تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۱۵۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گنجینه هنگفت پنهان‌شده در دل شورابه‌ها (قسمت اول)

‌می‌متالز - به لایه‌های حاوی املاح که طی ادوار گذشته تشکیل شده‌اند و می‌توانند در اثر فرسایش در سطح زمین وجود داشته باشند و یا به صورت گنبد‌های نمکی در سطح و یا در اعماق ظاهر شوند شورابه اطلاق می‌شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی تاصیکو، شورابه و تلخابه منابعی با ثروت باور نکردنی است که اکثر عناصر ارزشمند موجود در آن در دنیا با عنوان عناصر استراتژیک شناخته می‌شوند.

به طور معمول شورابه‌ها بر اساس ترکیب شیمیایی به سه دسته کلراید، کربنات و سولفات تقسیم می‌شوند. همچنین سه عنصر مفید سدیم، پتاسیم و منیزیم به همراه عناصر ارزشمند بور، استرانسیوم، روبیدیوم، لیتیوم، یدوبروم و سویه‌های مختلف قارچ و باکتری به شکل نمک‌ها و غلظت‌های متفاوت در شورابه‌ها وجود دارند که لازم است بر اساس نوع عناصر مفید موجود، تکنولوژی متناسب برای استخراج به کار گرفته شود. ترکیبات و عناصر ارزشمند موجود در شورابه در صنایع دارویی، کشاورزی، بیوتکنولوژی، فولاد و ... موارد استفاده فراوان دارد و می‌تواند به نسل‌های بعد منتقل شود.

کشور ایران با حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع منابع شورابه دارای گنجینه‌ای هنگفت از این موهبت می‌باشد که در حل حاضر صرفا از آن به عنوان منبع نمک طعام بهره‌برداری می‌شود.

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده