تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۴۳۶۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار داخلی آهن‌آلات در رکود/ آیا قیمت میلگرد ریزشی می‌شود؟

‌می‌متالز - آهن فروشان اصفهانی مدعی‌اند با وجود آغاز فصل ساخت‌وساز در نیمه گرم سال معاملات در بازار آهن‌آلات در رکود کامل به سر می‌برد. به تعبیر آنها قیمت میلگرد و تیرآهن اکنون در کف مهمی قرار دارد ولی خریداران تا مشخص شدن نتیجه انتخابات دست نگه‌داشته‌اند.

به گزارش می‌متالز، گفتگو با فعالان بازار آهن‌آلات نشان می‌دهد تقاضا در تابستان سال جاری نسبت به تابستان گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است. بازار آهن‌آلات به صورت سنتی در نیمه گرم سال با افزایش ساخت‌وساز‌ها رونق می‌گرفت ولی امروز برخی از فعالان بازار مدعی‌اند حجم فروش آنها نسبت به خرداد ۱۴۰۲ کمتر از نصف شده است. یکی از فعالان این بازار به خبرنگار ایراسین گفت: انگار نه انگار که در فصل گرما هستیم و تقاضا باید افزایش پیدا کند، گویی بازار در اوج سرمای زمستان است و ما خبر نداریم.

آهن‌فروشان توقف پروژه‌های ساخت‌وساز تا پایان انتخابات ریاست جمهوری را دلیل رکود فعلی بازار عنوان می‌کنند. یکی دیگر از فعالان بازار در این باره گفت: سازنده منتظر رئیس جمهور بعدی و سیاست اقتصادی او است برای همین خرید را به عقب می‌اندازد. از طرفی داده‌های مختلف نشان می‌دهد بازار آهن‌آلات و محصولات فولادی در بسیاری از کشور‌های جهان مانند چین در رکود فصلی به سر می‌برد و سطح تقاضا پایین است. برخی از آهن‌فروشان گفتند ساخت و ساز در کشور‌های همسایه نیز تعطیل شده است و همین مسئله بر رکود بازار آهن‌آلات می‌افزاید. سال گذشته در نیمه خردادماه متوسط قیمت میلگرد تا کیلویی ۳۰ هزار تومان افزایش یافت ولی امروز قیمت‌های اعلامی کمتر از کیلویی ۲۵ هزار تومان است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد ارزان‌ترین نوع میلگرد در بازار اصفهان تولید شرکت میلگرد شاهین بناب است. متوسط قیمت هر کیلوگرم از این میلگرد کمتر از ۲۳،۵۰۰ تومان تعیین می‌شود. در مقابل متوسط قیمت میلگرد تولیدی کاشان از کیلویی ۲۵،۱۰۰ تومان بیشتر است. انواع میلگرد تولیدی ذوب‌آهن اصفهان نیز با قیمتی بین ۲۴۵۰۰ تا ۲۵،۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. آیا قیمت میلگرد از سطح فعلی کاهش پیدا می‌کند؟ یکی از آهن فروشان اصفهانی در پاسخ به این سوال گفت: خریدار بی‌دلیل خرید را به تأخیر می‌اندازد، زیرا رئیس جمهور هر شخصی باشد و هر سیاستی در پیش گیرد قیمت میلگرد از این کمتر نمی‌شود. بسیاری از فعالان بازار قیمت فعلی میلگرد را کف می‌دانند و عقیده دارند کاهش قیمت بیش از این به نفع تولیدکننده نیست.

در بازار تیرآهن قیمت‌ها نوسانات جزئی را تجربه می‌کنند. هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم تیرآهن بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان اعلام شد. به تعبیر بازاریان قیمت تیرآهن نیز در کف مهمی قرار دارد. یکی از تیرآهن فروشان اصفهانی دراین‌باره گفت: سال گذشته با دلار ۴۸ هزار تومان تیرآهن کیلویی ۲۶ هزار تومان فروختیم، امروز دلار ۵۸ هزار تومان است و تیرآهن با همان قیمت معامله می‌شود، این یعنی از کف قیمت هم پایین‌تر هستیم. فعالان بر این باورند که بازار تیرآهن در رکود به مراتب بیشتری نسبت به بازار میلگرد فرو رفته است و خریدار بدون توجه به قیمت فعلی تا زمان شفاف نشدن سیاست‌های دولت بعدی خرید را به تأخیر می‌اندازد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده