی‌ها و به نرخ روز بازار، مجوز صادر شود.

غلام زاده به موفقیت برخی از کشور‌ها درحوزه صادرات اشاره و تصریح کرد: درکشور ترکیه به صادرکنندگان با مبلغ بیش از ۲ میلیون دلار، پاسپورت سبز یا دیپلماتیک می‌دهند و که این امتیاز باعث رشد چند صد درصدی صادراتش شده است، مشابه چنین اقدامی در ایران نیز می‌تواند تحولی بزرگ ایجاد کند.

وی افزود: بانک توسعه صادرات ایران مشابه (اگزیم بانک ترکیه) که کل صادرات و سرمایه گذاری خارجی ترکیه را بیمه کرده و حمایت می‌کند، کار خرید ارز صادرات به نرخ واقعی و بیمه ریسک صادرات و سرمایه گذاری خارجی را انجام دهد.

سیمان لامرد صادرکننده نمونه ملی کشور شد

مدیریت مجموعه بزرگ صنعتی سیمان لامرد ضمن تاکید برضرورت بازنگری دستورالعمل‌هایی که در مسیر سرمایه گذاری مانع‌تراشی می‌کنند، گفت:در حوزه قوانین تملک اتباع بیگانه و تابعیت مضاعف ایرانیان، قوانین موجود متعلق به حدود ۸۰ سال قبل است که نیاز به بازنگری دارد.

وی برنقش پررنگ بخش خصوصی در رونق اقتصادی داخلی و بازار‌های بین المللی تاکید و اظهار داشت: باید بپذیریم فاصله گرفتن دولت از بخش خصوصی و نادیده گرفتن نظر فعالان این بخش در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای و زیربنایی صنعت و تجارت، منجر به ناهماهنگی‌ها، بخش نامه پروری و عدم رفع موانع تولید و صادرات کشور شده است.

غلام زاده افزود: اعتماد به بخش خصوصی کلید عبور از مشکلات اقتصادی کشور است و این مساله نباید در کشورکم رنگ شود.

مدیرعامل سیمان لامرد در بخش دیگر سخنان خود به مشکلات تولید کنندگان سیمان نیز اشاره و تصریح کرد: هزینه‌های حامل‌های انرژی از جمله گاز و برق چند برابر شده و در زمستان این یکی و در تابستان آن یکی را قطع یا میزان استفاده اش را کاهش می‌دهند، خرید و تامین و ارسال مازوت بجای گاز که علاوه بر کاهش میزان تولید، تاثیر منفی نیز بر خط تولید گذاشته و از راندمان آن می‌کاهد.

ازسوی دیگر افزایش هزینه‌های تعمیرات و تامین قطعات که در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها با افزایش ده‌ها برابری قیمت باید انجام شود تا هزینه‌های بالای حمل و نقل که در روند طبیعی تولید خلل ایجاد می‌کند، تنها بخشی از مشکلات موجود تولیدکنندگان سیمان است.

وی در خصوص مسائل مطرح شده در خصوص عرضه سیمان دربورس و تاثیرش در افزایش قیمت مسکن گفت: ورود سیمان به بورس کالا با هدف ایجاد عدالت و دسترسی همه گان به این کالای مهم در صنعت ساخت و ساز صورت گرفت و با حضور سیمان در بورس، قیمت کالایی که دهه‌ها نسبت به سایر مصالح ساختمانی رشد چندانی نکرده بود به یک تعادل نسبی رسید.

غلام زاده تاکیدکرد، دراین پروسه تولید کنندگان نقشی درتعیین قیمت سیمان ندارند و فرآیند‌های بورس بر اساس عرضه و تقاضا، تعیین کننده قیمت سیمان است. از سوی دیگر با حذف دلال‌ها دراین صنعت، دسترسی همه مصرف کنندگان با خرید از بازار بورس فراهم گردید.

سیمان لامرد صادرکننده نمونه ملی کشور شد

ابراهیم غلام زاده زنگنه در پایان کسب این عنوان ملی را مرهون تلاش بی وقفه و شبانه روزی کارکنان متعهد و متخصص شرکت سیمان لامرد دانست و تاکید کرد: مجموعه بزرگ صنعتی سیمان لامرد به عنوان بخش خصوصی، یک واحد نمونه صنعتی و صادراتی در فارس و ایران است که به برندی شایسته و بین المللی تبدیل شده و همواره با درخشش در چنین رخداد‌های ملی، نام فارس و لامرد را درصنعت سیمان ایران و بازار‌های صادراتی بین المللی درخشان‌تر کرده است.

منبع: سیمان خبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده