تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۹۱۸۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خسارت‏‏‌های زمستانی صنعت در آذربایجان شرقی

«ساخت تبریز» معطل گاز و برق

‌می‌متالز - اهمیت آذربایجان شرقی در صنعت و تولید کشور حتی بدون بررسی آمار هم مشهود است، اما حوزه صنعت دو هفته است که دو میهمان ناخوانده دارد: تاریکی و سرما.

به گزارش می‌متالز، افت فشار گاز باعث شده تا نیروگاه‌ها که سوخت جایگزینی برای گاز تعبیه نکرده‌اند، نتوانند برق مصرفی را تامین کنند و وزارت نیرو نیز با تبر سهمیه‌بندی و قطع برق به جان درخت تنومند تولید این استان افتاده است، تا به بهای عدم‌قطع گاز مشترکان خانگی، تولیدکنندگان را نقره‌داغ کند.

مسوولان از پیش‌بینی تامین سوخت جایگزین، که به صورت ناگهانی افزایش قیمت چند برابری داشته است، برای ژنراتور‌ها صحبت می‌کنند، اما فرآیند اخذ این سوخت نیز اسیر بوروکراسی اداری است و برخی از ماشین‌آلات نیز با این سوخت، قادر به فعالیت نیستند.

وزارت نیرو در آذربایجان شرقی تلاش می‌کند از قطع برق و گاز مشترکان خانگی جلوگیری کند، اما شاید اگر این مشترکان می‌دانستند این ممانعت، برای برخی از واحد‌های صنعتی ماهانه ۶۰ میلیارد تومان خسارت به بار می‌آورد، وزارت نیرو را مجبور به اطاعت از سیاست‌های بالادستی، در خصوص حمایت از تولید می‌کردند. عضو هیات‌مدیره خانه صمت آذربایجان شرقی و رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع متالورژی استان در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد»، با اشاره به کاهش ظرفیت تولید در سال‌های اخیر به دلیل قطع و سهمیه بندی برق گفت: زمستان امسال این کاهش تولید شدت بیشتری داشته است، چرا که قطع گاز برای ما در زمستان قابل تصور بود، اما قطع برق صدمات و خسارات را بیشتر کرد.

میریاسین سید‌شریعت‌دوست اقدامات وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق را متمرکز بر بخش تولید و صنعت دانست و گفت: اقدامات برخی مسوولان برخلاف سیاست‌های بالادستی مبنی بر حمایت از تولید و جلوگیری از وارد آمدن خسارات به این بخش است. عضو هیات‌مدیره خانه صمت آذربایجان شرقی تصمیم قطع برق شهرک‌های صنعتی استان را ناگهانی و بدون اطلاع و مشورت تشکل‌های بخش خصوصی دانست و افزود: واحد‌های صنعتی به مشتریان تعهد دارند و اگر انجام تعهدات با تاخیر روبه‌رو شود، این تاخیر ضرر زیادی به واحد تولیدی وارد می‌کند.

شریعت دوست قطع برق در تعداد زیادی از واحد‌های صنعتی استان را مقابله با تولید دانست و ادامه داد: مسوولان عالی رتبه تنها حامیان تولید در کشور هستند و از دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها خواستارم به رهنمود‌های آن‌ها در حمایت از تولیدکنندگان عمل کنند.

۳۰ میلیارد تومان خسارت ماهانه قطعی برق

معاون طرح و برنامه گروه تراکتورسازی هم با اشاره به مصرف روزانه ۳۰ تا ۳۵ مگاوات برق در این مجموعه گفت: کاهش مصرف برق در گروه تراکتورسازی، کاهش تولید را در پی داشت و تنها از محل این کاهش تولید، ماهانه ۲۷ تا ۳۰ میلیارد تومان خسارت به گروه تراکتورسازی وارد می‌شود.

شهرام قبادیان اظهار کرد: در پاییز با مشکل قابل‌توجهی مواجه نبودیم، اما از ۱۵ دی ماه، افت فشار گاز و برودت هوا باعث شد تا ما را مکلف به سقف مصرف روزانه ۲۵ مگاوات برق کنند و از آغاز بهمن، این وضعیت سخت‌تر شد و به سقف روزانه ۱۲ مگاوات ملزم شدیم. قبادیان وضعیت قطعی انرژی را بغرنج‌تر از این دانست و ادامه داد: ما در زنجیره تامین خود نزدیک به ۵۰۰ شرکت داریم که بسیاری از این شرکت‌ها با قطعی مکرر برق مواجه بوده‌اند و نتوانستند سفارش‌های خود را در موعد مقرر تحویل دهند.

معاون گروه تراکتورسازی با اشاره به تصمیم این گروه برای راه اندازی یک نیروگاه برق گفت: ما اقدامات اولیه راه اندازی نیروگاه را بررسی کرده ایم، اما وضعیت اخیر در این خصوص نیز ما را با شک و تردید مواجه کرده است، چرا که قطعی برق به این معناست که شرکت در تامین گاز و گازوئیل نیز با مشکل مواجه خواهد بود و این مشکل، راه اندازی نیروگاه را نیز فاقد توجیه اقتصادی می‌کند. معاونت اداری و بازرسی شرکت پارلا منسوجات که مالک آن یک سرمایه‌گذار خارجی است، صنایع نساجی را از صنایعی دانست که از قطع برق دچار زیان زیادی می‌شوند و با اشاره به اینکه صنعت نساجی پنج برابر سایر صنایع اشتغال ایجاد می‌کند، در خصوص مشکلات قطع برق و گاز بدون برنامه گفت: قطع برق و گاز خصوصا بدون اعلام قبلی در صنعت نساجی یعنی یک سالن پر از کارگران بلاتکلیف که بدون محاسبه هزینه‌های رفت و آمد و غذا نیز خود یک معضل جدی محسوب می‌شود.

سیداحمد سیدی، نایب‌رئیس انجمن تخصصی نساجی آذربایجان شرقی هم خسارت قطع برق در این مجموعه صنعتی را روزانه نزدیک به ۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: قطع برق و نوسانات آن به بورد‌های الکترونیکی ماشین آلات نیز خسارات زیادی وارد می‌کند که تعمیر و اورهال آن‌ها گاهی تا سه روز به درازا می‌کشد که این مساله نیز خسارات مجموعه‌های صنعتی از قطع برق را افزایش می‌دهد.

سیدی ادامه داد: اختلال در فرآیند تولید، باعث تاخیر در تحویل محصولات به مشتریان می‌شود و در مقابل مشتریان نیز با تعویق پرداختی خود، واحد تولیدی را با مشکل کمبود سرمایه در گردش روبه‌رو می‌کنند و این مشکل، در پرداخت مطالبات کارگران، دیون دولتی و خرید مواد اولیه اختلال ایجاد می‌کند و این روند به خوبی نشان می‌دهد که قطع گاز و برق می‌تواند زنجیره‌ای از معضلات را برای واحد تولیدی ایجاد کند.

وی مهم‌ترین تاثیر مشکلات تامین انرژی برای واحد‌های صنعتی را در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی، انرژی ارزان‌قیمت را یکی از مزیت‌های کشور برای سرمایه‌گذاری می‌دانند، اما اگر مشکلات تامین برق و گاز در همه سال وجود داشته باشد، این قیمت پایین دیگر یک مزیت محسوب نمی‌شود و از جذابیت کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی کاسته خواهد شد.

سیدی اظهار کرد: اکنون برای ژنراتوری که داریم، گازوئیل خریداری می‌کنیم، اما شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی نیز بدون اطلاع قبلی و مصوبه اعلام‌شده، قیمت گازوئیل برای ژنراتور‌ها را به لیتری ۲‌هزار و ۲۰۰ تومان افزایش داده است که این نیز زنجیر دیگری بر پای تولید کشور است.

بی‌برقی در صنعت، بی‌آبرویی در بازار

مدیرعامل شرکت فولاد ماهان تبریز هم با اشاره به قطع سه روزه برق این مجموعه در نیمه دوم امسال، خسارات ناشی از توقف تولید در این مجموعه را ماهانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان تخمین زد و افزود: البته خسارت مهم‌تری که در اثر قطع برق و گاز به شرکت‌ها وارد می‌شود، خدشه‌ای است که بر اعتبار آن‌ها در برابر مشتریان، خصوصا در بازار‌های صادراتی وارد می‌شود.

یعقوب دلال‌قدیم با اشاره به صادرات این شرکت به کشور‌های آسیای میانه گفت: ما سال‌ها تلاش کرده ایم تا بتوانیم بازار مناسبی در کشور‌های آسیای میانه پیدا کنیم، اما قطعی برق باعث می‌شود نتوانیم سفارش‌های خود را در موعد مقرر تحویل دهیم و زحمات چندساله ما از بین برود. وی افزود: برای مشتریان خارجی باور‌پذیر نیست کشوری که سرشار از منابع انرژی است، با مشکل قطع برق و گاز مواجه است و این مشکل می‌تواند به راحتی صادرات مجموعه‌های صنعتی را به خطر بیندازد.

دلال‌قدیم قطع برق و گاز را مشکلی سراسری در کشور دانست که مانند یک دومینو، همه واحد‌های صنعتی کشور را درگیر خود می‌کند و ادامه داد: ما مواد اولیه خود را از شرکت فولاد مبارکه تامین می‌کنیم، زیرا بازار‌های صادراتی ما فقط ورق‌های فولادی این مجموعه را استاندارد می‌دانند، اما این شرکت به دلیل قطع برق و گاز، اعلام کرده است که سهمیه اسفند ماه را در اواخر فروردین تحویل خواهد داد که این مساله چرخه تولید را در شرکت ما و بسیاری از شرکت‌های دیگر کشور که مشتریان فولاد مبارکه هستند، با اختلال روبه‌رو می‌کند.

سهمیه‌بندی برق تنها مختص صنایع پر‌مصرف است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی درباره قطع برق و گاز در صنایع استان گفت: در آذربایجان شرقی برق و گاز واحد‌های صنعتی با مصرف متوسط و واحد‌های حساس و تولیدکننده کالا‌های اساسی برقرار بوده و با مدیریت مصرف و همکاری مصرف‌کنندگان خانگی، محدودیتی برای این واحد‌ها اعمال نشد.

محمد کلامی قطع یا نوبت بندی گاز و برق را متوجه واحد‌های فوق عمده صنعتی که مصرف بسیار بالایی داشتند، دانست و افزود: عدم‌محدودیت گاز و برق برای این واحد‌ها موجب قطع گاز مشترکان خانگی می‌شد، اما در این واحد‌ها نیز سعی بر این شد تا با جابه‌جایی روز‌های تعطیل واحد‌ها یا تغییر شیفت کاری آنها، کاهش تولید به حداقل ممکن برسد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی درباره وارد آمدن خسارات قابل‌توجه به واحد‌های صنعتی در اثر قطع برق و گاز گفت: تمامی واحد‌های صنعتی بزرگ هنگام تاسیس و اخذ انشعاب گاز متعهد و ملزم به ایجاد تاسیسات سوخت جایگزین در هنگام قطعی گاز واحد خود هستند که این متاسفانه در برخی از واحد‌های صنعتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما واحد‌هایی که امکان استفاده از سوخت جایگزین را دارند با همکاری استانداری و سازمان صمت برای استفاده از سوخت مایع به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان معرفی می‌شوند تا از سوخت جایگزین یارانه‌دار استفاده کنند و خللی در راستای تولید آن‌ها ایجاد نشود.

کلامی از برگزاری جلسه‌ای در هفته آتی برای کاهش مشکلات واحد‌های صنعتی به دلیل نوبت‌بندی گاز و برق با حضور ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه خبر داد و افزود: موضوع مدیریت مصرف انرژی (گاز و برق) ملی است و در اوج مصرف، بنگاه‌های اقتصادی و حتی مشترکان خانگی پرمصرف ملزم به رعایت مصرف بهینه هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون کسب و کار خانه صمت ایران با اشاره به کاهش ظرفیت تولید واحد‌های صنعتی استان به دلیل نوبت بندی و قطع برق و گاز گفت: کاهش ظرفیت تولید باعث شده است تا برخی از واحد‌ها نتوانند به تعهدات خود در برابر مشتریان عمل کنند و استمرار این وضعیت باعث خواهد شد که بازار‌های خود در داخل و خارج از کشور را از دست بدهند. سولماز علیپور در خصوص مشکلات دریافت سوخت جایگزین برای دیزل ژنراتور‌ها توسط واحد‌های صنعتی گفت: در تابستان مصوبه‌ای بود مبنی بر اینکه اگر واحد صنعتی مصرف برق را حداقل ۵۰‌درصد کاهش دهد، با تایید شرکت برق، به واحد سوخت جایگزین برای دیزل ژنراتور‌ها داده خواهد شد، اما در زمستان حتی با وجود این کاهش نیز، شرکت برق این تاییدیه را نمی‌دهد، با این توجیه که مصوبه اعلام شده مختص تابستان بوده است و در زمستان دستورالعملی در این خصوص وجود ندارد.

دبیرکل خانه صمت آذربایجان شرقی با بحرانی قلمداد کردن شرایط تولید، بر ضرورت هماهنگی سریع ارگان‌ها تاکید کرد و افزود: در فصل تابستان قطع برق به خوبی مدیریت شد چرا که کارگروه در این خصوص تشکیل شد که نماینده‌ای نیز از خانه صمت استان در آن عضو بود و تصمیمات با مشارکت و نظر بخش خصوصی اتخاذ می‌شد، اما در زمستان تنها نوبت‌بندی و قطع برق اطلاع‌رسانی شد که مشکلات زیادی را برای واحد‌های صنعتی ایجاد کرد.

علیپور با اشاره به پیگیری خانه صمت ایران و آذربایجان شرقی برای حل مشکلات مربوط به انرژی گفت: مساله دیگری که در این حوزه وجود دارد، افزایش قیمت گازوئیل و سوخت‌های جایگزین بدون اطلاع‌رسانی قبلی و یکباره است.

نایب‌رئیس کمیسیون کسب و کار خانه صمت ایران با اشاره به تاثیر افزایش قیمت انرژی واحد‌های صنعتی در قیمت نهایی محصول گفت: وقتی به یک واحد تولیدی سوخت می‌دهید، باید حداقل سه ماه قبل از افزایش قیمت، آن را اطلاع رسانی کنید تا واحد صنعتی بتواند این مساله را در تولید خود مدنظر قرار دهد، اما افزایش قیمت سوخت‌های جایگزین دیزل ژنراتور‌ها و گازوئیل حتی بدون اطلاع خانه صمت استان‌ها، که پارلمان بخش خصوصی هستند، انجام شده است.

رشد زیرساخت‌ها همراه با صنایع، الزامی است

رئیس سازمان صمت استان آذربایجان شرقی ورود موج سرما از اوایل بهمن ماه و افت فشار گاز ناشی از آن را دلیل سهمیه‌بندی مصرف برق در واحد‌های صنعتی دانست و افزود: این تصمیم برای عدم‌قطع گاز مشترکان خانگی گرفته شده است.

صابر پرنیان تبدیل شدن مصرف بهینه به فرهنگ عمومی را یک ضرورت دانست و ادامه داد: البته اینکه هم تابستان و هم زمستان با قطع برق روبه‌رو باشیم قابل قبول نیست و باید متناسب با رشد تولید، زیرساخت‌های کشور را نیز توسعه می‌دادیم تا با این وضعیت روبه‌رو نشویم.

وی نیز مانند برخی تولیدکنندگان، دریافت سوخت جایگزین برای دیزل ژنراتور‌ها را دشوار و اسیر بوروکراسی‌های اداری دانست که به راحتی برای واحد‌های صنعتی امکان‌پذیر نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده